הפארסה הצפויה של משרד הפנים

במשרד הפנים תולים את האשמה בקריסת המערכת המחשובית שלהם אתמול (ג') בחברה חיצונית ואפילו בלשכת הפרסום הממשלתית ● אלא שבמקום לירות חצים על אחרים, מוטב שיסתכלו פנימה ויתחילו ליישם את הסיסמה שלהם עצמם - "האזרח במרכז"

אכזבה דיגיטלית. צילום אילוסטרציה: Tashatuvango, BigStock

"האזרח במרכז" – זו הסיסמה של התקשוב הממשלתי. נציגי רשות התקשוב ומשרדי הממשלה השונים חוזרים על הסיסמה הזו שוב ושוב בכנסים ובראיונות. ללא ספק, הכוונות שלהם טובות, והם באמת רוצים להנגיש את השירותים הממשלתיים לאזרח, אבל התפקוד, או חוסר התפקוד, של המערכות של משרד הפנים בבחירות לרשויות המקומיות אתמול (ג') מעידות שהביצוע, אפעס, לוקה בחסר, אם להיות עדינים.

העניין הוא כזה: אחרי שהלכנו לקלפיות (או, יותר נכון, קצת יותר ממחצית מאתנו), היינו אמורים לקבל את התוצאות באתר משרד הפנים בזמן אמת. אלא שבדיוק כשזה אמור היה להתחיל לקרות, האתר קרס. מי שרצה להיכנס לאתר ולבדוק האם המועמד שלו לראש הרשות נבחר וכמה מושבים קיבלה הרשימה שהוא הצביע לה במועצה, לא יכול היה לעשות זאת למשך שעות ארוכות. לאחר מכן חזר האתר לאוויר, אבל לאורך שעות הלילה והבוקר הוא קרטע ועבד רק לסירוגין. כשהוא היה אופליין, הגולשים שנכנסו אליו קיבלו הודעת שגיאה או את ההודעה המוזרה "לא מצאנו את מה שחיפשת. כדאי לבדוק אם הכתובת שהזנת נכונה" והפנייה למייל ממשלתי, שספק רב אם היה מישהו שיענה לפונים בשעות הלילה המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות.

צילום מסך

צילום מסך

יתרה מזאת, אם אתם רוצים לקרוא את התוצאות בסמארטפון שלכם – תשכחו מזה. הפנייה לקריאת התוצאות בנייד מובילה לקובץ אקסל ריק למדי. תוצאות אין שם, אפילו לא את שמות המועמדים והרשימות. שלא לדבר על כך שנכון לשעת כתיבת שורות אלה, 13:45 בצהרים, הקישור התיימר להפנות לתוצאות המעודכנות ל-07:00 בבוקר.

ההבטחות היו רבות. במשרד הפנים הבטיחו בתחילת השבוע ש-"לרשות הציבור יעמוד, בראשונה, אתר הבחירות של משרד הפנים בו ניתן יהיה להתעדכן באחוזי ההצבעה ובהמשך בתוצאות הבחירות". אלא שמילים לחוד ומעשים לחוד: במשך חלק ניכר מיום ובעיקר ליל הבחירות האתר לא הועמד לרשות הציבור, אלא "הועמד" לרשות אלה שהיו צריכים לתקן ולהחזיר אותו לאוויר – ולקח להם יותר מדי זמן לעשות את זה.

המבקר התריע… אז מה?

לא צריכים להיות מופתעים ממה שקרה, ונראה שלא היה מישהו שהלסת שלו נשמטה מהפארסה הזאת. האתר קרס גם במערכות הבחירות הקודמות, ומבקר המדינה כתב על כך. אלא שאני לא אתפלא אם גם הדו"ח הזה של המבקר, כמו במקרים אחרים במשרדי ממשלה, הושם על המדף הגבוה ביותר מיד עם קבלתו ולא הורד משם לעולם.

המבקר התריע על הליקויים באתר הבחירות של משרד הפנים עוד ב-2008, אלא שאלה חזרו במערכת שלאחר מכן, ב-2013. גם אז, במשרד הפנים לא למדו את הלקח ולא יישמו את המלצות המבקר, כפי שהוא כותב בעצמו. נראה שהדו"ח הבא של מבקר המדינה כבר בהכנה, ואם הפעם לקחיו ייושמו יהיה לנו על מה להיות מופתעים.

קובץ האקסל שאמור היה להכיל את התוצאות. צילום מסך

קובץ האקסל שאמור היה להכיל את התוצאות. צילום מסך

"זה לא אנחנו, זה הם"

כאן אני רוצה להפנות לשתי טענות של משרד הפנים באשר לגורמים לתקלה. מאחת מהן נובע, גם אם במובלע, שהאשם הוא בחברה החיצונית שסיפקה לו את המערכת והבטיחה שזו תפעל ביום הבחירות כראוי. זו טענה שהיא לא פחות מביזיונית, משום שהיה על משרד הפנים לבדוק את המערכות ואת חוזקן, להיערך היטב לבאות – ולעשות זאת גם באמצעות האנשים שלו, ולא רק אחרים. "הבטיחו לנו" זה לא תירוץ – משרד הפנים הוא לא אזרח שמזמין טכנאי שיתקין לו מערכת, אלא משרד ממשלתי שאמור לתת את השירות 24/7 לכלל האזרחים, גם ובפרט בימים חשובים כאלה. ואם במשרד הפנים לא חשבו את הדבר המובן מאליו, שעשרות אלפי אם לא יותר גולשים יבקשו להיכנס לאתר בסוף יום הבחירות כדי לראות את התוצאות – מישהו שם צריך להתעורר ודחוף.

טענה נוספת שהשמיע המשרד היא שהוא חווה מתקפת סייבר. גם הפעם תולים במשרד הפנים את האשם במישהו אחר – לשכת הפרסום הממשלתית, בטענה שהמתקפה הייתה על עמוד הנחיתה שלה. בלפ"מ דוחים את התירוץ הזה מכל וכל. כך או כך, במשרד הפנים צריכים להתעורר ודחוף גם בהקשר הזה, שכן הם אחראיים גם על המאגר הביומטרי, ובו טביעות האצבע, זיהויי הפנים והנתונים שלנו. כאן כבר לא מדובר על אתר שלא עובד או רצון להתעדכן בתוצאות הבחירות לרשויות המקומיות, שאת חלקן ניתן היה לצרוך באמצעות התקשורת, אלא על המידע האינטימי ביותר עלינו. מידע שאם המאגר שהוא מאוחסן בו יחווה מתקפת סייבר יהיה חשוף לתוקף ובסבירות גבוהה שהוא יעשה בו שימוש לרעה.

במשרד הפנים טוענים שהמאגר הביומטרי מאובטח בתקני האבטחה הגבוהים והטובים ביותר, אלא שהמקרה הזה מעלה את החשש שלא כך הדבר. שהרי אם הם לא יודעים לשמור על האתר שלהם מפני מתקפות סייבר – וכאמור, הם טוענים שחוו אחת כזאת – מי תוקע לנו כף שהם יודעים לשמור היטב על המאגר הביומטרי, הגדול והסבוך בהרבה?

"האזרח במרכז" – זו, כאמור, הסיסמה של התקשוב הממשלתי. נראה שבמשרד הפנים זו סיסמה בלבד, שטובה לכנסים ולהצהרות, אבל נכשלת כשהיא מגיעה למבחן המעשה. או לפחות לחלק מהם, כי באחרונה נכנסתי לאתר של המשרד על מנת לחסוך ממני את ההליכה ללשכת האוכלוסין. לשמחתי הרבה, הספיקו לי הרשמה לא מסובכת ושתי לחיצות כדי לעשות את זה ברשת במקום לחכות בתורים האינסופיים. אלא שהטעם המר מה-"תפקוד" של האתר בפרסום התוצאות החליף את ההרגשה הטובה – וחבל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אהרון

    מדוע משרד הפנים לא מפרסם את שם החברה החיצונית שהתקינה את המערכת החכמה הזו? לפחות שהציבור ידע ממי לא לרכוש מערכות חכמות.

אירועים קרובים