מה חשף מנהל אינסטגרם בפוסט על אופן פעולת האלגוריתם שלה?

אדם מוסרי - שהחברה האם, פייסבוק, הציבה בראש הרשת החברתית המובילה שבבעלותה - עדכן כי אין בכלל "אלגוריתם של אינסטגרם", אלא שהפלטפורמה נשענת למעשה על "מגוון אלגוריתמים, מסווגים, ותהליכים שלכל אחד מהם מטרה משלו"

אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם.

הפיד (Feed) של הרשת החברתית המצולמת אינסטגרם (Instagram) שונה בין משתמש למשתמש. יש מי שמול עיניו תמיד צילומי נוף, אחרים יראו הרבה תמונות גלישה, או חתולים, סלבס נערצים או פוסטים על אוכל, ואנחנו מניחים באופן טבעי שזה משהו שהאלגוריתם עושה. אבל מה בדיוק האלגוריתם עושה, זה דבר שלא היה ברור לאיש עד כה.

מנקודת מבט כנראה מעט פשטנית ניתן היה לחשוב שהאלגוריתם הבודד בוחן את החיפושים שלכם, את העדפות העוקבים שלכם, וכדומה, ומציג תוכן התואם להן. אבל כעת, אדם מוסרי – מי שהופקד כמוביל של אינסטגרם על ידי פייסבוק (Facebook), הבעלים – החליט, באופן מפתיע למדי, להסביר למשתמשים באמת כיצד העניין עובד.

כהסבר להסבר, מוסרי פרסם פוסט בבלוג החברה ובו כתב: "קשה לסמוך על מה שאתה לא מבין. אנחנו רוצים לעשות עבודה טובה יותר בהסברה כיצד פועלת אינסטגרם". הוא הוסיף כי יש הרבה תפישות מוטעות לגבי האופן שבו הפלטפורמה פועלת, וכי בכוונתו להבהיר כמה וכמה טעויות והנחות שגויות בפרסום המסוים.

מה משפיע על ה-פיד שלכם באינסטגרם? צילום אילוסטרציה: BigStock

מה משפיע על ה-פיד שלכם באינסטגרם? צילום אילוסטרציה: BigStock

כמה אלגורתמים למדורים השונים

הדבר המפתיע ביותר שניתן ללמוד מהפרסום של מוסרי הוא של-"אינסטה" אין אלגוריתם בודד, כפי שרבים נטו לחשוב. מוסרי מציין כי "אנו משתמשים במגוון אלגוריתמים, מסווגים ותהליכים, לכל אחד מהם מטרתו שלו".

נזכיר שכשאינסטגרם החלה את דרכה, היא הוקדשה לתמונות בלבד (בלי סטוריז) ואלו הופיעו בסדר כרונולוגי, כך סיפר מוסרי בפוסט. אבל לפלטפורמה קרה לה מה שקרה לכל הרשתות החברתיות – ככל שאנשים נוספים הצטרפו, קשה היה לראות את רוב המשתמשים, הסביר מוסרי בבואו לציין את השינויים שהחילה החברה, ומה שייצר את  האלגוריתמים שלה.

לדבריו, עד שנת 2016, רוב האנשים היו מפספסים 70 אחוז מכלל התכנים ב-פיד האישי, וזה כולל כ-50 אחוזים מהתכנים שהעלו לפלטפורמה הנעקבים הקרובים שלהם. מוסרי הסביר כי זו בדיוק הסיבה שבגללה פותח ה-פיד שדירג את הפוסטים על סמך מה המשתמש הכי מתעניין בו.

אולם, לפי דבריו, כיום מדורי ה-Explore, ה-Reels, כמו גם הפיד, משתמשים כל אחד באלגוריתם משלו, המותאם לאופן שבו אנשים משתמשים בתכניו הספציפיים של המדור. משמע, לא כל מה שמשתמשים מתעניינים בו בסטוריז, הוא תוכן שהם ירצו לראות גם בפיד החדשות.

למדו את המדור מה אתם אוהבים. Reels של אינסטגרם. צילום: פייסבוק

למדו את המדור מה אתם אוהבים. Reels של אינסטגרם. צילום: פייסבוק

אקטיביות בשימוש תדייק את התוכן

לפי ההסבר של מוסרי, בגדול אינסטגרם מסתמכת על אלפי "אותות", והחשובים שבהם מבחינתה הם מידע על הפוסט; מידע על האדם שפרסם אותו; פעילות המשתמש; והיסטוריית המשתמש בכל הנוגע בקיום אינטראקציות בפלטפורמה. בהתבסס על אלו, אינסטגרם מייצרת תחזיות, או ניחושים מושכלים, על הסבירות שהאדם יקיים אינטראקציה עם פוסט. מוסרי הוסיף והבהיר כי הפלטפורמה מנסה להימנע מהצגה בפיד של יותר מדי פוסטים ברצף מאותו אדם, או במקהר של סטוריז – מהצגת כאלו ששותפו מחדש.

בנוגע למדור ה-Explore, שמטרתו לחשוף אנשים לתוכן מתאים עבורם, אינסטגרם עושה מאמץ להימנע מפוסטים שעלולים להרגיז משתמשים או שקשורים לנושאים רגישים. לפי מוסרי: "אתה לא עוקב אחרי האנשים שאתה רואה ב-Explore, מה שמשנה את הדינמיקה כשאתה נתקל במשהו בעייתי. אם חבר שאתה עוקב אחריו משתף משהו פוגעני, ואתה רואה את זה בפיד שלך, זה בינך לבין חבר שלך. אם אתה רואה משהו פוגעני ב-Explore – ממישהו שמעולם לא שמעת עליו – זה מצב אחר".

בנוגע למדור Reels בפלטפורמה – סרטונים בני 30 שניות שמשתמשים יכולים להתאים למוזיקה ולשתף כסטוריז, מעין שיבוט של טיק-טוק (Tik-Tok) – הסביר מוסרי כי "Reels נועדו לבדר אתכם. בדומה מאוד ל-Explore, רוב מה שאתם רואים הוא מחשבונות שאינכם עוקבים אחריהם. אז אנחנו עוברים תהליך דומה מאוד, שבו אנו ממיינים ראשית את ה-Explore שאנחנו חושבים שאולי תרצו, ואז מסדרים אותם בהתבסס על כמה שאנחנו חושבים שהם מעניינים אתכם".

השורה התחתונה – ואחת הנקודות החשובות ביותר שאליהן התייחס מוסרי בפוסט בעצם – היא כיצד אנו, כמשתמשי אינסטגרם, יכולים להשפיע על מה שאנחנו רואים בפיד שלנו.

מוסרי ציין שלוש דרכים עיקריות בהן אנו יכולים "לעזור לאינסטגרם" ליצור את הרכב הפיד שלנו בצורה מדויקת יותר: על ידי הוספת משתמשים שאנו חפצים ביקרם להגדרה "חברים קרובים"; באמצעות השתקת חשבונות שאת הפוסטים שלהם אנחנו לא רוצים לראות; כמו גם בעזרת סימון פוסטים שהגיעו אל הפיד, ל-Reels או לדף Explore כתוכן "לא מעניין".

ובעצם, מה שאפשר לקחת מהפוסט של מוסרי בעיקר הוא את ההבנה שהאלגוריתמים של אינסטגרם תלויים גם בגישה יותר אקטיבית שלנו לפלטפורמה. זאת אומרת, שעלינו לסמן תוכן לא רצוי ולא רק לדלג עליו, כמו גם לבחור במכוון את מה שכן נרצה לצפות בו ולהיחשף אליו בשירות, ורק כך – ולא בהתבססות על הבינה המלאכותית ובאמונה עיוורת באלגוריתם – נזכה לתכנים מדויקים יותר בעבורנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים