"הדיבורים על ייבוא עובדי היי-טק – חסרי משמעות"

לדברי גל, דוד גל, יו''ר מועצת התעשיינים באיגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, הדרך לפתרון חלקי של בעיית המחסור בכוח אדם במקצועות ההיי-טק היא לבנות תשתית הכשרה מותאמת קהלים – אחת ומרכזית – שבאמצעותה ניתן יהיה לשלב אוכלוסיות שונות, כגון חרדים, נשים ובני מיעוטים"

דוד גל, יו''ר מועצת התעשיינים באיגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים

"ענף ההיי-טק, ככל ענף, בנוי משלושה עמודים: ידע, משאבים והון אנושי. לנו אין מחסור במשאבים ובידע, יש מחסור רק בהון אנושי. הדיבורים שאנו שומעים באחרונה על ייבוא עובדי היי-טק – הם חסרי משמעות, והם לא יביאו לפתרון הבעיה. זאת, כי קל יותר להפעיל מודל של מיקור חוץ של עובדים, עם קבלן משנה, מאוקראינה, למשל" – כך אמר דוד גל, יו"ר מועצת התעשיינים באיגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

גל דיבר ברב שיח לסיכום השנה בענף. רב השיח נערך השבוע (ב') במערכת אנשים ומחשבים, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

גל, יו"ר ובעלים של סקאנמסטר סיסטמס, ציין כי החברה עוסקת בפיתוח מערכות אולטרה-סוניות לבקרת מתכות, וכי "שנת 2020 הייתה מצוינת וגם השנה תהיה טובה".

לדבריו, "אחד החסמים לקידום הענף הוא ריבוי הרגולציות. מאוד קשה להתמודד מול ביורוקרטיה. כך, למשל, ניסינו להביא ארצה מומחה הנדסי לתחום ספציפי, והמשימה, הפשוטה לכאורה, הפכה לקשה כקריעת ים סוף. כל רגולציה שכזו מקשה ומיותרת".

על פי גל, "יש לבחון היכן ניתן להשפיע על הבעיה במהירות. במקרה של הענף שלנו, יש להתמקד בקהילת החרדים. זו קהילה הנתונה באנומליה, שבמסגרתה הנשים הן המפרנסות את המשפחה. על מנת שזה יקרה, נדרש לשנות את הלך החשיבה על השוויון בנטל, וללכת לכיוון הפרקטי, של הורדת הגיל שבו מותר לעבוד גם עבור מי שלא התגייס לצבא. יש לוותר על הרצון בשוויון בנטל ולהתבונן על הבעיה דרך משקפיים שיצביעו על הדרך שבה אפשר להביא לשילובם של החרדים בשוק העבודה. לצד זאת, יש לדאוג לבנייה של מסלול הכשרה במקום מרכזי, על מנת לצייד את האוכלוסייה החרדית שאנו רוצים לשלב בענף – בארגז כלים מקצועי".

לדבריו, "התפקיד שלנו באיגוד הוא לנסות ולבנות עבור אותה אוכלוסייה את התנאים המיטביים לכך שזה יקרה. למשל, שילוב של הכשרה מקצועית עם לימודי תורה". בדרך זו, הסביר גל, "ניתן יהיה לפנות בהצעות לגיוסים לענף ההיי-טק גם עבור אוכלוסיות נוספות, לא חרדים. אם נצליח לבנות תשתית הכשרה ראויה – אחת ומרכזית – ניתן יהיה לשלב בה עוד קהלים, כגון נשים ובני מיעוטים".

"בעיית המחסור בהון האנושי לא תיפתר בדיבורים", סיכם גל, "יש כעת הזדמנות לשילוב של אוכלוסיות נוספות בענף. אף שמדובר בפתרון אשר אינו עונה על כלל הבעיה, עדיין ניתן לפעול באופן ממוקד – ולעשות זאת היכן שניתן להשפיע על המצב הקיים. מדובר בפתרון לטווח הבינוני – כי לטווח הארוך יש לפעול דרך מערכת החינוך".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים