כמו SpaceX ופייסבוק: גם אמזון רוצה "לקשר את העולם"

החברה מתכננת מתכננת לשלח אלפי לוויינים לחלל כדי לספק קישוריות פס רחב באזורים מרוחקים בעולם ● הפרסום על הפרויקט המתחרה עורר את הכעס של יריבו הוותיק של ג'ף בזוס, אילון מאסק, שהגיב בהתאם

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ענקית הטכנולוגיה אמזון מתכננת לשלח אלפי לוויינים לחלל כדי לספק קישוריות פס רחב באזורים מרוחקים בעולם – כך דווח בעקבות בקשות האישור שהגישה החברה לארגון ה-ITU לאישור הפרויקט.

לפי התכנית השאפתנית של אמזון, המכונה פרויקט קוויפר, יישלחו 3,236 לוויינים למסלול נמוך של פחות מ-650 ק"מ מפני כדור הארץ. בשונה מלווייני אינטרנט מסורתיים, השימוש בלוויינים במסלול נמוך זול יותר לתפעול ומאפשר זמן אחזור נמוך יותר.

"פרויקט קוויפר הוא יוזמה חדשה של שיגור מערך של לוויינים למסלול נמוך, שיספקו קישוריות רחבת פס ועם אחזור נתונים קצר לקהילות שאינן זוכות לשירותים אלה סביב העולם", ציין דובר מטעם אמזון. "זהו פרויקט ארוך טווח, שחזונו לתת שירות לעשרות מיליוני אנשים שאין להם גישה בסיסית לאינטרנט רחב פס. אנחנו מצפים בהתרגשות לחבור ביוזמה זו לחברות נוספות שחולקות עמנו את החזון הזה".

לפי הדיווחים, 784 לוויינים יקיפו את כדור הארץ בגובה של כ-590 ק"מ, 1,296 לוויינים ינועו בגובה של כ-600 ק"מ ועוד 1,156 לוויינים ישהו בגובה של 630 ק"מ.

כבר בשנה שעברה החלה אמזון בגיוס מהנדסים לפרויקט שהיא התייחסה אליו כ-"פרויקט חלל גדול ונועז", שישפיע בצורה משמעותית על הקישוריות הגלובלית בתחום שירותי הפס הרחב. כמה שעות לאחר פרסום הידיעה על הפרויקט, בראשונה באתר GeekWire, פרסמה אמזון באתר שלה יותר מ-70 משרות פנויות אליו.

פס רחב לווייני שימושי במיוחד באספקת גישה רחבת פס במיקומים שבהם אי אפשר לפרוס רשתות כבלים. לפי הערכה שפרסם האו"ם באחרונה, חיים בעולם ארבעה מיליארד אנשים שאין להם גישה לשירותי פס רחב הולמים.

אמזון לא ציינה אם תבנה בעצמה את הלוויינים או תרכוש אותם מחברה אחרת וכיצד תשגר אותם, ואף לא את לוחות הזמנים של הפרויקט, שתלויים עדיין באישורים שונים מרשויות רבות, כמו ה-FCC – הוועדה האמריקנית הפדרלית לתקשורת, וה-ITU – ארגון הטלקומוניקציה העולמי.

לא מפספס הזדמנות לתקוף את ה-"צ'ילבה" שלו. אילון מאסק. צילום: סטיב יורבנסון, מתוך ויקיפדיה

לא מפספס הזדמנות לתקוף את ה-"צ'ילבה" שלו. אילון מאסק. צילום: סטיב יורבנסון, מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק לא מרוצה

יצוין כי אמזון היא האחרונה בשורה של חברות שמתכננות שימוש ברשת של אלפי לוויינים כדי להציע שירותים של פס רחב ברחבי העולם. בין החברות הללו נמצאות SpaceX של אילון מאסק, שמתכננת שיגור של לא פחות מ-12 אלף לוויינים, OneWeb, שמתכננת שיגור של 650 לוויינים, ופייסבוק, שמפתחת לווייני אינטרנט משל עצמה, לטובת פרויקט חיבור העולם שהיא מפעילה, Internet.org.

בתוך כך, עוררה הידיעה על תכניתה של אמזון את האיבה הוותיקה בין ג'ף בזוס, מנכ"ל ובעלי החברה, למאסק, שבעקבות הפרסום צייץ בטוויטר וכינה את בזוס "חקיין". מאסק תייג את בזוס בתגובה לציוץ של MIT על הפרויקט החדש, כתב "מעתיק" ולידו הציב אמוג'י של חתול (משחק מילים על Copycat – חקיין). באחרונה אף פורסם שאמזון שכרה כמוביל הפרויקט את ראג'יב באידאל, לשעבר סגן נשיא בכיר ב-SpaceX, שלפי הדיווחים פוטר על ידי מאסק בשל איטיות ההתקדמות של פרויקט הלוויינים שלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים