איך המנמ"ר יכול להרגיע את המנכ"ל המודאג מהגלובליזציה?

מנכ"לים בעולם מרוצים מהשקעות בטכנולוגיה, אבל לא מוכנים להתחייב לעתיד, בין היתר כי הם לא רואים את החזר ההשקעה ● זוהי שעתו הגדולה של המנמ"ר

שיעור ניכר של ארגונים לא שבעי רצון מתוצאות הטרנספורמציה הדיגיטלית. אילוסטרציה: BigStock

מנכ"לים מודאגים כיום יותר מתמיד מהשפעות הגלובליזציה והחדשנות המשבשת על עסקיהם. הם מבינים שכדי להתמודד עם התחרות הנובעת מהגלובליזציה, עליהם להשקיע בטכנולוגיה, לבצע טרנספורמציה דיגיטלית, ולהיות דיגיטליים, אבל הם לא מוכנים להביע מחויבות לכך לטווח ארוך. אחת הסיבות היא חוסר הוודאות לגבי הוכחה מוחשית של החזר ההשקעה (ROI) בתהליכים דיגיטליים. אלו הם חלק מתובנות מעניינות שעולות ממחקר מקיף, שערכה באחרונה חברת המחקר גרטנר, שהתבסס על שורה ארוכה של ראיונות עם מנהלים בכירים בשוק האמריקני, ועם המנמר"ים שלהם. המחקר מתאר את הגורמים לדאגה של המנהלים ומציע פתרונות למנמ"רים, שצריכים לקחת על עצמם את התפקיד של המרגיעים, על ידי הוכחה והובלה של תהליכים שיראו תוצאות מיידיות.

הרקע לחששות של המנכ"לים נובע בין היתר מהעובדה שהם החלו להשקיע בטכנולוגיה בין השנים 2011 עד 2013. זהו פרק זמן סביר שבו הם אמורים לראות תוצאות, ובמקרים רבים גם להוכיח את זה לבעלי המניות שלהם. משמע, הם מודאגים מאחר שאין להם תוצאות מובהקות בידיים.

יש מנכ"לים, לעומת זאת, שנוקטים עמדה שונה. הם אומרים שעניין החזר ההשקעה חשוב להם, אבל הרבה יותר חשובה להם העובדה שבזכות השקעה בדיגיטל הם יכולים למדוד תהליכים ותוצאות בצורה טובה יותר, וכידוע – מה שלא נמדד לא מנוהל.

אצל הדירקטורים בחברות, המצב קצת שונה. הסקר העלה כי ש-30 אחוזים מהנשאלים הביעו שביעות רצון מהחזר ההשקעה בטכנולוגיה, ורק בין 2 ל-6 אחוזים הביעו אכזבה ממנו.

אך למרות ההיסוסים, בתשובה לשאלות ממוקדות, המנכ"לים אמרו, כי השקעה בדיגיטל היא בסדר עדיפות עליון אצלם. בשנת 2019, 82 אחוזים מכלל הארגונים ציינו כי יש להם אסטרטגיית השקעה בטרנספורמציה דיגיטלית. בין היתר כי הם רואים את ההשפעות של השקעה טכנולוגית אצל החברות הגדולות בעולם.

באופן כללי המנהלים שידרו מסר שהם מרוצים מהתוצאות של ההשקעה עד כה, אבל לא יוצאים מגדרם, וגם ממש לא בטוחים לגבי ההמשך.

מנמ"רים – צריכים לקחת חלק פעיל יותר בהובלה האסטרטגית של הדיגיטל בארגון

אנשי גרטנר סבורים כי על המנמ"רים לקחת חלק פעיל יותר בהובלה האסטרטגית של הדיגיטל בארגון, על מנת להוכיח למנכ"לים כל הזמן את ה-ROI האמיתי.

מומלץ גם למנמ"רים לשקף למנהלים מה קרה במגזרים מסוימים, שם החדשנות הדיגיטלית שינתה את התחום מהקצה אל הקצה. אחת הדוגמאות הבולטות זה תחום סוכני התיירות. אתרי האונליין קיימים כבר 20 שנה, אבל החברות בענף התעלמו מכך. הסוכנות הכי גדולה, תומאס קוק, שבמודע התעלמה מהאונליין, סגרה את שעריה לפני כמה חודשים, ובחרה שלא להתמודד עם הגלובליזציה.

גרטנר מציעה למנמ"רים לעזור למנכ"לים להכין אסטרטגיה דיגיטלית לארגון בכמה שלבים. ראשית יש להקפיד שהיא לא תהיה קצרת טווח, אלא להיפך – לטווח ארוך. על המנמ"ר להסביר למנהלים אילו השלכות יש לחדשנות דיגיטלית על הענף שלהם. הם ממליצים למנהלי מערכות המידע להציג מפת דרכים לגבי הטרנספורמציה בארגון, אבל לפרט אותה לשלבים שונים. לדבריהם, "יש להדגיש את התרומה של המעבר לדיגיטל לבידול ולכושר התחרות של הארגון, או במילים אחרות דברו בשפת הארגון, ההנהלה ולא שפת הטכנולוגים".

השקעה בדיגיטל כתרופה להאטה עולמית

כל המארג הזה של השקעה בטכנולוגיה, נכנס לחלק מהשיקולים של הנהלות, שמתחילות להיערך להאטה כלכלית עולמית בשנים הקרובות. אמנם זה רק ברמת דיבורים, אך כולם יודעים שתהליכים כאלו יכולים להתדרדר בתוך זמן קצר, וזמן התגובה אליהם לא תמיד יספיק, אם לא נערכים מראש.

אלא שדווקא הדיבורים על האטה צריכים לדרבן את המנמ"רים להאיץ בהנהלות להשקיע בדיגיטל ובטכנולוגיה, כי השקעות כאלו מאפשרות לארגון להיות ממוקד, יעיל יותר וחוסך במשאבים.

גם פה המנמ"רים יכולים להביא דוגמאות ממה שקורה במגזרים, כמו בזה הפיננסי. אחת הדוגמאות היא בנק אוף אמריקה, שחסך 80 אלף משרות בעקבות המעבר לתהליכים אוטומטיים ודיגיטליים, וזה כמובן בזכות אסטרטגיה נכונה שהמנמ"רים הובילו.

בשורה התחתונה: גרטנר ממליצה למנכ"לים לפתוח את הראש, להוביל את הארגון שלהם להיות יותר גמיש ברמה הדיגיטלית, ולמנמ"רים היא מציעה לנצל דווקא את התקופה הזו, שבה מצד אחד יש מנכ"לים שמרוצים מהשקעות אבל לא מוכנים להתחייב להמשך, ומצד שני קיים חשש מהאטה שתגיע, שמהווה טריגר להשקיע הרבה יותר בתהליכים דיגיטליים, שיאפשרו לארגון להמשיך לשרוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים