האם אנשים מגדלים בליטות משונות בגולגולת עקב שימוש בניידים?

זה נראה כמעט כמו מדע בדיוני, ואולי האבולוציה במיטבה: פתאום אנשים החלו לגדל בליטה מוזרה בבסיס הגולגולת, מעל העורף, כשהחוקרים שגילו זאת טוענים כי ייתכן שהסיבה היא תנוחת הראש והצוואר בעת השימוש המרובה בסמארטפונים

כל היום בניידים? אולי הגולגולת שלכם משתנה. צילום אילוסטרציה: BigStock

במחקר שפורסם במגזין Scientific Reports מצאו חוקרים בליטה של עצם בבסיס הגולגולת בקרב 400 מבוגרים בגילאים שבין 18 ל-86, כשאצל אנשים צעירים נצפתה בליטה גדולה יותר. החוקרים שגילו את התופעה מתייחסים לבליטה הזאת כאל "גידול בולט, שצומח מעצם העורף החיצונית", או במילים אחרות מעין דורבן עורפי, הממוקם בבסיס הגולגולת.

גידולים קטנים של עצם יכולים להיווצר בקצות עצמות, ומתרחשים בעקבות דלקת שגורמת נזק לסחוס המרפד את הפרקים, שהגוף מנסה לתקן באמצעות הצמחה של תוספת עצם. לעתים הם נגרמים מתנועה החוזרת על עצמה. תנועה מעין זו היא כיפוף הראש קדימה כדי להתבונן בסמארטפון.

האם הגולולת האנושית משתנה? צילום אילוסטרציה: BigStock

האם הגולולת האנושית משתנה? צילום אילוסטרציה: BigStock

המחקר, שנוהל על ידי ד"ר דייוויד שאהאר ומארק סיירס מאוניברסיטת Sunshine Coast שבאוסטרליה, התפרסם כבר לפני יותר משנה, אך חמק מעיני המדיה, עד שכתבה של ה-BBC על הדרך שבה החיים המודרניים משנים את מבנה השלד האירה את השינויים המתרחשים בגוף האדם במקביל לשימוש בטכנולוגיה.

גידולי העצם הללו שנמצאו במחקר הם בטווח של 10-31 מ"מ. חלקם היו כה גדולים עד שאפשר היה לחוש בבליטה שלהם בבסיס הגולגולת.

ההתפתחות של הגידולים האלה יכולה להיות מוסברת בזמן מסך מרובה, לדברי החוקרים. להשערתם, כיפוף הראש קדימה לזמנים ממושכים או יציבה "עקומה" יכולים להיות הסיבה לשינויים הפיזיולוגיים הללו.

הממצאים מדגישים עד כמה מעט ידוע על השימוש הרחב בטכנולוגיות. "למרות ש'מהפיכת הטאבלטים' מוטמעת במלואה ביעילות בפעילויות היומיומיות שלנו, אנו חייבים לזכור, שהמכשירים האלה הם רק בני עשור, וייתכן שההפרעות האלה רק עכשיו מתחילות להופיע", כתבו החוקרים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים