דיגיטציה בתחום החינוך – צו השעה

על אף החזרה לשגרה שלפני הקורונה והחזרה הפיזית לכיתות – זה בדיוק הזמן להשקיע בדיגיטציה בתחום החינוך.

01/09/2021 17:13
מנהל מכירות בכיר בתחום הממשלתי והציבורי, דל טכנולוגיות. צילום: יח"צ

 ילדים רבים ברחבי העולם נאלצו בשנה האחרונה ללמוד בצורה דיגיטלית. מה שהתחיל ככורח הנסיבות הפך במהרה למציאות, וכיום המונח "למידה מרחוק" הפך לנדבך מרכזי בחיינו. במקומות רבים בעולם הבינו את החשיבות הרבה שיש להטמעת יכולות דיגיטליות בכל תחומי החיים, ועל אף החזרה לשגרה שלפני הקורונה והחזרה הפיזית לכיתות – זה בדיוק הזמן להשקיע בדיגיטציה בתחום החינוך.

על פי UNICEF , 94% ממוסדות הלימוד בעולם עברו ופיתחו בשנה האחרונה יכולות שונות של "למידה מרחוק", תוך שהם שמים דגש שלא לפגוע בחוויית הלמידה, ביכולות ההוראה ובהישגי התלמידים.

המפתח לכל זה טמון בהבנה, כי העקרונות המרכזיים לצורך כך הם קישוריות, נגישות והכלה דיגיטלית. כאשר אלה יוטמעו בצורה יעילה, ניתן יהיה להגיד שנבנתה רשת גלובלית מוכחת ואמינה ללימודים מרחוק, עבור כלל האוכלוסייה.

מערכת החינוך הייתה מהנפגעות העיקריות של נגיף הקורונה, כאשר בתי ספר מסביב לעולם נסגרו, וכמיליארד ילדים סבלו מאיבוד שעות ארוכות של העשרה וחינוך. ובעוד שליותר מ-80% מהילדים באירופה ובצפון אמריקה ו-70% במזרח התיכון ובדרום אמריקה יש גישה לאינטרנט – באסיה המספרים יורדים ל-55% ובאפריקה רק 40%.

עתה, כשהעולם מתחיל לצאת מנגיף הקורונה, ניתן יהיה להשתמש בכלים החדשניים ולמנף את היעילות שלהם בשביל לתמוך, לעודד ולקדם הכלה דיגיטלית גם בתחום החינוך.

תרבות דיגיטלית

הטכנולוגיה כבר מעצבת מחדש את עולם החינוך, מהגנים ועד ההשכלה הגבוהה. בשנים האחרונות תלמידים נהנים יותר ויותר מהיתרונות של הטכנולוגיה, תוך שהיא עומדת בדרישות ובצרכים שלהם.

פתרונות שונים מאפשרים אמצעים וירטואליים וכלים לסנכרון נתונים, שמספקים את האפשרות להפוך את חוויית הלמידה הדיגיטלית, גם להכנת התלמידים לעתיד שכולו דיגיטלי. זה מאפשר למורים ותלמידים להתחבר לשיעורים מהבית, להתקשר באמצעות יישומים פשוטים ואף להשתתף בטיולי שטח מרחוק.

אנחנו נמצאים רק בתחילתו של המסע הדיגיטלי, שידרוש שיתוף פעולה מצד כל הגורמים, התמקצעות של גורמי ההוראה וקביעת אסטרטגיה דיגיטלית. הדרך לשם אינה תלויה רק במכשירים או בחיבורים מהירים לאינטרנט, אלה רק ההתחלה. אנשים הם המרכז של כל חוויה לימודית מוצלחת, והם גם יכולים להיות המרוויחים העיקריים ממודלים לימודיים דיגיטליים. כך, לדוגמה, אין די בציוד כל בתי הספר במחשבים, צריכים להוסיף לכך שכלול שיטות הלימוד, כך שיסובבו סביב טכנולוגיה ודטה, וקהילות דיגיטליות צריכות לשאוף למקסום תוצאות הלימוד.

אז איך נראית טרנספורמציה דיגיטלית בעולם החינוך?

כאמור ציוד דיגיטלי לכלל התלמידים, אמצעים דיגיטליים בכיתה וחומרי לימוד דיגיטליים; כיתה וירטואלית גלובלית יכולה לגשר על פערים חברתיים ולספק לכל תלמיד השכלה נרחבת ללא קשר לשפה, לרמת הבנה או למדינה שבה הוא חי. שיפור של תשתיות אינטרנט ויכולות ענן יחד עם התוכנות והאפליקציות הדרושות – משמעותם למידה רציפה ויציבה.

תשתית ענן היברידית מאפשרת למורים ולתלמידים גישה מרחוק למשאבים של בתי ספר. יחד עם ציוד דיגיטלי, זה אומר שלכל תלמיד יהיו האמצעים הבסיסיים ביותר בשביל לקבל גישה לצורת החינוך המודרנית. אולם זה רק הבסיס – מפה צריך להגביר את המאמצים לפיתוח יכולות דיגיטליות בקרב הילדים וההורים שלהם, כדי להבטיח שהחוויה הלימודית תישמר ותהיה ליתרון ולא לחיסרון. חוויה כזאת תהיה בנוסף לשיטות ולמשאבי הלימודים הפיזיים ולא רק במקומם. טרנספורמציה דיגיטלית בחינוך באה להבטיח שכל התלמידים יוכלו ליהנות גם מהיתרונות שמביאה איתה הטכנולוגיה מחוץ לכיתה הפיזית.

לשבת בקדמת הכיתה

ברגע שיכולות ה-5G יוטמעו באופן רחב, נראה יותר ויותר טכנולוגיות מקוונות, שיביאו איתן אפשרויות נוספות בתחום החינוך והזדמנויות פדגוגיות למורים ולתלמידים.

חשבו למשל על יכולות VR, מציאות רבודה, בכיתה, שיעזרו להעביר חומר לימודי בצורה חדשנית ויהפכו את השיעורים לאף יותר מרתקים. חשבו גם על יכולות בינה מלאכותית, שיסייעו למורים במשימות אדמיניסטרטיביות. גם בהשכלה הגבוהה – חשבו על מחשוב עם ביצועים מרביים ויכולות של בינה מלאכותית במחקרים אקדמיים, שיקלו על חיפוש וניתוח של חומרי ארכיון.

בעזרת הטמעה של טכנולוגיות חדשות ניתן יהיה לעצב מחדש את דרך הפעולה של המורים והתלמידים בעתיד הקרוב-רחוק. ההשפעה של החינוך תהיה מורגשת יותר בזמן אמת בעזרת טכנולוגיות שמונעות מנתונים, בדרך לעולם שכולו דיגיטלי.

ניתוח של מקינזי (McKinsey) על השפעת היכולות הטכנולוגיות בתחום החינוך מדגיש את הצורך בשימוש נכון של הטכנולוגיה בכיתה, תוך כדי הדגשת היתרונות ויצירת הבנה שלא מדובר רק בתוספת לשיעורים. המחקר מדגיש, שזהו אחד המפתחות לתוצאות מוצלחות יותר עבור המורים והתלמידים. המחקר גם קובע, שצריך שיתוף פעולה של בעלי עניין רבים – ממוסדות לימוד, דרך ספקי התוכן, ספקי הטכנולוגיה, מורים, תלמידים וראשי המדינה.

אנחנו עומדים לפני צומת דרכים מיוחד, ויש לנו את החזון והכלים לצלוח אותו. יצירת הגשרים הדיגיטליים לצמצום הפערים בחינוך מעולם לא היו קריטיים יותר. חשיבה מחדש על עולם החינוך יכולה לעזור לבנות עולם שוויוני ויציב יותר – לטכנולוגיה יש היום את ההזדמנות לפתור אחד האתגרים הגדולים ביותר של החברה.

 

הכותב הוא מנהל מכירות בכיר בתחום הממשלתי והציבורי בדל טכנולוגיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים