האינטרנט של הדברים – קווים לדמותו

עד 2020 יהיו כ- 30 מיליארד מכשירים מחוברים לאינטרנט ● מיעוטם יהיו מחשבים, טלפונים וטאבלטים ● יתר המכשירים המחוברים יהיו בתים, רכבים, מנועים, בגדים ● אמיר עוז על האינטרנט של הדברים

12/09/2018 11:03
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice. צילום: יגאל פרונין

דמיינו עולם שבו מכונות לא מתקלקלות כי הן מאבחנות תקלות וקוראות לטכנאי בעצמן. עולם שבו רגע לפני שתִּקְנוּ מוצר בחנות, תקבלו התרעה על חנות סמוכה שמוכרת את המוצר בזול. יודעים מה? פשוט דמיינו עולם שבו תמיד יהיו לכם מים חמים במקלחת בשעה שאתם אוהבים להתקלח.

הטכנלוגיה שמאפשרת לעצמים "דוממים" לתקשר עם סביבתם נקראת "האינטרנט של הדברים" (Internet of Things – IoT). העוסקים בתחום מגלים איך להפוך חפצים שונים ל"חכמים" באמצעות איסוף נתונים ותקשורת עם מערכות שונות. איפה אנו פוגשים "דברים חכמים" היום? איפה נפגוש בקרוב? איך נרוויח מכל זה? מיד נגלה.

WiFi זורם בכפות ידיך: האדם המחובר, גרסת 2018

אם תבקרו בכיכר דופונט שבוושינגטון הבירה תשמחו לדעת שצעדיכם מייצרים את החשמל הנדרש לתאורת הסביבה. מדובר בפיתוח של הסטארט-אפ PaveGen שמפתח טכנולוגיות לערים חכמות. מעבר לערך הסביבתי, המשטחים אוספים מידע על תעבורת הולכי הרגל. המידע יאפשר לעיריה לתכנן טוב יותר את התוואי העירוני ויאפשר גם למפרסמים לדעת מתי הזמן האידיאלי להציג שלטי חוצות.

PaveGen הוא רק מיזם אחד מבין רבים שעובדים על פיתוח עיר העתיד – עיר שבה WiFi נגיש הוא רק ההתחלה. בעיר החכמה, רמזורים יווסתו תנועה בהתאם לעומס שנרשם בזמן אמת, פחי האשפה יאותתו לחברת האיסוף מתי הם מלאים וההשקיה תעשה אוטומטית בהתאם לכמות המשקעים השבועית. במקביל, בעיר החכמה מידע ייאסף בכל רגע על התושבים, מיקומם, השגרה שלהם והפרסומות שהכי יעניינו אותם.

ומה עם האנשים? סביר שהדברים שהם ילבשו אף הם יהיו חכמים. זוכרים את השעונים החכמים שיצאו לפני מספר שנים? בזמן הקצר שעבר, הטכנולוגיה התקדמה שנות אור. למשל, מכנסי היוגה של Nadi X מעבירים זרמים עדינים ללובש אותם כדי להוביל לתנוחה הבאה באימון. חולצות הריצה של Polar מחברות את הלובש ל- GPS ומודדת דופק בזמן אמת, הביקיני החכם של Spinali יאותת לכם בהודעה בסמארטפון אם ספגתם יותר מדי קרינה והגיע הזמן לחזור לצל.

זוהי למעשה מהות האינטרנט של הדברים: כל עצם או חפץ דומם הופך למכשיר חכם ומחובר. מחד, החיבור מאפשר יעילות וחסכון מאידך, מגוון המכשירים המחוברים מפוררים אט־אט את מעט הפרטיות שנשארה.

לחבר את הארגון: כיצד דברים מתחברים במגזר העסקי?

אחד הצרכנים הגדולים של פיתוחי IoT הוא המגזר העסקי. הסטארט-אפ הישראלי Augury עובד על טכנולוגיית זיהוי תקלות מוקדם ומניעתן במכונות ומנועים תעשייתיים. הטכנולוגיה צפויה לייצר יעילות וחסכון עצומים ללקוחות החברה.

"הסלוגן שלנו הוא 'מכונות מדברות, אנחנו מקשיבים'", אומרת עדי סוזן, מנהלת מוצר ב- Augury. "זה משפט מאוד עוצמתי. הרי אין לנו דרך לדעת מה מתרחש בתוך ציוד, אלא אם נעצור את הפעולה שלו ונפתח אותו. דבר שרובנו בדרך כלל חוששים לעשות אפילו עם מכונת כביסה. המטרה שלנו, כמפתחי IoT היא להבין איך אפשר לקבל את המידע הזה ולפענח אותו על מנת לחסוך את הצורך שבפירוק".

גם העולם הפיננסי מתחיל לאמץ את ה-IoT. למשל, ענקית הביטוח Progressive החלה לתמחר ביטוחי רכב, לא רק לפי סוג הרכב וההיסטוריה הרשמית, אלא גם לפי נתונים שאספו הֶתְקֵנִים ברכבים על טיב הנהיגה של כל נהג.

בנקים שונים ובראשם Bank of America הענק, פיתחו יישומי ארנק לפריטי לבוש חכמים, כך שלקוח הבנק שבבעלותו שעון או חולצה חכמה יוכל לבצע עסקאות בהינף יד. בנקים אחרים, כמו Capital One או Starling יצרו ממשקי חיבור לעוזרים האישיים של גוגל ואמזון שמאפשרים ביצוע תשלומים וחשבונות מהבית, בלי ביקור בסניף הדואר.

לחיות כמו ביל גייטס: לחבר את הדבר הכי יקר

הדבר הכי מזוהה עם האינטרנט של הדברים הוא הבית החכם. בשנת 1996 ביל גייטס תאר את ביתו, מהבתים החכמים הראשונים וסיפר כי מערכות הבית מסוגלות לזהות כל דייר או אורח ובהתאם להעדפותיו להתאים את הטמפרטורה, עוצמת התאורה, המוזיקה ואפילו את התמונות שעל המסכים.

גייטס חזה אז שתוך כעשור יישומי בית חכם שכָּאלוֹ יהיו נגישים מבחינת מחיר לאנשים שמרוויחים משכורת ממוצעת. הוא צדק.

חיפוש מהיר בעלי אקספרס של הביטוי Smart Home מעלה דברים חכמים שאפילו גייטס לא חזה במחיר משתלם מאי פעם – רובוטים מנקים, נורות LED חכמות, מצלמות אבטחה ביתיות, חיישני טמפרטורה ועוד. לעיתים המערכות מגיעות כסט שלם, כמו המוצר של IOTAS. המערכת כוללת חיבור למזגנים, לדלתות ולמאווררים. היא אפילו מייצרת חסכון בחשבון החשמל תודות לאופטימיזציה של צריכת החשמל.

הדבר האמיתי: איפה מתחברים?

תוך שנים בודדות צמח מספר החברות שעוסקות בתחום מכמה מאות לכמעט 3,000. אלו מפתחות יישומים עבור כמעט כל דבר – עט שמעביר רשימות ישירות לסמארטפון, ארונות שמסדרים את הבגדים אוטומטית, מקררים ששולחים הזמנה לסופרמרקט כאשר המצרכים עומדים להסתיים ועוד.

רגע לפני שנצלול לחיי הנוחות שמציע ה- IoT, חשוב שנשאל – מי עוד נהנה? מי קורא את המידע שאנו מייצרים? עכשיו, כשהאינטרנט עומד להשתלב בכל דבר, חשוב שנהיה מודעים לכך שעם כל עליה בדרגת הנוחות, אובדת עוד קצת פרטיות.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    כאשר הכל ירושת ברכיבי iot, זו תהיה מהפיכה אמיתית.

  2. דולב שפירא

    זה דבר חשוב מאוד. כל המטרה היא ליצור מעין היתוך של העולם האמיתי והווירטואלי על מנת ליצור מערכת עצבית לפלנטה, שתורכב ממכונות ומכשירים שונים שידברו ביניהם, ללא כל צורך במגע יד אנושית.

אירועים קרובים