בית משפט אמריקני: פייסבוק לא סייעה לקדם את הטרור של החמאס

נדחתה תביעתם של קרובי משפחה של הרוגים בפיגועים, שטענו שהרשת החברתית סייעה לטרור בכך שאפשרה לחמאס להפיץ את התכנים שלו באין מפריע

מסרי טרור? פייסבוק לא אחראית. אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו-יורק דחה אתמול (ד') את תביעת קרובי המשפחה של קורבנות טרור של החמאס, שדרשו להטיל על פייסבוק אחריות ולקבוע כי כפלטפורמה, היא סייעה לארגון הטרור.

קרובי המשפחה של נפגעי החמאס הגישו לבית המשפט כמה תביעות, שדורשות להטיל על ענקית המדיה החברתית אחריות לקידום הפעילות הטרוריסטית של הארגון הפלסטיני. בפסק דין בן 66 עמודים אישר בית המשפט את החלטת הערכאה הקודמת לדחות את התיק וקבע שפייסבוק היא לא המוציא לאור של צד שלישי (כלומר: פרסומי החמאס), כאשר הוא משתמש בכלים שנועדו להתאים תוכן לאינטרסים צרכניים.

"פייסבוק אינה עורכת, או מציעה עריכה, עבור התוכן, שמשתמשיה – כולל חמאס – מפרסמים", קבע בית המשפט לערעורים, וציין כי "החברה רק דורשת מהמשתמשים לספק מידע בסיסי, ולכן, ככזו, היא פועלת כמתווך ניטרלי".

התובעים: פייסבוק סיפקה לחמאס פלטפורמה שאפשרה את הפיגועים

בשורת התביעות שהגישו, כולן בארצות הברית, עתרו התובעים לחייב את חברות המדיה החברתית על שהן מאפשרות לקיצוניים אלימים להשתמש בפלטפורמות שלהן כדי לגייס עוקבים. קרובי המשפחה של קורבנות הטרור טענו כי ניתן לעשות זאת על פי החוק האמריקני למלחמה בטרור.

התובעים תבעו את פייסבוק בבית המשפט הפדרלי בניו יורק ב-2016. הם טענו כי היא סיפקה לחמאס פלטפורמת תקשורת שאפשרה את הפיגועים. שופט מחוזי דחה את התיק ב-2017 והתבסס בפסיקתו על חוק הגינות התקשורת האמריקני מ-1996, שמונע הטלת אחריות אזרחית לתביעות המתייחסות לספקיות שירותים ברשת ומגן עליהן בקביעה שהן לא אחראיות למידע שמישהו אחר מסר ופרסם בפלטפורמות שלהן.

בית המשפט לערעורים קבע שאם פייסבוק הייתה יוצרת, או מפתחת – אפילו באופן חלקי – של התוכן הקשור לטרור, היא לא הייתה מוגנת על פי החוק. אולם הוא לא הסכים עם טענות התובעים שלפיהן החברה סייעה בפיתוח תוכן של החמאס, בכך שהיא הפנתה אותו למשתמשים המעוניינים בה ובפעולות הטרור שלה – גם אם הם לא מחפשים אותה.

"האלגוריתמים לוקחים את המידע שנמסר על ידי משתמשי פייסבוק", נכתב בפסיקה, "ו-'מתאימים' אותם למשתמשים אחרים – שוב, בלא שינוי מהותי – על סמך גורמים אובייקטיביים החלים על כל תוכן, בין אם זה נוגע לכדורגל, פיקאסו או אינסטלטורים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים