דרישה משר הפנים: מאגר ביומטרי מבוסס תמונות – במקום טביעות אצבע

בדיון בכנסת הובהר כי מערך הסייבר והרשות הביומטרית מוכנות לעבור למאגר מבוסס תמונות, אולם השר דרעי מונע זאת ומעדיף להמשיך להשתמש בטביעות האצבע השנויות במחלוקת ● התנועה לזכויות דיגיטליות: "זה עוד שלב בדרך לדיקטטורה"

שר הפנים, אריה דרעי, חותם על טפסי ההצטרפות למאגר הביומטרי בלשכת האוכלוסין ביפו. צילום: מוקי שוורץ

ועדה משותפת ל-ועדת חוק, חוקה ומשפט ו-ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קראה היום (ג') לשר הפנים, אריה דרעי, להיערך מייד להפסקת השימוש בטביעות אצבע לצורך הנפקת תעודות ביומטריות, ולהיערך להסבת המאגר הביומטרי לכזה המבוסס על תמונות בלבד.

הוועדה דורשת מהשר להורות על תחילת ההיערכות למעבר ולסיימו עד לסוף תקופת הוראת השעה הקיימת כעת – בסוף מאי 2022. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), שעומד גם בראש ועדת חוק, חוקה ומשפט, הודיע כי לא יסכים להאריך את הוראת השעה, שמאפשרת את המשך השימוש בטביעות אצבע.

הדיון נערך במסגרת פעולות המעקב של הכנסת אחר המאגר הביומטרי, שחוקק ב-2009 ועד היום מוגדר כפיילוט. הדיון האחרון בנושא התקיים ב-2018, ערב פיזור הכנסת – לפני שלוש מערכות בחירות.

ח"כ אשר אמר כי "הוועדה התרשמה מדברי נציגי מערך הסייבר והרשות הביומטרית, שהגישו חוות דעת מפורשות לשר הפנים שלפיהן, בגלל התקדמות הטכנולוגיה, מערך זיהוי הפנים בתעודות ביומטריות השתכלל מאוד, וניתן כיום להסתפק בזיהוי פנים לתקופה של עד 10 שנים, ללא צורך בטביעות אצבע".

נציגי משרד הפנים, ובתוכו רשות האוכלוסין, העלו בדיון את הטענה שלפיה מאגר מבוסס תמונות לא יספק את מטרות המשנה של המאגר הביומטרי – שימוש לצורכי משטרה וביטחון. הוועדה ציינה כי שיקול זה לא יכול להיות השיקול המרכזי בהחלטות שר הפנים וכי אין להתעלם מהעובדה שיש ביעדים אלה פגיעה בפרטיות של אזרחי המדינה.

האם אנחנו צועדים לסוף עידן טביעות האצבע במאגר הביומטרי? לא, ככל שזה תלוי בשר אריה דרעי. אילוסטרציה: BigStock

האם אנחנו צועדים לסוף עידן טביעות האצבע במאגר הביומטרי? לא, ככל שזה תלוי בשר אריה דרעי. אילוסטרציה: BigStock צילום: BigStock

הגורמים המקצועיים המליצו – השר החליט אחרת

הדברים של ח"כ אשר מבוססים על חוות דעת שהגיש לשר דרעי ביוני האחרון ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, שממנה עולה שאין מניעה להפסיק להשתמש בטביעות אצבע ולעבור למאגר של תמונות. אולם, במכתב ששיגר השר דרעי ליו"ר הוועדה לקראת הדיון הוא כותב שלמרות זאת, הוא בוחר שלא להשתמש בסמכותו ולא לבטל את טביעות האצבע. בין הנימוקים של דרעי לכך נמצא המשך של הליך הפיתוח והמעבר למאגר המבוסס על תמונות בלבד. "הליך שכזה לוקח שנים ולא הוכח שניתן מענה למטרות הנוספות של המאגר הביומטרי (משטרה וביטחון – י"ק)", ציין.

נציגי הרשות הביומטרית, וכן אברהם מינס, מנכ"ל המאגר הביומטרי, השיבו לכך תוך שהם מציינים שפרק הזמן עד לפקיעת הוראת השעה – שנה וחצי – הוא סביר להיערכות למעבר למאגר מבוסס תמונות. מינס אף ציין כי הרשות הביומטרית כבר נערכת לכך.

"לשם מה בכלל דרוש מאגר ביומטרי?"

ח"כ עינב קאבלה, יו"רית ועדת המדע והטכנולוגיה, אמרה בדיון של הוועדה המשותפת ש-"יש מקום לשאול לשם מה דרוש מאגר ביומטרי ולאילו מטרות הוא ישמש".

עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות ציין כי "יש כאן מצב מאוד מוזר: הגוף המפקח, ובתוכו מערך הסייבר, אומר שאין צורך בטביעות אצבע, ואילו הגוף המפוקח, משרד הפנים, מסרב לקבל את זה ומנסה לגונן על המצב הקיים בכל מיני תירוצים". עוד הוא אמר שהטענה שצריך זמן להתארגן למעבר למאגר תמונות מופרכת. "השר דרעי יכול להורות כבר מחר בבוקר על הפסקת שימוש בטביעות אצבע, התבססות רק על תמונות ומחיקתן של טביעות האצבע כשיפקע המועד של הוראת השעה".

"המטרה: דיקטטורה"

ניר הירשמן, שדיבר גם הוא בשם התנועה לזכויות דיגיטליות, אמר ש-"ההתעקשות של השר דרעי על טביעות אצבע היא עוד הפרה גסה של זכויות הפרטיות של אזרחי ישראל, והמשך לחוק שמאפשר את איכוני השב"כ בתקופת הקורונה. זהו עוד שלב בצעידה של ישראל לדיקטטורה, שבה עוקבים אחרי כל אזרח, וכל הסיפורים והנימוקים מסביב לזה הם רק כדי להסוות את המטרה".

לאור העמדות שהוצגו, היו"ר, ח"כ אשר, הורה לזמן דיון נוסף בקרוב, בהשתתפות השר דרעי או מנכ"ל משרד הפנים. ח"כ אשר הבהיר שהוא "חותר לקבל בדיון זה החלטה, לכאן או לכאן, ולא אאפשר עוד משיכת זמנים. לא ייתכן שיותר מעשור אחרי שהחוק עבר, הוא עדיין לא מיושם, חלק מהדברים נעשים בצורה וולונטרית והציבור די מבולבל. התפקיד של הממשלה ושל השר הוא לקבל החלטה, ואם הוא עדיין סבור שהמלצת מטה הסייבר לא קבילה, שיביא הצעות או חקיקה חדשה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דידי

    אריה דרעי עבריין מורשע שלקחו לו טביעות אצבע כשישב בכלא רוצה להעניש את כל העם. לדיראון עולם אתה תזכר. אלוהים ישלם לך.

  2. אלי ויסברט

    בכל העולם בוחנים איסור שימוש בטכנולוגיה הזאת בציבור. מה יקרה לפי דרישת התנועה לזכויות דיגיטליות, בדיוק להיפך. לא ניתן למנוע צילום בציבור, בפרט כאשר על כל דש מד של שוטר מותקנת מצלמת גוף. יש מישהו נאיבי שסבור שלא יעשו בזה שימוש? מדגיש בצילום הנעקב פסיבי ואינו מודע, טביעת אצבע הנעקב מודע מחייב שיתוף פעולה איתו.

אירועים קרובים