ממציא האינטרנט רוצה להמציא אותו מחדש

טים ברנרס לי לא אוהב את מה שהפך האינטרנט להיות, וזאת בלשון המעטה ● הוא הקים מיזם חדש, Inrupt שמו, שמטרתו להחזיר את השליטה בגלישה באינטרנט לידי הגולשים, וזאת אומרת השליטה במידע הפרטי שלהם

מודאג. טים ברנרס-לי. צילום: BigStock

סר טים ברנרס לי, מי שנחשב לממציא האינטרנט, רוצה להמציא את האינטרנט מחדש. לי העלה פוסט חריף בו הוא יוצא נגד השתלטות חברות הטכנולוגיה הענקיות על האינטרנט. הוא אף חשף שהקים מיזם חדש בשם Inrupt, שמטרתו להחזיר את השליטה בגלישה באינטרנט לידי הגולשים, והכוונה היא כמובן לשליטה במידע הפרטי שלהם.

האמצעי – הגדלת הביזור של הרשת והקניית מקום מיוחד ופרטי, או 'תא מידע', עבור כל משתמש, בו הוא יוכל לשמור את הנתונים שלו, לבחון אותם מעת לעת, למחוק אותם כשהוא רוצה, וכמובן לשנותם. כל משתמש גם יוכל לבחור באופן ישיר עם איזה ארגון או חברה הוא רוצה לשתף את המידע, וברגע שהמידע יימחק או ישתנה, הנגישות תשתנה בהתאם.

"זה ישנה את המודל הנוכחי בו משתמשים צריכים להגיש את המידע האישי שלהם לענקיות הדיגיטל בתמורה לערך בלתי מוחשי. כמו שגילינו זה לא ממש פועל לטובתנו. המטרה היא להחזיר את האיזון ולהעניק לכל אחד מאיתנו שליטה מלאה במידע שלנו, אישי או לא, בדרך מהפכנית" כתב לי.

מי ישלם על השירות האלטרנטיבי?

לי הזכיר שהמודל הנוכחי הוא שכל חברה גדולה כמעט מחזיקה במאגר מידע משלה עבור כל מי שרוצה בשירותיה, כשהמטרה הראשית היא מיקוד מודעות כדי לשפר הכנסות מפרסום – ומספיק כמובן להזכיר את פייסבוק ואת גוגל בהקשר הזה, ואת הפרסומים לאורך השנה האחרונה על הדרך בה הן משתפות את המידע עם גורמים מסחריים אחרים. והן לא יחידות כמובן.

Inrupt מציגה את האפשרות להשתמש בטכנולוגיה בשם Solid, שמציעה פלטפורמה מבוססת קוד פתוח שמטרתה לספק את תאי המידע האישיים הללו עבור כל משתמש, במקום שהוא ייבחר לשמור אותו.

עם זאת, התגובות לפוסט שלו התבררו כצוננות משהו. אחת הסיבות העיקריות שהועלו כביקורת על המיזם היא שהרגולטורים יימצאו שיותר קל יהיה לעקוב ולאכוף את שמירת הפרטיות על חברות גדולות מאשר על השימוש בתאי המידע. נושא אחר הוא שמדובר בשינוי שהוא יותר חברתי במהותו מאשר טכנולוגי, ומכיוון שכך הוא ימתח למשך זמן ארוך מדי. ונקודת המבט השלישית היא העלות: מי ישלם על אחסון תאי המידע האישיים הללו, ומה תהיה התגובה של משתמשים אם הם יידרשו לשלם על כך כסף?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים