הפיתוח שמסייע להדביר את זבוב הפירות

מדבא מערכות הישראלית פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית, שיושבת על הענן של AWS ומסייעת לתעשיית ההדרים המקומית להדביר את זבוב הפירות הים תיכוני

זהו זבוב הפירות הים תיכוני, שהמערכת מסייעת בהדברתו. צילום אילוסטרציה: BigStock

זבוב הפירות הים תיכוני גורם לנזקים נרחבים לגידולי פירות חקלאיים. הוא פוגע בכ-250 סוגי יבולים ונחשב למזיק המסוכן ביותר בחלקים נרחבים בעולם. מדבא מערכות פיתחה את Agri insight – מערכת בינה מלאכותית מרחבית, שתומכת בהדברתו. החברה משתמשת לצורך כך במומחיות בניהול מידע מרחבי ובהקמת מערכות תומכות החלטה (SDSS) מבוססות אלגוריתם.

מדבא מערכות נוסדה ב-2014 על ידי כמה שותפים, ביניהם איתן זימרן, המנכ"ל. ד"ר אביהוא כהן, ה-CTO, הוא מומחה למערכות תומכות החלטה.

"זבוב הפירות הים תיכוני מטיל אימה על החקלאים, גורם נזקים נרחבים לפירות ועלול להביא להטלת סגר על יצוא המדינה", אמרו זימרן וכהן. "הזבוב 'עלה' ארצה בתחילת המאה ה-20 ומאז, בעולם וגם בארץ, נחשב למזיק לאומי. הנזק הנוסף הוא האקולוגי, שנגרם עקב הדברת יתר".

איתן זימרן, מנכ''ל וממייסדי מדבא מערכות. צילום: יח"צ

איתן זימרן, מנכ"ל וממייסדי מדבא מערכות. צילום: יח"צ

המכון להדברה ביולוגית מטפל בהדברת הזבוב ועושה זאת באמצעות Agri Insight. "זו פלטפורמה לניטור, איסוף, ריכוז, ניהול וניתוח מידע מגוון ממקורות שונים", הסבירו השניים. "אל המערכת נאסף מידע משלל מקורות ובאמצעים שונים: מאנשי שטח, מגופים שונים, ממקורות עולמיים, מתחנות מטאורולוגיות ועוד. העושר, העדכניות ושלמות המידע מאפשרים למקבל ההחלטות לבצע ניתוחים מורכבים ולקבל תובנות מהירות, אמינות ובעלות ערך יישומי מידי. המערכת מעבדת ומציגה למקבל החלטות מפות הדברה, נתונים כמו ממצאי לכידה של הזבוב לאורך זמן, רמת רגישות של החלקות השונות לאורך העונה, נתוני מזג אוויר עדכניים והיסטוריים, ועוד. כמו כן, היא מספקת המלצות פעולה. השימוש במערכת מפחית את מספר הטיפולים בעונה בצורה ניכרת, מביא לחיסכון במשאבים ולתרומה לאיכות הסביבה".

"הלקוח מפזר כ-2,000 מלכודות ברחבי החלקות המעובדות", אמרו זימרן וכהן. "המלכודות מנוטרות אחת לשבוע לאורך העונה, על ידי אנשי שטח. אלה מזינים את הפרטים באפליקציה וכך הנתונים עוברים למערכת. בנוסף, אנחנו אוספים נתוני מזג אוויר שמגיעים מתחנות מטאורולוגיות, ונתונים על החלקות: גיל, זנים, מבנה פיזי ועוד. כל המידע נצבר ומנוהל בפלטפורמה מרכזית".

"כפר חכם" ו-"תובנה אזרחית"

לדברי השניים, "המערכת פועלת במקומות שבהם מידע בעל מאפיין גיאוגרפי עוזר בקבלת החלטות. אנחנו פועלים בתחומי הנפט והגז, ניהול מים, סקרים וניהול עירוני. הפתרון שלנו, Smart Village, מספק את כל המידע הדרוש לניהול יישובים כפריים – תשתיות, אוכלוסייה ועוד. המערכת יודעת להתממשק עם מערכות קריאה מרחוק של שעוני מים ולהבחין בדליפת מים, שבהרבה מקרים קשורה לפיצוץ צינור".

ד"ר אביהוא כהן, ה-CTO של מדבא מערכות. צילום: יח"צ

ד"ר אביהוא כהן, ה-CTO של מדבא מערכות. צילום: יח"צ

הם ציינו כי "מערכת Civil Insight שלנו תומכת במנהלי הפרויקטים הגדולים בישראל, כגון כביש 6 צפון. במשך שנים רבות סיפקנו לשפיר הנדסה מערכת שהציגה בכל זמן נתון את מצב העבודות, תוך שימוש בצילומי מטוסים ורחפנים. כמו כן, הכלי מהווה פלטפורמה ניהולית לתעשיית הנפט באנגולה".

"AWS היא ספק הענן שלנו", הוסיפו זימרן וכהן. "אנחנו מתכננים להשתמש בשירות Earth On AWS, שמאפשר לבצע עיבוד של הנתונים שאותם אנחנו אוספים יחד עם מידע גיאוגרפי ש-AWS מספקת. המידע הזה כולל נתונים חקלאיים, פני שטח וצילומי לוויין של כל כדור הארץ. כל המידע ייקלט במערכת Agri Insight, ויעזור לה להיות מדויקת יותר ולתת תמונה שלמה יותר למקבלי ההחלטות. טכנולוגיות לימוד מכונה ובינה מלאכותית מאפשרת למערכת שלנו להגיע לתובנות והמלצות מהירות ומדויקות עבור המשתמשים שלנו, גם כשמדובר במידע רב שהמערכת צריכה לנתח. שירות SageMaker מאפשר לבנות, לאמן ולפרוס מודלים במהירות ויעילות, בלי שנצטרך לרכוש מחשבים יקרים עם כוח מחשוב רב. נשתמש בפלטפורמה הייעודית של AWS לתחום האג-טק לטובת שיתופי פעולה עם חברי הקהילה הזו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים