כך יכול איסוף מידע לחזק אתרי אי-קומרס

יש ברשת הרבה מאוד דטה שיכול להועיל לאתרי מסחר מקוון ● אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דטה, מסביר למה כדאי לארגונים לאסוף את הנתונים ומשיא כמה עצות איך לעשות את זה

19/07/2021 11:03
אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דטה. צילום: תמרה ברלסקי

הטרנספורמציה הדיגיטלית המתעצמת שינתה מודלים עסקיים והובילה סוחרים להעצים נוכחות בעולם האי-קומרס, שנשלט על ידי ציפיות, חוקים וסדרי עדיפויות חדשים. כשמסתכלים על מהירות השינוי, אין מנוס מלקבוע שאנחנו נמצאים בעידן חדש, המאופיין במגפה מתמשכת, שהעבירה עוד לקוחות לקנייה ברשת – מה שהביא אתרי סחר בכל העולם לשבירת שיאי מכירות.

לפי מידע של רשות הסטטיסטיקה הלאומית הבריטית, מכירות אתרי האי-קומרס בממלכה, בעיקר בתחומי האופנה והטקסטיל, עלו משמעותית. במרץ האחרון חל זינוק של 78% לעומת מרץ אשתקד. ארגון Ecommerce Europe ערך בסוף השנה שעברה סקר על השפעת מגפת הקורונה על מגזר הסחר האלקטרוני, שמעל 63% מהמשיבים עליו הסכימו שהסגר השני הועיל למכירות האונליין של חנויות קמעונאיות. בנוסף, סקר של חברת המחקר ואנסון בורן וברייט דטה גילה ש-55% מהקונים קנו בימי מבצע דוגמת הבלק פריידיי והסייבר מאנדיי בשנה שעברה – יותר מפי שניים לעומת ה-24% שנרשמו בשנה שלפני כן.

ככל שמעמיקים בנתונים מזהים יותר לקוחות שעוברים לקנות ברשת. זה מאלץ סיטונאים לשנות את המודל העסקי שלהם לכזה שכולל מכירות מקוונות ומאלץ ענקי סחר ותיקים לעלות גם הם על עגלת האונליין. המצב הזה משנה את זירת אי-קומרס ומייצר תחרות. כדי להצליח, על מותגים להעביר את מירב הפעילות לזירה המקוונת. עם זאת, מקום שבו רבים נכשלים הוא איסוף, ניתוח ולמידת המידע המקוון הגלוי והפומבי שנוצר מהפעילות. המידע הפומבי יכול לבוא לידי ביטוי כנתוני לקוחות, לוגיסטיקה, תמיכה או השוואת מידע לעומת המתחרים.

איסוף והנגשת מידע שנמצא אונליין וזמין פומבית הפכו לחלק חיוני בעולם האי-קומרס. בנוסף לחסכון בעלויות עסקיות, המידע הנאסף יכול לייצר עסקאות טובות. מידע הוא הדלת של כלכלת זמן האמת ואיסופו הפך למשאב העיקרי שבו משתמשים כדי לקבל החלטות מהירות ויעילות, להעלות רווחים, ליצור חדשנות ובעיקר לוודא שציבור הצרכנים ממשיך ליהנות ממוצרי ושירותי העסק.

יותר מידע - יותר טוב, אבל עד גבול מסוים. צילום אילוסטרציה: BigStock

יותר מידע – יותר טוב, אבל עד גבול מסוים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מהן הדרכים הטובות ביותר לאיסוף מידע גלוי שיסייע לאסטרטגיה העסקית, למסע הלקוח ולהרחבת מתח הרווחים?

הבנת צרכי הדטה להצלחה בזמן אמת: מה רוצה הצרכן?
הצרכנים מוכנים לשלם יותר מאשר בעבר עבור מוצרים ידידותיים לסביבה. חשוב להם שהמוצרים ייוצרו תוך שמירה על כללי האתיקה ושעלויות השילוח יהיו נמוכות. לתובנות מסוג זה ניתן להגיע דרך איסוף מידע גלוי ופומבי באינטרנט, קרוב מאוד לזמן אמת. ההבנה הזאת האיצה את התפיסה סביב הדטה וביססה אותו כסחורה חיונית. מעבר זה בולט גם בכלכלת זמן האמת, ששולטת כיום במדינות השונות וניזונה מדטה עכשווי.

יש לבסס את סוג המידע הדרוש כדי להגדיר מחדש את מסע הלקוח הטיפוסי ולהביא לניתוח בזמן אמת, על בסיס המידע הזמין ברשת הפתוחה, שבה ניתן למצוא שלל חוות דעת וסנטימנטים של לקוחות לגבי מוצרים ומותגים. גם עסקים מותירים שובל של דטה גלוי וציבורי. ניתוח מידע המגיע ממקורות אלה מאפשר קבלת החלטות מושכלת.

יותר מדי דטה זה יותר מדי – דרוש איזון
בניגוד לתפיסה ש-"הרבה זה טוב", עודף מידע הוא בעיה גדולה. ללא גישה שיטתית לאיסוף וניהול דטה – בעיקר מידע גלוי מהאינטרנט – תיתכן הצפה במידע. הגיון בריא יביא לאיסוף הנתונים הנדרשים נכון לאותה העת, וידוא אמינותם ושימוש יעיל בהם. הגדלת השימוש בדטה תגיע רק במקרה הצורך. ללא גישה זו, במהרה שוקעים בחול תובעני של מידע, בזבוז זמן ומשאבים, פספוס תובנות שוק והשחתת פרקי זמן קריטיים לקבלת החלטות חשובות.

שימוש בדטה בדרך הנכונה
איסוף מידע מזירת האונליין ושימוש בו בקבלת החלטות הוא תהליך מורכב ומפרך. לכן, על עסקים לבחון את יתרונותיהם של ספקי איסוף המידע. מערכות איסוף דטה אוטומטיות מספקות להם שקיפות מלאה על זירת השוק שלהם. כך, למשל, הם יכולים להתעדכן במחירי המתחרים ולבצע אופטימיזציית מחיר. דוגמה טובה נוספת היא כשחברות בוחנות מוצרים ומבצעים חדשים. ביקורות גלויות על מוצר ברשת יכולות לספק במהירות הערכה אודות האטרקטיביות לבסיס הצרכנים של הסוחר.

מידע מסוג זה מבוסס על תובנות פתוחות וזמינות, שנאספות מערוצים שונים ברשת ומעובדות במהירות לכדי אסטרטגיה. חשיפה למוצרים שנמכרים היטב מניבה לעסקים תובנות שיכולות לאפשר להם להצטייד במלאי בכמות הנכונה, במקומות ובזמן הנכונים. איסוף מידע אף מעודד תחרות בריאה בשוק. הוא דוחף את העסקים להמשיך ולבצע אופטימיזציה להצעותיהם ללקוחות, ולהציע מחירים תחרותיים יותר ומוצרים טובים יותר – דבר שמוביל לרווחים וללקוחות מרוצים.

עצה לקראת סיום: לעסקי אי-קומרס שלא בטוחים לגבי איסוף מידע מקוון – זה הזמן הנכון להתחיל. התחילו בקטן, התמקדו בפרמטרים ובצרכים הנכונים לכם. עם עסקים רבים כל כך שמתפתחים ברשת – כל החלטה היא משמעותית ועם כל כך הרבה תחרות – הדטה יכול להוביל אתכם להחלטה העסקית הנכונה ולנאמנות לקוחות גדולה יותר. התמקדו בדייקנות בדטה הפומבי החשוב לכם ואל תיתנו למקורות מידע לא רלוונטיים לבלבל אתכם. אמנם, אין עסק או אדם שיכול לחזות את העתיד, אבל עם איסוף מידע אונליין ניתן להגיע קרוב מאוד לכך.

הכותב הינו מנכ"ל ברייט דטה (Bright Data).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים