המונים פעלו להורדת דירוג אפליקציית רובין הוד כמחאה – גוגל הסירה הביקורות

בליבת המקרה הזה עומד מאבק מרתק בין משקיעים צעירים בני "דור הרשתות החברתיות" לקרנות הגידור, למשקיעי וול סטריט השמרנים ול"בומרים" המבוגרים והמסודרים ● איך גוגל ורובין הוד מעורבות במאבק החדש והדרמטי הזה, אם בכלל?

והירוק שלה ירוק מאוד. רובין הוד. צילום אילוסטרציה: BigStock

הסיפור הפתלתל הזה החל בכלל באירוע אחר שהתרחש בשבוע שעבר – משתמשי הרשתות החברתיות רדיט (Reddit) וטיק-טוק (TikTok) החלו לסחור במכוון במניות שורטס של כמה וכמה חברות בינוניות וכושלות. בין ההשקעות החדשות הללו בלט בעיקר העניין במניית גיימסטופ (Gamestop), רשת חנויות לממכר ציוד מחשב וגיימינג, וכן בלטה גם מניית AMC Entertainment, רשת בתי קולנוע, שתיהן חברות אמריקניות שסבלו באחרונה מירידה חדה בערכן עקב הקורונה.

אנליסטים ומומחים בתחום טוענים שהאקט נבע ממחאה של צעירים נגד קרונות הגידור, ובעצם ממאבק של בני "דור הרשתות החברתיות" נגד ה"בומרים" המבוגרים והמסודרים כלכלית גם בזמנים הדחוקים האחרונים.

מניע מהלכים במילה. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה. צילום: מתוך ויקיפדיה

מניע מהלכים במילה. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה. צילום: מתוך ויקיפדיה

את המחאה הזו הבעיר עוד יותר היזם הטכנולוגי, שהוא היום גם האדם העשיר בתבל, אילון מאסק, שאמנם נכנס לתמונה אחרי שהמניה של גיימסטופ כבר עלתה בחדות יחסית, אבל ציוץ אחד בטוויטר עם מילה אחת שלו הביא לקפיצה הדרמטית שלה. כל מה שמאסק רשם היה "!!Gamestonk", שזה, בתרגום מאוד חופשי, "משחק רותח". כלומר, כפי שניתן לפרש זאת: המניה של גיימסטופ רותחת, זה הזמן להשקיע בה. ואכן כך עשו רבים.

יצוין כי זה ממש לא המקרה היחיד שבו מאסק מניע מגמות מסחר בשווקים. בסוף השבוע האחרון הוכיח מנכ"ל טסלה ו-SpaceX שוב עד כמה הוא משפיע, כששינה את הכתוב ב-Bio בחשבון הטוויטר שלו למילה אחת – ביטקוין – והביא מיידית לזינוק של 15% בשערו של המטבע הווירטואלי, ל-38,020 דולר – שיא של 10 ימים. זאת, באמצעות השקעות שורטס בסכום של 387 מיליון דולר. לאחר מכן המטבע התנודתי ירד, ונכון לשעות הצהריים היום (א') שערו עמד על 33,459 דולר, או כמעט 110 אלף שקלים.

רובין הוד התערבה למען הבורסה השמרנית

במקרה האחרון של הרצת מניות החברות המסחר התבצע בעיקר באמצעות אפליקציית רובין הוד (Robinhood) – שייחודה בכך שאינה גובה עמלות על שירותיה. הפעילות הענפה באפליקציה הזניקה את מניית גיימסטופ לשמי הוול סטריט, הכניסה את המשקיעים הוותיקים והשמרנים למתח, וטלטלה את ביצת ההשקעות.

אלא שאז קרה דבר מוזר – ביום ה' רובין הוד הסירה את האפשרות לסחור דרכה במניות השורטס שהפכו לפופולריות בן ליל. החברה השביתה את הפעילות הערה פשוט באמצע טירוף המסחר. הפעולה חיבלה במהלך של המשקיעים החדשים, והורידה את מניית גיימסטופ בתוך שעות ספורות מערכה המנופח. אבל זה ממש לא היה סוף הפסוק בסיפור, שלמעשה עדיין נמצא בעיצומו.

המהלך של רובין הוד היה משונה, וזאת בלשון המעטה. לא ברור איזו אפליקציה מעבירה מסר למשתמשיה שהיא אינה מעוניינת שיהיו פעילים בה. עוד יותר לא ברור מי משך בחוטים במקרה הזה. אבל ההתנהלות לא עברה מתחת לרדאר של המשתמשים והמשקיעים החדשים.

גוגל התערבה למען רובין הוד

ביום ו' האחרון התברר שאפליקציית רובין הוד התדרדרה בחנות גוגל (Google), ה-Play Store, לדירוג של כוכב אחד בלבד. הציון הנמוך הזה הונע על ידי כ-100,000 ביקורות שליליות שהיישום קיבל בבת-אחת ממשתמשים שהביעו את זעמם על עצירת המסחר בגיימסטופ ובחברות האחרות שאת מניותיהן רכשו המשקיעים הצעירים מהרשתות החברתיות באופן פרטי, אבל כמעט מאורגן.

עם זאת, שעות ספורות לאחר מכן, מספר הביקורות הכולל על רובין הוד ירד מכ-275,000 ל-175,000 בלבד, לאחר שכמעט כל הביקורות השליליות האחרונות נעלמו באורח פלא. עם מחיקת הביקורות השליליות האחרונות, דירוג האפליקציה של רובין הוד "קפץ" ל-4.3 כוכבים.

גוגל התערבה והסירה הביקורת השלילית ב-Play Store. אילוסטרציה: BigStock

גוגל התערבה והסירה הביקורת השלילית ב-Play Store. אילוסטרציה: BigStock

את הביקורות השליליות הללו קיבלה רובין הוד עקב זעם אמיתי מצד מי שלא יכלו לבצע דרכה לפתע את העסקאות שלהם, ומאקט מחאתי מופגן שהקריאה אליו הפכה לוויראלית בקרב המשקיעים.

גוגל אישרה כי היא הסירה באופן פעיל את הביקורות בנות הכוכב האחד, והרתיחה את הגולשים הזועמים עוד יותר, למרות שהיא יכולה מבחינת תנאיה לנהוג כפי שנהגה. למעשה, המדיניות של גוגל אוסרת במפורש על משתמשים להשאיר ביקורות על מנת "לתפעל את הדירוג" של אפליקציות בחנות היישומים שלה, כך שהתגובה של ענקית הטכנולוגיה ממאונטיין וויו הייתה אולי לגיטימית. אבל היא יצרה עוד גל הדף בפרשה כולה.

מה קורה כעת?

לאחר שמשתמשי רובין הוד הביעו את כעסם עליה בכך שהשאירו ביקורות שליליות, ושגוגל נחלצה להצלתה, החליטה האפליקציה לפתוח מחדש במהלך יום ו' את ניירות הערך שחסמה לעסקאות (עם מגבלות מסוימות), וגם כעת ניתן לסחור בהן דרכה.

אלא שמשתמשי האפליקציה נותרו מוטרדים באופן לא מפתיע מחוסר יכולתם לסחור בחופשיות במניות שרצו. ובעוד שרובין הוד האשימה את תקנות ה-SEC, הרשות האמריקנית לניירות ערך, רבים חשו שהיא למעשה התכופפה לרצונות של גורמים דומיננטיים בשוק ופעלה להגנה על בורסת וול סטריט השמרנית על חשבון ה"אנשים הקטנים".

מניית גיימסטופ. צילום מסך ממנוע גוגל

מניית גיימסטופ. צילום מסך ממנוע גוגל

נכון למועד כתיבת שורות אלו, כעת עומדת מניית גיימסטופ על שווי של כ-325 דולרים ליחידה. בשיאה כבר הגיעה המנייה ביום ה' לשווי של 470 דולר ליחידה, כשרק בתחילת השבוע שעבר עמד ערכה על פחות ממאה דולרים.

אבל גיימסטופ היא רק גורם אקראי כנראה במלחמה מרתקת שהחלה כעת, ושעוד תקבל תפניות רבות בעתיד, אולי הקרוב. נראה כי ההמשך עוד יבוא. נמתין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים