הכירו את רובאטו – הסטארט-אפ שיודע איזו מוזיקה מרגיעה אתכם.ן

עמית שטרנברג, שמאחוריו ניסיון במוזיקה, בהיי-טק ובהורדת לחץ, ונועם גיא הקימו חברה שמודדת את מידת הלחץ שלכם.ן ויודעת להמליץ לאילו שירים כדאי לכם.ן להאזין

האזנה מרגיעה. צילום אילוסטרציה: BigStock

מוזיקה היא חלק חשוב מהחיים של כולנו: אנחנו מאזינים לה בדרך לעבודה, ולפעמים אפילו בעבודה עצמה, בבית, במועדון, בחדר הכושר ואיפה לא. קחו כדוגמה את הפופולריות של תוכניות הריאליטי שעוסקות במוזיקה, כמו הכוכב הבא ואקס פקטור. רבים מחובבי הזמר העברי נוהגים לפתוח בימי חול לאחר חדשות השעה 16:00 את גלי צה"ל ולהאזין לתוכנית ארבע אחרי הצהרים, שכוללת שירים מאוצר הזמר העברי, באווירה נוסטלגית וברצף אחד ארוך, וכמעט נטול הפרעות. מוזיקה גם מהווה פסקול לאירועים חשובים ולסרטים אייקוניים, והיא יכולה לעזור לנו להרגיש טוב יותר ולהירגע.

הסטארט-אפ הישראלי רובאטו (Rubato), שהוקם בתחילת 2020 (בעיתוי מקרי אך מתאים – קצת לפני תקופת הקורונה הלחוצה), פיתח טכנולוגיה שמזהה בדיוק את זה: אילו שירים עוזרים לנו להירגע. את החברה הקימו עמית שטרנברג, יזם סדרתי, המכהן כמנכ"ל שלה, ונועם גיא, סמנכ"ל הטכנולוגיות. לשטרנברג רקורד מוזיקלי: הוא למד לתואר שני במוזיקה ובפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים והופיע במשך תקופה ארוכה כקלידן עם עינת שרוף, ממלכות השירה בציבור. יש לו גם ניסיון בהיי-טק: הוא הקים חברה בתחום התוכן הסלולרי ושימש מנכ"ל של סטארט-אפ שפיתח שיטה להפחתת מתחים נפשיים וחרדה. שטרנבנרג גייס את כל הניסיון הרב תחומי הזה כדי להקים ולנהל את רובאטו.

עמית שטרנברג, ממייסדי ומנכ"ל רובאטו. צילום: יח"צ

עמית שטרנברג, ממייסדי ומנכ"ל רובאטו. צילום פרטי

"למוזיקה יש השפעה על בני אדם", הוא אמר לאנשים ומחשבים, "והיא משפיעה על כל אחד באופן שונה: אותה מוזיקה יכולה להרגיע אותך, אבל עלולה להלחיץ מישהו אחר. מוזיקה שעשויה להעיר אותך תרדים מישהו אחר. המדע עוסק בתחום זה כבר יותר משני עשורים".

איך אתם יודעים איזו מוזיקה מרגיעה את המשתמש?
"אנחנו אוספים עליו מידע ביומטרי, באמצעות שעונים חכמים, שיודעים לספק מגמות על נתוני הדופק ורמת הלחץ שלו. בנוסף, אנחנו מנתחים אלמנטים מוזיקליים בשירים שלהם המשתמש מאזין. מדובר בכמה מדדים: מהירות המוזיקה, הסולם שלה, האם יש לה טקסט או שזו רק נעימה? האם אפשר לרקוד איתה? והאם השירים אקוסטיים? בסופו של דבר, מערכת הבינה המלאכותית מבינה אילו מדדים ותכונות של השירים שהמשתמש האזין להם הרגיעו אותו. לאחר שהמערכת מנתחת את השירים, היא בונה למשתמש פרופיל מוזיקלי, שבאמצעותו היא ממליצה לו על שירים שיפוגגו את הלחץ שלו, פלייליסט בהתאמה אישית".

לדבריו, "הפלייליסט שיצרנו בהתאמה אישית למאזין אחד לא בהכרח יצליח להרגיע גם את זולתו. כך, ערכתי בדיקה עם שני קטעים מוזיקליים: האחד קטע קלאסי והשני – שיר רוק כבד עם הרבה דיסטורשן. כשהאזנתי לשני השירים, הבחנתי שאני מתוח יותר ב-30% בהאזנה לשיר הרוק הכבד. כשהשמעתי את השירים לבני בן ה-17 – התוצאה הייתה הפוכה. אנחנו ממליצים על מוזיקה לפי צרכי המאזינים".

הפלטפורמה של רובאטו. מקור: יח"צ

הפלטפורמה של רובאטו. מקור: יח"צ

רובאטו מסתייעת במגוון שירותים של AWS. "כדי שנוכל להגדיל ולהקטין את התשתיות בהתאם לצורך, אנחנו משתמשים ב-ELB, שמבזר את התעבורה בין שרתי EC2 וקונטיינרים שמנוהלים על ידי ECS – מה שמאפשר לנו להתמקד בקוד, ולא בתשתית", ציין שטרנברג. "את בסיס הנתונים הרלציוני שלנו אנחנו שומרים ב-RDS – דבר שהקל עלינו בהקמה של מאגר הנתונים ובניהול השוטף שלו".

לדבריו, "הטכנולוגיה של AWS סייעה לנו לנהל, לתחזק ולתפעל את המוצר שלנו. יש לנו תשתית רחבה, מגוונת, גמישה ומאובטחת. אמזון עוזרת לנו להתמודד עם הבעיות במעלה הדרך, ועונה לכל צורך טכנולוגי ועסקי שצץ בעבודה השוטפת שלנו".

"אנחנו מציעים כרגע אפליקציה שהיא ברמת בטה", הוסיף שטרנברג. "משתמשים יכולים להתחבר איתה לשעון החכם שלהם ולמוזיקה שלה הם מאזינים, למדוד ולכמת את השפעתה על רמת הלחץ הנפשי שלהם ולקבל את ההמלצות למוזיקה שתרגיע אותם".

הוא אמר כי "המטרה שלנו היא לבנות פלטפורמה עולמית, המחברת מצד אחד את מוצרי המחשוב הלביש ומהצד השני את ספקיות המוזיקה. כשהשירות יהיה מסחרי, הוא יוכל להיות רכיב בשעון החכם של יצרניות הטכנולוגיה או הספורט הגדולות, והן תצענה למשתמש לקבל המלצות לשירים שירגיעו אותו. לחילופין, נהיה תכונה בשירות הסטרימינג".

כך או כך, האזנה נעימה, או, כמו שהיו נוהגים לומר ברדיו של פעם – ערבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים