פרויקט סטארליין של גוגל: שיחות וידיאו שמרגישות כמו מפגש במציאות

מגיפת הקורונה - זוכרים? - הרחיקה רבים מקורביהם ואילצה מיליונים לעבור לעבוד מהבית ● כל אלו נעזרו בשיחות וידיאו כדי לתקשר ● כעת גוגל מציגה אמצעי נדיר לתקשורת כמעט ריאליסטית מרחוק, וללא צורך בקסדה או משקפי מציאות מדומה

הולגרמת תלת-הממד של גוגל. פרויקט סטארליין. צילום: גוגל

שיחות בווידיאו, או כפי שרבים מכנים אותן כיום "זום", הפכו בעידן הקורונה לתקשורת הנפוצה בינינו בני האדם. ניהלנו כאלו לצורך לימודים, עבודה מרחוק וגם שמירה על קשרים חברתיים עם משפחה, חברים, קרובים ואפילו בני או בנות זוג. הטכנולוגיה במקרה הזה הייתה ממש על תקן גלגל הצלה, בזמני ריחוק חברתי מפחידים, אבל כל מי שעשה בה שימוש הודה שהיא רחוקה מלהיות אידיאלית או נטולת בעיות חמורות.

גוגל (Google) הציגה באחרונה פיתוח שלה שמכונה פרויקט סטארליין (Project Starline) ושיהיה למעשה אמצעי להדמיית פגישה פנים אל פנים – מרחוק. הפיתוח נחשף באירוע I/O של הענקית ממאונטיין ווי.

על מנת להבין במה מדובר תצטרכו לדמיין שיחת וידיאו שבה, במקום המראה הדו-ממדי הרגיל, האדם בצד השני של המסך מרגיש אמיתי, כמעט כאילו הוא באמת נוכח למולכם, ומופיע בגרסת תלת-ממד של עצמו. וגם אתם מהצד שמנגד נראים בתלת-ממד לבני שיחכם. למעשה מדובר בהולוגרמה תלת-ממדית, תחום שחברות טכנולוגיה גדולות מתלהבות ממנו כבר זמן מה, ואולם במקרה של פרויקט סטארליין של גוגל זהו הניסיון האחרון להפוך את הרצוי למצוי – בעיקר עקב לקחי הקורונה וההבנה שאנו זקוקים לכלי לתקשר בינינו באופן כמעט מציאותי. יצוין כי מיקרוסופט (Microsoft) גם היא הציגה תפישה משלה לתקשורת מרחוק בתוך הישענות על טכנולוגית מציאות מעורבות, בפלטפורמת Mesh שלה, שהושקה במרץ האחרון.

מערכת שיחות הווידיאו התלת-ממדית של גוגל – לפי ההדגמה שהחברה הציגה לקהל (ושאותה תוכלו לראות בסרטון היוטיוב המצורף) – היא ממש עתידנית בהוויתה. לא חשוב כמה מרוחק האדם שמהצד השני של המנגנון פיזית, הוא פשוט מרגיש כאילו ניצב מולכם בשר ודם. ולא מדובר על אפליקציה פשוטה, אלא על פרויקט טכנולוגי מתקדם, המשלב התקדמות בתוכנה וחומרה.

בגוגל רואים בפרויקט "סוג של חלון קסם", והסבירו כי המסך, בעל המידות הנדיבות במיוחד, אשר נמצא מול המשוחחים מאפשר לראות אנשים בגודל טבעי ובשלושה ממדים. החברה הדגישה כי באמצעות הטכנולוגיה החדשנית ניתן לראות פעולות/תנועות שפשוט נעלמות מהעין בשיחות הווידיאו שבהן הורגלנו, כמו מחוות גוף ואפשרות לייצר קשר עין ממש.

"אחד הדברים שאנחנו הכי גאים בהם הוא שברגע שאתה מתיישב ומתחיל לדבר, הטכנולוגיה תופסת מקום אחורי ותוכל להתמקד במה שהכי חשוב – האדם שמולך", כך כתב קליי באוור, סגן נשיא גוגל, בפוסט שתיאר את החידוש המרתק.

איך הפרויקט עובד?

הציג את הפיתוח. סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילום: מתוך ויקיפדיה

הציג את הפיתוח. סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילום: מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, התייחס לפרויקט במהלך אירוע הפתיחה של I/O ואמר: "לפני מספר שנים התחלנו פרויקט לשימוש בטכנולוגיה כדי לחקור מה אפשרי. אנחנו קוראים לזה פרויקט סטארליין והוא מתבסס על התחומים השונים של מדעי המחשב עליהם דיברתי היום, ומסתמך על חומרה בהתאמה אישית וציוד מקצועי במיוחד. הוא ראשוני וכרגע זמין בכמה ממשרדינו, אך חשבנו שיהיה כיף לתת מבט מוקדם על ההתנסות בפעם הראשונה". לאחר מכן הציגה הענקית את הפלא למשתתפים בסרטון.

מכיוון שהטכנולוגיה של פרויקט סטארליין עדיין בפיתוח, היא זקוקה לרכיבים נוספים מיוחדים על מנת לתפקד. זה כולל מספר מצלמות, חיישנים ומיקרופונים, המשמשים ללכידת האדם מזוויות שונות, עם כמה שיותר פרטים. החברה גם מיישמת בינה מלאכותית, שמע מרחבי, ודחיסה בזמן אמת בפרויקט זה. כל זאת בנוסף למערכת הדמיה חדשנית של שדה אור, היוצרת תחושה של נפח ועומק, שמאפשרת להפוך את החוויה למציאותית כמעט, ללא שימוש במשקפי או קסדת מציאות מדומה.

הפרויקט הוא נושא ששוקדים עליו כיום, כאמור, בכמה ממטות גוגל, אך החברה הבהירה כי היא מקווה שעם הזמן הטכנולוגיה, הדרושה בכדי לגרום למערכת שיחות הווידיאו שהוצגה להפוך לזמינה למשתמשים, תהיה גם משתלמת ונגישה יותר.

למרות שלא נראה את פרויקט סטרארליין יהפוך לתחלתנו המשתמשים הפשוטים בעתיד הקרוב, גוגל מבטיחה שחלק מההתקדמות שלה בו תשמש אותה כדי להוסיף תכונות חדשניות למוצרי תקשורת קיימים, וזו כשלעצמה בשורה מעולה. ובכל זאת, עכשיו אחרי שראינו כמה זה מבטיח, שנמשיך להמתין בציפייה לאפשרות לשוחח בינינו מרחוק, אבל בהרגשה של קרבה גדולה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים