מקסיקו: מדפסות תלת-מימד יוצרות בתים בתוך יממה

בתים מודפסים בעלות של כמה אלפי דולרים ליחידה יכולים להציל אוכלוסיות קשות יום שחיות בתת-תנאים, לעיתים בלי קורת גג בכלל ● יצרנית מדפסות התלת-מימד אייקון ושתי עמותות יצרו שת"פ ומשיקות תוצרים חלוציים בקהילה הראשונה בעולם שתתגורר בבתי 3D

זמן להדפסת בתי 3D. אילוסטרציה: BigStock

העמותה האמריקנית ניו סטורי מנסה כבר מזה זמן להציע לאנשים בתים מודפסים בטכנולוגיית תלת-מימד אשר יהיו איכותיים, זמינים במהירות, ויזכו לתו מחיר סביר שיאפשר לאנשים שאינם בעלי אמצעים לרכוש אותם בקלות יחסית ולהתגורר בהם.

במרץ 2018 חשפה חברה אמריקנית המתמחה בטכנולוגיות בנייה, ואשר מכונה אייקון, את יכולותיה להדפיס בתים. החברה סיפרה אז לעולם כי בית תלת-מימד מודפס עשוי מלט ובנייתו מסתיימת בתוך יממה אחת, כשעל העבודה מופקדים רובוטי 3D גדולים, ולא כוח אדם אנושי. וחשוב לא פחות – בית כזה עולה, כך אמרה החברה בזמנו, רק 10,000 דולרים.

ניו סטורי ו-אייקון חברו לשת"פ, והציגו מודל ואבטיפוס ראשון לתכנית שאפתנית לבנות קהילה ראשונה בעולם שחיה בבתי תלת-מימד באמריקה הלטינית.

עמותת New Story פועלת בבוליביה, מקסיקו, האיטי, ואל סלבדור, מתוך שליחות שבמרכזה הרצון לעזור ליצור עולם שבו אף אדם לא צריך לחיות במצב של הישרדות. על ידי שותפות עם ICON ומינוף טכנולוגיית ההדפסה בתלת-מימד לצורך בניית בתים, לטענת הארגון, העולם מתקדם צעד אחד נוסף אל המטרה, וזאת משום שהדפסת בתי 3D עשויה לאפשר הצעת בתים איכותיים וחזקים, בני-השגה ובני-קיימא, לחלקים הנזקקים של העולם.

בית מלט מוזרק במקום מקלט רעוע

לפעמים הכרזות לחוד ופעולות לחוד אבל לא במקרה הזה. כעת מוציאות שתי החברות אל הפועל את חזונן וחשפו את מה שהן מכנות 'הקהילה הראשונה בעולם בהדפסות תלת-מימד', וזו נמצאת כעת בבנייה באזור מקסיקו הכפרית.

לצורך הפרויקט שותפה ביוזמה גם עמותת אצ'לה המקומית – שעוסקת בדיור בר-השגה ואקולוגי לחסרי יכולות – ויחדיו שואפים הגופים לייצר 50 בתים למשפחות באזור המתאפיין בעוני קיצוני, ובו חיים התושבים לרוב במקלטים מסוכנים ורעועים.

למרות שהדפסת בית אורכת 24 שעות בלבד, עד כה הושלמה בניית שני בתים בלבד, אולם המשפחות שנבחרו לאיישם יזכו לרכוש אותם בריבית אפסית, ובמשכנתא סמלית ממש בסכום של כ-400 פזו מקסיקני, שהם כ-20 דולר אמריקני בחודש – תשלומים שיפרסו על פני כשבע שנים.
בתהליך הבנייה של הבתים מעורבת מדפסת 'וולקן II' של אייקון, שמבצעת הזרקת מלט מתוך זרבובית, שכבה אחר שכבה, עד להשלמת המבנים הבסיסיים של הבתים. תהליך זה הוא שאורך 24 שעות פר-בית. לאחר מכן נכנסים בונים אנושיים לשלד המוגמר ומשמישים אותו למגורים על ידי הוספת גגות, חלונות ודלתות.

"כמו מדע בדיוני הפוגש את המציאות"

הפרויקט המיוחד והמרשים, אולי מתעכב מעט בשל מגוון אתגרים. למשל שיתפו בניו סטורי כי "מדפסת התלת-מימד לבתים, המכונה Vulcan II, מיועדת לעבוד תחת אילוצים הנפוצים במקומות כפריים, אך המסע לא היה קל. לדוגמה, "גשמים מקומיים הציפו לרוב דרכי גישה לאתר הבנייה", עידכנו מהעמותה. ובכל זאת המשימה מתבצעת, כפי שניתן לראות בסרטון שהעלו היזמיות ליוטיוב.

לפי הדיווחים, המדפסת – שביצועיה, כאמור, נועדים להתמודדות עם מחסור בדיור בעבור אוכלוסיות פגיעות – היא הראשונה מסוגה. "הבתים המוגמרים גודלם 46.5 מ"ר ונראים נוחים ועשויים היטב", כך על פי ניו סטורי. העמותה דיווחה גם שחלל הפנים של המבנים פרוס על פני קומה אחת ומחולק לשני חדרי שינה, סלון, מטבח וחדר רחצה, ויש אפילו מרפסת קטנה שמאפשרת לאוכל בחוץ. הבתים מגיעים עם חיבורי לחשמל ולמים, ועל פי ניו סטורי, הונדסו מעל דרישות הבטיחות הסטנדרטיות בכדי להבטיח שיעמדו הן בתנאי האקלים המקומיים והן בפגעי הזמן.

"אנחנו חיים ברגע היסטורי, עם הקמת הקהילה הראשונה של בתים מודפסים בתלת-מימד", אמרה גרטל אוריבה, מנהלת הפיתוח ב-Échale. "אבל יותר מההישג הטכנולוגי שזה מייצג, וזה מרגיש כמו מדע בדיוני הפוגש את המציאות, אני רוצה לציין שהטכנולוגיה הזו מפותחת ומשמשת כדי להביא דיור הולם למשפחות הפגיעות ביותר", הוסיפה.

"אני חושבת שהפרויקט הזה הוא שיעור שאם נתכנס לעבודה, נצרף כישרונות ומשאבים, ונוביל אותם לפתור בעיות אמיתיות, חלום הקיימות וההגינות החברתית יוגשם", סיכמה אוריבה בהתרגשות.

ניו סטורי סירבה לפרסם את עלות הבנייה בפועל של בתים בשלב זה, אך אמרה כי בכוונתה להגדיל את היעילות ולהוזיל את העלות ככל שהפרויקט יתקדם. חברת ICON אמרה עוד ב-2018 כי היא מקווה שבסופו של דבר תוכל אפילו להוריד את עלות הדפסת הבתים עד לסכום המדהים של 4,000 דולרים ליחידה. עמותת ניו סטורי גם היא אופטימית וצופה כי 48 הבתים הנותרים יתמלאו במשפחות עד השנה הבאה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורון

    יש לי מדפסת Artillery, מישהו מכיר אתר טוב להוריד קבצים להדפסה אני מוריד איפה שקניתי את המדפסת https://www.spider3d.co.il המאגר שלהם לא מספיק לי אשמח להמלצה ?

אירועים קרובים