פייסבוק: נפעל למניעת פרסום אלכוהול, סיגריות והימורים לצעירים וקטינים

מחקר שנערך באוסטרליה גילה שחברות יכולות לפרסם לבני 18 ומטה - בפייסבוק ובאינסטגרם שבבעלותה - תוכן מטורגט על מוצרים שהם לא אמורים לרכוש כלל ● החברה מבטיחה להדק את הכללים ולא לאפשר זאת יותר, או לפחות לנסות

מודעות דרושים מפלות בפייסבוק. צילום: BigStock

פייסבוק הקשיחה את האופן שבו מפרסמים יכולים לטרגט את מודעותיהם למשתמשים צעירים ולקטינים, וזאת לאחר שבבדיקות שביצעו קבוצות לזכויות דיגיטליות באוסטרליה נחשף כי חברות אלכוהול, עישון, הרזיה ועוד יכולות, במצב שהיה קיים עד כה, למקד את הפרסומים שלהן במשתמשים מתחת לגיל 18.

פייסבוק וחברת הבת שלה אינסטגרם הודיעו אמש (ד') כי יפסיקו לאפשר למפרסמים למקד מודעות למשתמשים מתחת לגיל 18 על סמך נושאים או עניינים אחרים מלבד גילם, מינם ומיקומם. ענקית המדיה החברתית בישרה ממש בין ליל כי השינויים הם גלובליים והם יחולו על אינסטגרם, פייסבוק ומסנג'ר.

כמו כן, פייסבוק הבטיחה כי באינסטגרם היא תגדיר מעתה פרופילים של משתמשים מתחת לגיל 16 כפרטיים, ותשתמש בבינה מלאכותית כדי להקשות על חשבונות חשודים לאתר צעירים.

החמרת התנאים הזו מתלווה לפרסומן, באפריל, של תוצאות מחקר שנערך בידי קבוצה להגנה על זכויות דיגיטליות הפועלת באוסטרליה, ששמה Reset Australia. המחקר גילה שפייסבוק עוקבת אחר בני נוער אוסטרלים ברשת, ומוכרת אותם כקהלי יעד למפרסמים של אלכוהול, הימורים ועישון.

"פייסבוק הרוויחה כסף על ידי מתן אפשרות למפרסמים למקד לבני נוער על סמך תחומי עניין שאינם מתאימים לגיל, כמו אלכוהול, הימורים, ירידה קיצונית במשקל ועישון", אמר כריס קופר, מנכ"ל Reset Australia, השלוחה המקומית של יוזמה עולמית הפועלת בכדי להתמודד עם איומים דיגיטליים על הדמוקרטיה ברחבי העולם.

קוקטיילים, הימורים ועישון. פורסמו בפייסבוק וטורגטו לצעירים. צילום אילוסטרציה: BigStock

קוקטיילים, הימורים ועישון. פורסמו בפייסבוק וטורגטו לצעירים. צילום אילוסטרציה: BigStock

טירגוט לבני נוער של פרסומי טבק, אלכוהול, מוצרי הרזיה ועוד

"המחקר של Reset Australia מצא כי המערכת של פייסבוק עצמה עשתה פרופיילינג לאנשים צעירים ואישרה גם סדרה של מודעות מפוקפקות, שכללו טירגוט לבני נוער של מתכוני קוקטיילים, משחקי הימורים, אמצעים לאידוי טבק, ותוכן הרזיה קיצוני", המשיך והסביר קופר.

בתגובה להודעה אמר קופר כי "פייסבוק לא אומרת שהיא תפסיק לעשות פרופיילינג לילדים על סמך תחומי עניין מפוקפקים, רק שהיא לא תיתן למפרסמים למקד אותם על פיהם. אין התחייבות שפייסבוק עצמה לא תמשיך להשתמש בקטלוּג הזה למטרות משלה".

הוא המשיך ואמר כי "זה רק מדגיש את הצורך בפיקוח ציבורי משמעותי על האופן שבו פלטפורמות אלה אוספות ומשתמשות בנתונים של צעירים. ענקיות הטק זקוקות לרגולציה, כדי שיוכלו לפעול באופן העומד בסטנדרטים ציבוריים. אל לנו להמשיך לתת להן לקבוע כללים משלהן".

השינויים הללו מגיעים חודש בלבד לפני אכיפתו של "קוד העיצוב המתאים לגיל" (Age Appropriate Design Code) בבריטניה, שיחייב את פייסבוק לתכנן את שירותיה "לטובת הילד", ושיאסור על מעקב אחרי קטינים כברירת מחדל. קוד דומה אמור להתגלגל גם באירלנד בקרוב.

קופר סבור כי למרות שנראה שפייסבוק מקדמת את בטיחות הילדים אונליין בפעולתה האחרונה של הנהגת מגבלות לפרסום, כמו גם בהפיכת אינסטגרם לפרטית עבור אנשים מתחת לגיל 16 וסיכול האפשרות ליצירת קשרים לא רצויים איתם, למעשה, הדבר מגיע בתגובה לחקיקה בינלאומית קרבה ובאה. ואכן, החקיקה בבריטניה ובאירלנד מתייחסת ספציפית לחובה לנהל בקרות מחמירות יותר לגבי אופן ההתייחסות לצעירים ברשת.

נזכיר עם זאת כי משתמשים מעל גיל 18 זמינים למיקוד בלתי מוגבל על ידי פייסבוק, בהתבסס על שלל קריטריונים שעד היום לא בדיוק ברור מה הם ומה הגבול בהקשרם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים