המשטרה חוקרת האם בלאק קיוב הפרה את החוק

החשד של המשטרה הוא שהחברה עברה על חוק החוקרים הפרטיים, בכך שביצעה חקירות שרק לחברות ייעודיות מותר לבצע ● בבלאק קיוב טוענים כי הם פועלים לפי החוק

בלאק קיוב

מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל אביב חוקר בימים אלה חשדות שלפיהם חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב עברה על חוק החוקרים הפרטיים. החקירה מתבססת על עדות שנתן במשטרה עו"ד יוסי בנקל, נאמן נכסי אליעזר פישמן. העבירות לכאורה על החוק נעשו במסגרת חקירה שבלאק קיוב ערכה לאיתור נכסים מוברחים לכאורה של פישמן, שפשט את הרגל.

בלאק קיוב היא חברת מודיעין עסקי שפועלת בתל אביב, לונדון ומדריד. החברה הוקמה ב-2010 על ידי דן זורלא ואבי ינוס, קצינים לשעבר באגף המודיעין. רבים מעובדיה הם יוצאי אגף המודיעין, המוסד והשב"כ, ומיוחסת לה קירבה לממשלת ישראל ולסוכנויות המודיעין שלה. הבדיקה של המשטרה נסבה סביב השאלה האם בלאק קיוב ערכה פעולות שרק לחברות חקירות פרטיות מותר לבצע, בהתאם לחוק החוקרים הפרטיים. זאת, בלא שיש לה את הרישיון המתאים.

עו"ד בנקל מסר את עדותו לפני כחודשיים, כחלק מחקירה הקשורה לפעילות של בלאק קיוב. מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל אביב הגיש בקשה לעיון בתיק פשיטת הרגל של פישמן וצירף אליה את תמליל העדות הזו.

באפריל השנה הגיש ינוס, ממייסדי החברה, חוות דעת חסויה לתיק פשיטת הרגל של פישמן. בחוות דעת זו היו ממצאי החקירה אותה ערכה בלאק קיוב, שנגעה לנכסים בשווי עשרות מיליוני יורו, אשר לפי בלאק קיוב ובנקל קשורים לפישמן. זאת, אף שהם רשומים על שמותיהם של נאמנים בגרמניה. מחוות הדעת עלה החשד כי בלאק קיוב ערכה בשטח ישראל חקירה מודיעינית – ולא רק חקירה המתבססת על מקורות גלויים. כך, לכאורה, החברה פעלה בניגוד לרישיון שבו היא מחזיקה, בהתאם לחוק החוקרים הפרטיים.

עו"ד בנקל מסר למשטרה כי שכר את שירותיה של בלאק קיוב, במסגרת החקירות שערך לאיתור נכסים של פישמן. זאת, לאחר שחשד כי פישמן, או אחרים מטעמו ועבורו, מסתירים נכסים ששייכים לו, בנקל, בשל תפקידו כממונה על נכסי פישמן. הוא טען בעדות כי ההחלטה לשכור את בלאק קיוב קיבלה את אישורו של בית המשפט.

בסוף 2017 הגישה לשכת החוקרים הפרטיים תלונה למשטרה, שבה נטען כי בלאק קיוב מתפקדת כחברת חקירות, ללא רישיון מתאים. עו"ד בנקל נשאל בעדותו והשיב כי הוא לא בדק אם החברה מחזיקה ברישיון חוקרים פרטיים. עם זאת, הוא הוסיף שלמיטב ידיעתו, החקירה נערכה בהתאם לחוק במדינות שבהן בלאק קיוב פועלת ושאף שנפגש עם בכירי החברה, הוא לא פגש את מי שערכו את החקירה בפועל. עוד הוא אמר שלא הייתה לו כל סיבה להניח שבלאק קיוב פועלים בניגוד לחוק, ושהוא לא היה שוכר את שירותי החברה לו היה יודע שהיא עורכת פעולות חקירה בלי שיש לה את הרישיון המתאים.

בלאק קיוב: "תלונה ממוחזרת"

מבלאק קיוב נמסר בתגובה כי "מדובר בתלונה שממוחזרת כבר עשרות פעמים בשנים האחרונות וצצה באורח פלא לאחר כל כתבה שקשורה לחברה. תכליתה היא אך ורק מתן פרסום ללשכת החוקרים הפרטיים, שכנראה לוקה בשעמום טוטאלי, וגוררת את המשטרה ואת הנאמן להתעסק בתלונות הסרק שלהם ולכלות משאבים יקרים. בלאק קיוב פועלת במסגרת החוק בכל מדינה שבה היא פועלת, ובוודאי שמקפידה על עבודתה במסגרת החוק במדינת ישראל. זאת, בליווי היועצים המשפטיים הבכירים והמנוסים ביותר".

באשר למקרה הספציפי ציינו בחברה ש-"בכל הפעמים שהוגשה תלונה ממוחזרת זו בעבר, החברה הראתה לכלל הגורמים המעורבים כי היא עובדת בלא רבב. בלאק קיוב נבחרה לייצג את המדינה בתיק פישמן מתוך שש חברות פוטנציאליות שנבחנו בארץ ובחו"ל, לאחר שנבדקה חוקיות אופן פעולותיה ויכולותיה הייחודיות בעולם. ולראיה, החברה מצאה נכסים בשווי עשרות מיליוני יורו – לטובת הציבור".

יצוין כי בלאק קיוב עמדה במרכזו של תחקיר ששודר ביוני האחרון בתכנית עובדה, המשודרת בערוץ 12. על פי התחקיר, החברה ביצעה שורה של פעולות שמעוררות שאלות, על פי בקשתם של לקוחות שונים. כך, נחשף בעובדה, HOT שכרה את שירותיה כדי לחלץ מידע מצוות התכנית צינור לילה, כולל מהמגיש, גיא לרר, עקב סדרת כתבות לא מחמיאה ששודרה בתכנית ועסקה בשירות הלקוחות שלה. HOT סירבה אז להגיב. עוד נטען כי בין לקוחות החברה היה השליט לשעבר של קונגו, ג'וזף קבילה, ששכר את שירותיה כדי לעקוב אחר מתנגדיו מהאופוזיציה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים