אלקטריאון הישראלית תקים כביש חשמלי בעבור EnBW – ענקית אנרגיה גרמנית

החברה מישראל מפתחת כביש חשמלי חכם, הטוען את הרכבים שנוסעים עליו, וכעת גויסה להקמת כביש לצורך הפעלת אוטובוס חשמלי, שיסיע את עובדי החברה ● הקמת הפרויקט בגרמניה, המובילה במאבק לשינויי האקלים, תחל כבר השנה

האוטובוס החשמלי אשר אלקטריאון עתידה להפעיל על גבי תשתית הכביש החשמלי שתטמיע בת"א עד סוף השנה. צילום: יח"צ

חברת אלקטריאון הישראלית מעמיקה את הפעילות שלה באירופה, ודיווחה באחרונה על חתימת הסכם עם EnBW – אחת מחברות האנרגיה הגדולות בגרמניה, אשר מובילה גם בתחום תשתית לטעינת רכבים חשמליים.

אלקטריאון תקים כביש חשמלי בגרמניה, לצורך הפעלת אוטובוס חשמלי שיסיע את עובדי החברה, וטעינתו תהיה מבוססת על המערכת שלה. הפרויקט נועד להדגמת יכולות המערכת ביישום כזה, ומדובר בפרויקט השלישי מסוגו של החברה להקמת כבישים חשמליים, להטענת שאטלים להסעת נוסעים, בנוסף לפרויקטים בשבדיה ובישראל.

ההתקנה הראשונית מתכוננת להסתיים עד סוף השנה, ומדובר על הקדמה של מספר חודשים לפני המועד שהוסכם על ידי החברות במזכר ההבנות שנחתם מוקדם יותר השנה, זאת לאור מגמה חיובית גוברת בהשקעות בתחומי אנרגיה ותשתיות ירוקות.

יפחיתו את הזיהום? רכבים חכמים. אילוסטרציה: BigStock

יפחיתו את הזיהום? רכבים חכמים. אילוסטרציה: BigStock

אלקטריאון דיווחה על חתימת מזכר הבנות בינה לבין חברת האנרגיה הגרמנית EnBW ליישום של שלושה פרויקטים העוסקים בטכנולוגיית טעינה אלחוטית דינמית, אותה מפתחת החברה. ההסכם הנוכחי כולל את יישום שני הפרויקטים הראשונים – כביש חשמלי אלחוטי בתוך מתחם EnBW, אשר ישמש לבחינת הטכנולוגיה והצגתה לגורמים בכירים בתעשייה המקומית; וכביש חשמלי אלחוטי בכביש ציבורי, לצורך התמודדות עם רגולציה וקידום הטכנולוגיה בקרב הציבור הרחב. המטרה הכוללת היא לחשוף את הפתרון למקבלי החלטות במגזר הציבורי והפרטי, ולשותפים פוטנציאליים, ולקדם התחלת יישום מסחרי בגרמניה.

כל מקטעי הכביש החשמלי במסגרת הפרויקט ישמשו להטענת אוטובוס חשמלי, אשר יסיע עובדים בין מרכז הדרכה של EnBW למערך התחבורה הציבורית המקומי.

בשלב הראשון הזמינה EnBW מקטע סטטי בתוך המתחם של ענקית האנרגיה, ואת האוטובוס, כאשר להערכת אלקטריאון עד סוף השנה היא צפויה להזמין שני מקטעים דינמיים בתוך המתחם שלה ובכביש הציבורי.

אלקטריאון תספק ל-EnBW פתרון כולל המורכב מהטכנולוגיה, תכנון והקמה, אוטובוס המצויד במקלטים מתאימים ושירותי תפעול ותחזוקה. למגוון הפלטפורמות הנמצאות כבר בשימוש ובחינה על ידי החברה – אוטובוס קבלים ומשאית כבדה, יתווסף במסגרת הפרויקט אוטובוס מבוסס-סוללות ראשון.

EnBW היא בעלת מומחיות בהפעלת רשתות חשמל ותשתיות טעינה בכבישים ציבוריים, ומעוניינת לבחון טכנולוגיות עתידיות, בתחום כולל נושא הטעינה האלחוטית.

EnBW תהיה אחראית על מימון הפרויקט, ועל אספקת החשמל וחיבורי הרשת והקשר עם הרשויות המקומיות, ותבצע בדיקות וניטור של הפרויקט. האוטובוס יופעל על ידי חברת האוטובוסים המקומית בעיר קרלסרוהה – VBK; עבודות הכביש והחשמל יבוצעו על ידי החברות יורביה ואומקסום, חברות בת של קונצרן וינצ'י, המספק את שירותיו לאלקטריאון גם בפרויקט בשבדיה. כמו כן, זהו צעד משמעותי נוסף לעבר עבודה פורה עם חברת היגר (Higer), מיצרניות האוטובוסים הגדולות בסין.

תחבורה חשמלית – למאבק בשינויי האקלים

שוק היעד הראשוני של אלקטריאון הוא אירופה, אשר מרכזת מאמצים רבים למאבק בזיהום האוויר. לצד שבדיה, גרמניה היא מובילה עולמית במאבק בשינויי האקלים, ואף הקצתה 60 מיליארד דולר במסגרת יישום החוק להגנת האקלים.

גרמניה מקדמת פתרונות אופטימליים כמו הכביש החשמלי, לצמצום פליטת גזי החממה במדינה. הקשר בין EnBW לבין החברה הישראלית נוצר במסגרת מהלך כולל של חברת אלקטריאון לכניסה לשוק הגרמני, והמשך פעילות מעמיקה באירופה, 

אלקטריאון הינה חלוצה בפיתוח טכנולוגיית הכביש החשמלי. החברה מפתחת תשתית סלילים ייחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית לטובת הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה, ובכך מצמצמת את גודל מקור האנרגיה הנדרש ברכב, מפחיתה באופן ניכר את משקלו ועלותו, ומאפשרת טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל בנסיעה על התשתית של החברה. הטכנולוגיה מייתרת את הצורך בתשתית עמדות טעינה ותחנות דלק.

החברה דיווחה במרץ האחרון על השלמת אינטגרציה מלאה של המערכת בכביש ציבורי באי גוטלנד בשבדיה, וביצעה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית וסטטית של משאית חשמלית כבדה, המצוידת במקלטים פרי פיתוחה. להערכתה, בחודשים הקרובים תתקין החברה את התשתית במסגרת הפיילוט ראשון בארץ, להתקנת מקטע כביש חכם לצורך הפעלת שאטל להסעות סטודנטים בתל אביב, באמצעות חברת דן בשיתוף עם עיריית תל אביב. כמו כן להערכת החברה היא תשלים בחודשים הקרובים את התקנת התשתית במסגרת הפיילוט בשבדיה.

הפחתת פליטות פחמן דו-חמצני למען שיקום כדור הארץ ופתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפחתת פליטות פחמן דו-חמצני למען שיקום כדור הארץ ופתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

גרמניה – בדרך להפוך לסביבה עם פליטת פחמן שלילית

EnBW הינה ממספקיות האנרגיה הגדולות בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל. החברה מעסיקה כ-21,000 עובדים ומספקת בין היתר חשמל, גז, מים ומוצרים מבוססי-אנרגיה לכ-5.5 מיליון לקוחות. בשנים הקרובות, החברה מתכננת להשקיע סכום הנאמד במיליארדי יורו בהפיכה למנוע מרכזי של תכנית ה-Energiewende  – מדיניות הפיכתה של גרמניה לסביבה עם פליטת פחמן שלילית ובהאצת אימוץ טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת, כמו רוח ואנרגיה הידרואלקטרית.

החברה נכנסה בשנים האחרונות לתחום התחבורה החשמלית, וכיום היא מובילה בגרמניה שלל פתרונות טעינה לרכבים חשמליים. במסגרת זאת היא בוחנת טכנולוגיות חדשניות שיסייעו לה להרחיב את היצע הפתרונות לשמר את המובילות שלה התחום.

אורן עזר, מייסד שותף ומנכ"ל חברת אלקטריאון: "החתימה על הסכם עם ענקית האנרגיה הגרמנית EnBW, הינה צעד חשוב עבור החברה ואנחנו מאמינים כי הפרויקט יהווה נקודת כניסה לפתרון של אלקטריאון לשוק הגרמני. גרמניה היא אחת המדינות המובילות בעולם בהטמעת פתרונות תשתית ידידותיים לאקלים, ואנו שמחים מאוד לראות את המחויבות הגדולה של EnBW לקידום טכנולוגיות חדשניות שיכולות לקדם את בשורת התחבורה החשמלית ופתרון הכביש החשמלי החכם לגרמניה ובעולם".

וולפרם מונץ', ראש אגף מחקר ופיתוח ב-EnBW: "בניית הכביש החשמלי לאוטובוסים חשמליים נועדה להדגים ל-EnBW את תפקידה של הטעינה האלחוטית בהיצע העתידי עבור לקוחותינו. בתור ספקים של תשתית סביבתית, חשוב לנו לבחון טכנולוגיות חדשות שיאפשרו לנו לעשות שימוש טוב יותר בחשמל בעבור תעבורה ולצמצם פליטות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים