אפליקציה חדשה של פייסבוק תשלם לגולשים שיקחו חלק במחקרי שוק

שמה הוא Viewpoints והיא תחליף את שירות ה-VPN השנוי במחלוקת שפיתחה אונובו הישראלית בעבור הענקית ממאנלו פארק (כיום הבעלים שלה), ואת ה-Facebook Research שיצא אחריו, ושאפל הסירה מה-App Store, לאחר שקבעה כי הפר את מדיניותה

מחזירה שיחות וידיאו ואודיו לשירות הליבה. פייסבוק. צילום: BigStock

פייסבוק הודיעה על השקת אפליקציית מחקרי שוק חדשה בשם Facebook Viewpoints, שתתגמל את המשתמשים על השתתפותם בתכניות הסקרים שלה.

למעשה, כך לפי הסברים בתקשורת, האפליקציה החדשה מחליפה את מה שהחברה הגדירה כ"תכנית מחקר שוק", שהריצה על מערכת ההפעלה של אפל, ושאת פעולתה הפסיקה בינואר האחרון, לאחר שדיווח ב-TechCrunch חשף שהיא ככל הנראה עברה על נהלי איסוף המידע של הענקית מקופרטינו.

בתכנית הישנה נהגה פייסבוק, על פי הדיווחים, לשלם למשתמשים עד 20 דולר לחודש בכדי להתקין אפליקציה שכונתה Facebook Research ושסיפקה לה את היכולת לפקח על הטלפון שלהם ועל פעילות האינטרנט שלהם. מיד לאחר החשיפה החברה מסרה שתסיים את התכנית השנויה במחלוקת לאלתר, בכדי להימנע מסנקציה אפשרית מצד אפל. אבל גם לנוכח הפסקת התכנית, היא עדיין עמדה על כך שמדובר בכלי שוק לגיטימי לחלוטין לצורכי מחקר.

סיפור דומה הופיע כמה חודשים לפני כן בשת"פ עם אונובו הישראלית, כשאפליקציית VPN שפיתחה החברה הישראלית בעבור פייסבוק (שהיא כיום הבעלים שלה) הוסרה על יד אפל מה-App Store ביוני 2018, לאחר שנקבע כי זו הפרה את מדיניותה.

כמו שזה נראה, פייסבוק – שהייתה בלאו הכי שקועה עד צוואר ומעורבת בשלל שערוריות כבר אז – הצליחה לעקוף את הכללים של אפל, ולגרום לאנשים להמשיך להתקין את יישום ה-VPN שלה עם Facebook Research ובכך ששילמה להם. אלא שהדיווח של TechCrunch גילה כי פייסבוק שילמה בסתר לצעירים, גם לבני נוער קטינים, בכדי לדחוף אותם להתקנת יישום ה"מחקר" שלה, שיכול לאסוף נתונים עליהם. פייסבוק נהגה לשלם למשתמשים בגילאי 13 ועד 35 עד 20 דולר פר-חודש על מנת שייקחו חלק בתכנית.

Facebook Viewpoints

Facebook Viewpoints

מנסה לעשות זאת כראוי

כעת, כך נדמה, פייסבוק מנסה לעשות זאת כראוי – על פי הודעת החברה לעיתונות, משתמשים שמשתתפים בסקרים, משימות ובמחקרים שונים יוכלו לקבל תמורה כספית שתשלח אליהם באמצעות פיי-פאל ושלמעשה מעניקה להם תשלום בעבור זמנם.

בהודעה נכתב כי "היום אנו מציגים את Viewpoints (בעברית 'נקודות מבט') של פייסבוק, אפליקציית מחקר שוק חדשה המתגמלת אנשים על השתתפותם בסקרים, משימות ומחקר. אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר לשפר את המוצרים היא לקבל תובנות ישירות מאנשים המשתמשים בהם. אנחנו נשתמש בתובנות אלה בכדי לשפר מוצרים כמו פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ, פורטל (הרמקול החכם של החברה – ג"פ) ואוקולוס (מוצרי המציאות המדומה והרבודה – ג"פ), וכדי להועיל לקהילה הרחבה יותר".

לאחר סיום הגדרת האפליקציה, המשתמשים יוזמנו להצטרף לתכניות השונות שיכללו בה. פייסבוק, העושה כעת הכל במופגן למען הגנה על נתונים אישיים, לפחות לכאורה, מציינת כי כל המשתמשים יעודכנו בפירוט מה המידע שיאסף מהם, לפני שיחלו להיות שותפים בסקרים ובמחקרים. היא גם תגלה להם איך משתמשים בנתונים שיתאספו, וכמה נקודות יקבל כל משתמש בעבור השלמת התכנית. החברה ציינה כי "אנו נודיע לך לכמה נקודות אתה זקוק בכדי לקבל תשלום, ובכל פעם שתגיע לסכום הנקודות – תקבל תשלום שנשלח ישירות לחשבון ה-PayPal שלך".

נכון לעכשיו הציגה החברה איור שמראה מודל תשלום המציין תגמול של חמישה דולרים למשתמש בעבור כל אלף נקודות שיצבור. עם זאת, אין שום אינדיקציה שזו הנוסחה שנקבעה לנקודות ותגמולים בשלב זה.

סקר הרווחה של פייסבוק

התכנית הראשונה שהושקה באפליקציה היא סקר הרווחה של פייסבוק, שמנסה להבין כיצד השימוש במדיה חברתית יכול להשפיע על רווחת הגולשים. החברה טוענת כי "מידע מסקר זה יעזור לנו לבנות מוצרים טובים יותר שמטרתם להגביל את ההשפעות השליליות של המדיה החברתית ולהעצים את תועלתה".

בנושא הפרטיות, שכידוע פייסבוק חוטפת בגללו קשות מאז חשיפת פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, ציינה החברה כי "כשאתה מצטרף לתצפיות בפייסבוק, נבקש מידע כמו שמך, כתובת הדוא"ל, ארץ המגורים, תאריך הלידה והמגדר. אנו עשויים לבקש מכם לשתף מידע נוסף, כמו המיקום שלכם, בכדי להתאים אתכם לתכניות מסוימות. לפני שתתחיל בתכנית כלשהי, נודיע לך כיצד יעשה שימוש במידע שאתה מספק באמצעות תכנית זו".

החברה הבטיחה: "לא נמכור את המידע שלך מאפליקציה זו לצדדים שלישיים. אנו גם לא נשתף בפומבי את פעילות Facebook Viewpoints שלך בפייסבוק או בחשבונות אחרים שקשרת אליה, ללא רשותך. ותוכל לסיים את השתתפותך בכל עת".

הפעם גם לא יכללו קטינים במחקר. גולשים המעוניינים להצטרף לסקרים ולתכניות חייבים להיות בן 18 ומעלה, ולכל תכנית יהיו קריטריוני זכאות משלה. כרגע ההשתתפות זמינה רק לאמריקנים שיש להם חשבונות פייסבוק, אולם עם זאת, החברה מבטיחה התרחבות גיאוגרפית והגעה לפלטפורמות שונות בשנה הבאה. האפליקציה זמינה להורדה בחינם הן ל-iOS והן לאנדרואיד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים