הכנסת אישרה: מעקב באמצעות שיחות וידיאו אחרי מבודדים

המשטרה תבצע שיחות וידיאו עם מבודדים דרך המכשיר הנייד שלהם, על מנת לאכוף את הבידוד ● אם המבודד לא יסכים לשיחות – היא תבצע אכיפה באמצעים אחרים

עוד אמצעי שיסייע למשטרה לבדוק אם המבודדים אמנם נמצאים בבית. צילום אילוסטרציה: BigStock

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה ביום ה' האחרון תיקון לחוק הקורונה, שמאשר למשטרה להפעיל אמצעי פיקוח טכנולוגיים נוספים על אלה שקיימים על אנשים שאמורים להימצא בבידוד. כעת המשטרה תוכל לבצע את המעקב גם באמצעות שיחות וידיאו עם המבודדים. זה אמור לנטרל מצבים שבהם מבודדים הפרו בידוד, השאירו את הניידים שלהם בבית או ביקשו מבני משפחה לענות במקומם.

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ומאחר שהיא קיבלה פטור מחובת הנחה בשלוש קריאות, החוק נכנס לתוקפו באופן מיידי.

ח"כ גלעד קריב (העבודה), יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ גלעד קריב (העבודה), יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב (העבודה), אמר כי "ההצדקה להליך חקיקה מזורז היא שאם לא נחוקק זאת היום, החוק יתעכב עד לאחר סוכות וייווצר עיכוב משמעותי בהתמודדות עם אתגרי הקורונה". עוד הוא אמר כי "בנתונים של 11 אלף מאומתים ביום, אכיפת הבידוד היא עקב אכילס בהתמודדות עם המגפה, ולכן יש להגדיל את סדר הכוחות לפיקוח".

איך זה יפעל?

השיחות יבוצעו באמצעות מערכת חדשה, שפותחה עבור המשרד לביטחון פנים. היא תתקשר לטלפון נייד שבו יתקין המבודד קישור, שבאמצעותו הוא יאשר לבצע שיתוף מיקום. קיימת גם אפשרות לזיהוי באמצעות תמונה, למבודדים שאין באפשרותם לבצע שיתוף. במידה שהמבודד יסרב לשתי האפשרויות הללו, למשטרה תהיה סמכות לאכוף את הבידוד באמצעים אחרים שעומדים לרשותה.

מהצד השני יופעל מוקד שיאויש על ידי כמה עשרות אנשי צוות, שיהיו מחוברים למערכת ויערכו את אותן שיחות וידיאו למבודדים. כמו כן, המערכת תייצר יומן אירועים ותהיה מחוברת לגורמים השונים במערכת הבריאות, על מנת לקבל עדכונים על הבידודים ואת לוחות הזמנים שלהם.

המערכת מבוססת על פיתוח דומה, שעובד באחד מגופי החירום בישראל, והוא זה שפיתח את המערכת עבור המשרד לביטחון פנים.

לדברי עו"ד יאיר מתוק, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, "התיקון הנוכחי לחוק הקורונה, שאושר בוועדה, הוא עוד כלי במסגרת הכלים שהמשרד מפעיל כדי לאכוף את הבידוד ולמנוע הדבקות". הוא ציין שפרויקט הצמידים האלקטרוניים, שמכונה הסכמון ושנועד לפקח על חייבי בידוד ששבים מחו"ל, נמצא כעת בפיילוט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים