האיחוד האירופי שוקל לאסור שימוש בארנקי קריפטו אנונימיים

כחלק ממלחמתה בהלבנת כספים, במימון טרור, ובכלל בהונאות באמצעות כסף וירטואלי, הציעה הנציבות האירופית חוקים חדשים שמטרתם "להבטיח עקיבות מלאה" של העברות קריפטו ● אם החקיקה תעבור, יאסר גם השימוש בארנקים דגיטליים שבעליהם אינם מזוהים

עלול להיאסר באירופה. שימוש בארנק דיגיטלי אנונימי. צילום אילוסטרציה: BigStock

חקיקה מסתמנת יכולה להביא לכך ששימוש בארנקי קריפטו אנונימיים תוצא מחוץ לחוק באירופה.

הנציבות האירופית חשפה השבוע (ג') חבילת הצעות חקיקה לחיזוק מאבק האיחוד האירופי בהלבנת הון, הונאות ומימון טרור. החבילה כוללת גם את ההצעה להקמת רשות חדשה של האיחוד לטיפול בדיוק בבעיות אלו.

על פי הודעת האיחוד האירופי, חבילת הצעות החקיקה היא חלק מהמחויבות שלו להגן על אזרחי אירופה, ועל המערכת הפיננסית של האיחוד האירופי, מפני הלבנת הון ומימון טרור.

המטרה היא לשפר את ה"עקיבות" (traceability) של עסקאות, כך שניתן יהיה להתחקות אחרי הפעילויות נחשודות ולסגור פרצות המשמשות עבריינים להלבנת הכנסות בלתי חוקיות, או למימון טרור באמצעות המערכת הפיננסית האלטרנטיבית.

התמודדות עם אתגרים חדשים ומתעוררים הקשורים לחדשנות טכנולוגית

לפי ההצהרה, הצעדים נועדו לשפר את המסגרת הקיימת באיחוד האירופי, על ידי התחשבות באתגרים חדשים ומתעוררים הקשורים לחדשנות טכנולוגית – ביניהם כמובן תחום הקריפטוגרפיה. כל זאת מכיוון ש"רק קטגוריות מסוימות של ספקי שירותי נכסי קריפטו" כפופים לתקנות הקיימות באירופה כיום.

כללי AML/CFT (ר"ת Anti-Money Laundering/Combating the Financing of Terrorism) הם הכללים הנהוגים כבר כעתם נגד הלבנת הון ולמאבק במימון הטרור ואולם ההצעות החדשות כוללות בעצם "יישום מלא של כללי ה-AML/CFT של האיחוד האירופי על מגזר הקריפטו". 

הוועדה הסבירה כי נכון להיום, רק קטגוריות מסוימות של ספקי שירותי קריפטו כלולות בתחום כללי ה-AML/CFT של האיחוד, ושההצעות מרחיבות את הכללים לכל המגזר ו"המחייבות את כל נותני השירות לבצע בדיקת נאותות ללקוחותיהם".

הנציבות האירופית תיארה זאת במילים: "התיקונים יבטיחו עקיבות מלאה של העברות נכסי קריפטו, כמו ביטקוין, ויאפשרו מניעה וגילוי השימוש האפשרי בהם בהלבנת הון או במימון טרור".

האיחוד האירופי

האיחוד האירופי

הארנקים יאסרו רק אם החקיקה תאושר

בנוגע לאיסור השימוש בארנקים וירטואליים אנונימיים שאינם משויכים ספציפית למשתמש מסוים, בהודעת הנציבות נאמר עם יישום הכללים החדשים של האיחוד האירופי על מגזר הקריפטו: "ארנקי נכסי קריפטו אנונימיים יהיו אסורים". הנציבות ציינה כי "חשבונות בנק אנונימיים כבר אסורים על פי כללי ה-AML/CFT של האיחוד האירופי", בהתייחסה למצב הקיים.

ואולם יש לזכור כי החוקים החדשים עדיין לא נקבעו ועברו, והשינוי המתוכנן, כמובן, תלוי בכך. חבילת החקיקה תידון כעת בפרלמנט ובמועצה האירופית ורק אז עשויה להיות מוחלת באירופה.

בליבת חבילת החקיקה המוצעת ניצב גם היעד להקמת "הרשות נגד הלבנת הון (AMLA) ברמת האיחוד האירופי". זו תהיה "הרשות המרכזית המתאמת רשויות לאומיות כדי להבטיח שהמגזר הפרטי מיישם נכון ועקבי את כללי האיחוד האירופי", צוין בהודעה.

"רשות ה-AMLA העתידית אמורה להיות פעילה בשנת 2024, ותתחיל במלאכת הפיקוח הישיר שלה מעט מאוחר יותר, לאחר שההנחיה תועבר והמסגרת הרגולטורית החדשה תתחיל", סיכמה הנציבות האירופית.

יצוין כי המהלך החקיקתי המתגבש מגיע זמן קצר לאחר שמשטרת בריטניה הודיעה על תפיסת מטבעות קריפטו בשווי של כ-408 מיליון דולר, במסגרת חקירת הלבנת הון מתמשכת. לפי התקשורת העולמית, מבצעים דומים מתנהלים ככל הנראה גם באיחוד האירופי ובאזורים אחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים