סקר: האם יש או אין הזדמנות ראשונה לעובדים חסרי ניסיון בהיי-טק?

רבים ממחפשי העבודה חסרי הניסיון בתחום ההיי-טק מתלוננים על חוסר בהזדמנויות, במקביל מעסיקים מתחום זה טוענים כי אין להם מספיק כוח אדם מיומן לאיוש משרות ● דרושים IL ערכה סקר מקיף, שביקש לבדוק מה המצב לאשורו

מה עם עובדים חסרי ניסיון? גיוסים בהיי-טק. צילום אילוסטרציה: BigStock

שאלות רבות בנושאי השמה בהיי-טק מרחפות באוויר – האם ממחפשי עבודה בתחום ההיי-טק, שהם נטולי ניסיון ולא מתקבלים לעבודה, נגזלת האפשרות לצבור מיומנויות וידע פרקטי נדרש? ואם לא תינתן ההזדמנות, כיצד יהיו עובדים מיומנים בשוק העבודה?

סקר חדש של דרושים IL מבקש לשפוך אור על המצב ותוצאותיו מתפרסמות בימים אלו.

מסקנות הסקר מאוד ברורות ומצריכות חשיבה מעמיקה, בעיקר של מעסיקי ההיי-טק. על פי נתוני דרושים IL, רק 4.5% מהמשרות המפורסמות בתחום הטכנולוגי מיועדות לחסרי ניסיון, וזאת לעומת 40% מהמשרות עבור חסרי ניסיון בתחום הרפואה, 30% בתחום המכירות ו-20% בתחום הכספים.

עוד עולה מהסקר כי מעל 95% ממחפשי העבודה בתחום ההיי-טק חשים שמעסיקים לא מעוניינים בעובדים חסרי ניסיון; מעל 44% מהם מעידים שלקח להם יותר משנה למצוא את העבודה הראשונה שלהם כחסרי ניסיון; ל-31% מהם לקח בין חצי שנה לשנה למצוא את העבודה הראשונה בהיי-טק; 20% הצליחו במשימה בתוך שלושה חודשים עד חצי שנה.

עוד נמצא כי מרבית מחפשי העבודה בתחום ההיי-טק ממוקמים, באופן לא מפתיע, באזור המרכז, והם עומדים על כ-44%; בירושלים נמצאים כ-22% מתוכם; ובצפון מעל 15%.

הסקר ניסה להבין גם מהי רמת ההכשרה של מחפשי עבודה אלו, והיכן רכשו את הידע בתחום, ולכן בדק וגילה כי מעל 44% הם בוגרי תואר רלוונטי במכללה; מעל 38% בוגרי קורסי הסבה; ו-24% למדו בלימודים עצמאיים.

מה ישפר את סיכויי הקבלה של חסרי הניסיון?

אז איזו הזדמנות אמיתית ניתנת לעובדי ההיי-טק חסרי הניסיון? ובכן, 55% הגישו קורות חיים ליותר מ-60 משרות; כ-20% הגישו מועמדות ל-31 עד 60 משרות; ואחוז דומה של מחפשים הגיש ל-11 עד 30 משרות. וכמה מהם זומנו לראיונות עבודה? 64% זומנו ל-0-3 ראיונות; 21% זומנו ל-3-7 ראיונות; ורק 7% זומנו ל-10 ראיונות ומעלה.

הסקר בדק מה צריך בשביל להתקבל, ומה לדעת מחפשי העבודה יגדיל את הסיכוי שהמעסיק יחזור אליהם. מעל 62% סבורים שפיתוח קשרים בינאישיים עם עובדים בתחום יכול להשפיע משמעותית על החלטת המעסיק באשר להעסקתם כחסרי ניסיון; מעל 44% חושבים שהכנה טובה יותר של מוסד הלימודים לשוק התעסוקה היא הפתרון; ו-21% סברו שהצטרפות לבוטקאמפ תשפיע באופן משמעותי על סיכויי עבודתם.

בסקר של דרושים IL נשאלו הנסקרים גם לגבי חבר.ה שהתקבל.ה לעבודה הראשונה שלו.ה בהיי-טק וביקשו לדעת מדוע לדעתם ניתנה לו.ה ההזדמנות. מעל 62% מהנשאלים טענו כי העבודה התקבלה בשל הקשרים הנכונים שיש לחבר.ה בתחום; 41% טענו שחבריהם חיפשו זמן ממושך עד כי הסבלנות השתלמה; ו-39% חשבו שחבריהם התפשרו על שכר ותנאים.

הקושי העיקרי בתהליך חיפוש העבודה

48% ממחפשי העבודה בתחום הטכנולוגיה מרגישים שהקושי הכי גדול בתהליך חיפוש העבודה הוא למצוא שפע של משרות המתאימות לחסרי ניסיון; 83% סבורים שהקושי מתחיל עוד קודם, ומקווים שבכלל יחזרו אליהם לאחר שליחת קו"ח; 20% דיווחו כי הקושי העיקרי עבורם הוא לעבור את בחינות הקבלה למקומות העבודה.

נקודת הכשל הגבוהה ביותר, לדעת מרבית הנשאלים (89%) היא חשש גדול מידי של מעסיקים להעסיק חסרי ניסיון, בשל זמן הכשרה ארוך; מעל 34% חושבים שהסיבה היא חוסר התאמה בין התיאוריה הנלמדת במוסד הלימודים לפרקטיקה המעשית בשוק העבודה; כ- 24% חשים שלא ניתנת הכנה מספקת מצד מוסדות הלימוד לבחינות הקבלה; כ-18% ציינו את הפער הגדול בין השכר של עובד מתחיל ובין השכר של עובד בעל ניסיון של 1-2 שנים, אשר מוביל לנטישה גבוהה לטובת הצעות משופרות לאחר שנה.

ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים IL. צילום: יח"צ

ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים IL. צילום: יח"צ

ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים IL: "תחום ההיי-טק, בו נמצאים גם הסטארט-אפים השונים, נחשב לאחד התחומים היצירתיים שיש, אך בתחום זה התעסוקה היצירתיות לא באה לידי ביטוי, ונראה כי החיפוש אחר עובדים נעשה על פי תבנית קבועה של דרישות. נדרשת חשיבה יצירתית במציאת פתרונות ומהסקר עולה שמחפשי העבודה חסרי הניסיון מוכנים לכך. חשיבה זו יכולה לגשר על התהום שנפערה בין המעסיקים המחפשים עובדים לבין מחפשי העבודה הרוצים להשתלב בתחום זה".

"בלי ג'וניורים אין צידוק לתעשיה שלנו"

יוסי מלמד, יו"ר עמותת בוגרי ממר"ם הגיב לתוצאות הסקר ואמר כי "הבעיה היא שסטארט-אפ שיוצא לדרך צריך לרוץ מהר, הוא צריך להוכיח את עצמו לשוק כולו, גם לעצמו, ובעיקר למשקיעים שלקחו את הסיכון. אין ליזמים ולעובדים הראשונים זמן להסתכל אחורה. במקביל, ועם זאת, אנחנו צריכים להבין שבלי ג'וניורים אין צידוק לתעשיה שלנו, אם אנחנו לא נשקיע בהם, הם לעולם לא יוכלו להיות הטאלנטים שכל כך חסרים בשוק הישראלי היום. בנוסף, אני חושב שהמדינה צריכה לעודד העסקה של בוגרי בוטקאמפים ובעלי תואר ראשון באופן כזה שאפילו תתגמל את המעסיק על העסקתם ובכך תסייע לנרמל את השוק. השבוע ראיתי סרטון טיק-טוק מצחיק של מישהי שמתראיינת ללא ניסיון לעבודה, ולא מקבלים אותה. היא שואלת איך היא יכולה לצבור ניסיון והמגייסת אומרת לה 'תמצאי עבודה'. הסרטון מגוחך וממחיש גם המציאות שלנו היום בשוק ההיי-טק".

נתי צויג, מנכ"לית סקייל אפ ולוסיטי (Scale-Up Velocity) מבית סטארט-אפ ניישן סנטרל (Start-Up Nation Central) אמרה בתגובה כי "למרות שההיי-טק הישראלי ממשיך לשבור שיאי גיוסים, התעשייה עדיין סובלת מבעיה כרונית של מחסור חמור בעובדים. שינוי מגמה זו מחויב, על מנת לאפשר את המשך הצמיחה, והדרך המרכזית לעשות זאת הינה באמצעות תהליכי הכשרה ושילוב של ג'וניורים, בנוסף לפתיחת דלת ל'טאלנטים נסתרים' מאותן אוכלוסיות שלא נמצאות בקונצנזוס בתעשייה. אלה שעומדים על קו הזינוק אל 'התעשיה המובטחת', וחסרים את ה'מייל האחרון' להפוך לחלק ממנה. אנחנו ב-סקייל אפ ולוסיטי פועלים לצמצום המחסור בהון אנושי בשיתוף חברות היי-טק, כדי לייצר מודלים מנצחים להגדלת הייצוג של ג'וניורים מוכשרים מאוכלוסיות בתת-ייצוג בתעשייה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים