מסתמן: משרד הביטחון יקל ביצוא מוצרי הצפנה

במשרד בוחנים שינויים ב-"צו הצופן", כדי שיתמקד בפיקוח על מוצרים ביטחוניים ולעומת זאת, ישוחררו חסמים רגולטוריים ליצוא מוצרים אזרחיים

ראשת אפ"י, רחלי חן. צילום: שחר לוי, משרד הביטחון

משרד הביטחון בוחן שינויים בצו הצופן, העוסק באמצעי הצפנה, במטרה למקד את הפיקוח במוצרים ביטחוניים ולצמצם את הנטל הרגולטורי על מוצרים אזרחיים.

אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון (אפ"י) קיים אתמול את הכנס השנתי ליצואנים ביטחוניים, בהשתתפות אלוף (מיל') אודי אדם, מנכ"ל המשרד, בכירי מערכת הביטחון ומאות תעשיינים ביטחוניים. ראשת אפ"י, רחלי חן, הכריזה בכנס על חידושים ושינויים בפעילות הפיקוח.

על פי חן, האגף בוחן שינויים בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים – עיסוק באמצעי הצפנה, מה שמכונה "צו הצופן". כיום, החוק מחייב כל חברה ישראלית שעוסקת בתחום ההצפנה לקבל רישיון מיוחד ממשרד הביטחון. אפ"י בודק בימים אלה שינויים חקיקתיים, שיובאו לאישור ועדת החוץ והביטחון עם כינונה של הכנסת הבאה. לדבריה, מטרת השינויים היא למקד את הפיקוח על מוצרים מוצפנים בעלי ערך בטחוני ובמקביל – לצמצם את הנטל הרגולטורי על מאות חברות שעוסקות במוצרי הצפנה ושעליהן חל הצו היום, בנוסחו הרחב.

עוד נמסר כי משרד הביטחון, ואפ"י בתוכו, נערכים להקמת חטיבה טכנולוגית לפיקוח על היצוא הביטחוני. החטיבה תגייס מהנדסים ומומחי תוכן מתחומים שונים, במטרה לתת מענה להתפתחות הטכנולוגית המהירה במערכות הצבאיות ובאמצעי הלחימה, ולאפשר קיצור בלוחות הזמנים לקבלת רישיונות שיווק ויצוא.

חן ציינה כי "אנחנו פועלים כל העת להקל, ככל הניתן, על היצואנים הביטחוניים. הרפורמה שהובלנו כבר הסירה חסמים, הקלה מאוד על יצואנים רבים ואפשרה למשרד הביטחון למקד ולהדק את הפיקוח היכן שנדרש. יחד עם זאת, ההתפתחות הטכנולוגית, בעיקר בתחומי הסייבר, והמצב הביטחוני במעגלים קרובים ורחוקים מחייבים אותנו למשנה זהירות באישור של יצוא ביטחוני. נמשיך לפעול להקל, ככל הניתן על תעשיית הביטחון והסייבר, אך לא נאשר יצוא של מוצר למדינות שעלולות להשתמש בו נגדנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים