פייסבוק השעתה עשרות אלפי אפליקציות מ-2018

המדובר באפליקציות בעייתיות, שיכולות להשיג באופן לקוי נתוני משתמש, להתקין תוכנות זדוניות או לבצע עבירות אחרות שפוגעות בפוטנציה במשתמשים ● המהלך הוא חלק מלקחי החקירה הפנימית שמבצעת הענקית עקב פרשיית קיימברידג' אנליטיקה

הגנה על פרטיות המשתמש עד כה? לא ממש. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק עדכנה באחרונה כי ערכה, ועודה עורכת, ניקוי כללי. לדבריה, היא השעתה משירותיה עשרות אלפי אפליקציות שפעלו או יפעלו בפוטנציה, שלא כשורה מול משתמשיהן.

בפוסט שפרסם ביום ו' האחרון ב-Newsroom, חשף סמנכ"ל פייסבוק לשותפויות מוצרים, אימה ארצ'יבונג, כי המהלך הוא חלק מלקחי ביקורת מתמשכת שהחלה במרץ 2018 – בעקבות גילויים כי חברת המחקר קיימברידג' אנליטיקה השתמשה במידע האישי של כ-87 מיליון פייסבוק בכדי לבנות פרופילי בוחרים למען קמפיין הנשיאות של הנשיא דונלד טראמפ.

אחרי חקירת הפרשייה מטעם ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, ספגה רק באחרונה פייסבוק קנס עתק של 5 מיליארד דולר, שענקית הרשתות החברתיות הסכימה לשלם כפשרה באמצע יולי האחרון.

בנוסף, מוקדם יותר בספטמבר נפתחה חקירות הגבלים עסקיים נגד ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב, ותובעים כלליים משמונה מדינות וממחוז קולומביה השיקו חקירה רשמית בנושא פייסבוק ומה שנחשד כהתנהלותה החונקת את התחרות במשק, כך בישר משרד התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, שהרחיבה ואמרה כי הבדיקה של המדינות תבחן האם פייסבוק "סיכנה את נתוני הצרכנים, הפחיתה את איכות הבחירה של הצרכנים או העלתה את מחיר הפרסום", כך אמרה בהצהרה.

על פי דיווח בניו יורק טיימס, ובהתבסס על מסמכים שהוגשו בבית המשפט הממלכתי בבוסטון במסגרת חקירת התובע הכללי של מסצ'וסטס, פייסבוק אכן השעתה 69,000 אפליקציות. מבין אלו, 10,000 סולקו מפייסבוק בגין שימוש לרעה בנתונים של משתמשי הרשת החברתית הדומיננטית.

עשרות אלפי האפליקציות קשורות לכ-400 מפתחים, שהושעו גם הם מהפלטפורמה של הענקית ממאנלו פארק, מאז שהחלה בחקירת מפתחי האפליקציות לפני כשנה וחצי. ארצ'יבונג ציין כי "מיליוני" אפליקציות טופלו במהלך החקירה והבהיר כי ההשעייה אינה "בהכרח אינדיקציה לכך שהאפליקציות הללו מהוות איום על אנשים". הוא הוסיף וציין שרבות מהאפליקציות המושפעות אינן "חיות" כלל, וכי מפתחים יוצרים לרוב אפליקציות בדיקה רבות שלעולם לא ישוחררו לציבור. בנוסף, בחלק מהמקרים אפליקציות הושעו מכיוון שמפתחים מעולם לא הגיבו לבקשות למידע שהחברה שלחה אליהם. בדבריו גם הסביר כי ניתן להשעות את הגישה של המפתחים לממשקי תכנות-אפליקציות שלא השתמשו בהם במשך 90 יום, וכי אפליקציות המבקשות "כמות לא פרופורציונלית של מידע ממשתמשים ביחס לערך שהם מספקות" לא יורשו להישאר בפלטפורמה של פייסבוק.

חרם עקב פגיעות מוחשיות ומספר תביעות משפטיות

לדבריו, היו גם מקרים אחרים שבהם הוחרמו יישומים כליל על ידי פייסבוק, מסיבות הכוללות שיתוף בלתי הולם של נתונים שהתקבלו מהענקית והפיכת נתונים לזמינים באופן ציבורי מבלי להגן על זהות המשתמשים, או הפרות אחרות של מדיניות החברה.

ארצ'יבונג אמר כי אחת האפליקציות שהוחרמו באופן מוחלט הייתה myPersonality, וזאת משום ששיתפה מידע עם חוקרים וחברות שלא הגנו מספיק על הדטה שקיבלו ומשום סירובה להשתתף בביקורת של פייסבוק.

בפוסט ציין ארצ'יבונג גם צעדים משפטיים שפייסבוק נקטה נגד גופים מסוימים, ביניהם: ספקית ניתוח הנתונים הדרום קוריאנית Rankwave, שלא שיתפה פעולה בחקירתה; ליון-מובי מהונג קונג ו-ג'דימובי מסינגפור, שאפליקציות שלהן הדביקו התקנים של משתמשים בתוכנות זדוניות; וכן נגד גלב סלוכבסקי ואנדריי גורבצ'וב, שהשתמשו באפליקציות חידון בכדי לקצור נתוני משתמשים מהפלטפורמה של הרשת החברתית.

ארצ'יבונג ציין במפורש ש"אנחנו רחוקים מלסיים. בכל חודש שחלף (בחקירה – ג"פ) שילבנו את מה שלמדנו ובדקנו מחדש את הדרכים שמפתחים יכולים לבנות באמצעות הפלטפורמות שלנו. שיפרנו גם את הדרכים בהן אנו חוקרים ואוכפים כנגד הפרות מדיניות אפשריות שאנו מוצאים. מעבר לחקירה זו, ביצענו שיפורים נרחבים באופן שבו אנו מעריכים ומגדירים מדיניות בעבור כל המפתחים שבונים על הפלטפורמות שלנו. הסרנו מספר ממשקי API – הערוצים שבהם מפתחים משתמשים כדי לגשת לסוגים שונים של נתונים. הרחבנו את הצוותים שלנו שמוקדשים לחקירה ואכיפה נגד שחקנים רעים. זה יאפשר לנו, על בסיס שנתי, לבחון כל אפליקציה פעילה עם גישה למידע בסיסי יותר על משתמשים. וכאשר נאתר מפרים, אנו ננקוט מגוון פעולות אכיפה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים