החברה ששינתה את הרשת חוגגת שני עשורים… או שעדיין לא?

יום הולדתה של גוגל נחוג בשנים האחרונות ב-27 בספטמבר, אלא שהתאריך שבו היא נרשמה הוא ה-4 בספטמבר 1998 ● וגם: איזה עוד אתר ענק חגג בימים האחרונים יום הולדת?

מחברה שפעלה ממוסך לתאגיד ענק. גוגל. צילום: BigStock

1998
האם היום (ג') חוגגת גוגל, אחת החברות אם לא ה-חברה המשפיעה ביותר ברשת, את יום ההולדת שלה? האם היום היא בת 20? תלוי את מי שואלים.

תאריך הייסוד הרשמי של גוגל הוא ה-4 בספטמבר 1998, אבל זה לא בהכרח היום שבו היא בוחרת לחגוג את היווסדה. לאורך השנים היו ארבעה תאריכים שונים שבהם היא עשתה זאת – בדרך כלל באמצעות דודל מיוחד בעמוד הבית שלה, כאשר בשנים האחרונות מדובר ב-27 בספטמבר. ואמנם, מי שנכנס היום לעמוד הבית של גוגל גילה שהחברה מציינת יום הולדת לא לעצמה אלא לאוסקר שלמר (המנוח) – צייר, פסל, מעצב וכוריאוגרף גרמני, שמזוהה עם אסכולת הבאוהאוס.

ובכל זאת, ב-4 בספטמבר 1998 חשו לארי פייג' וסרגיי ברין בני מזל. בתאריך זה מילאו השניים את הטפסים המתאימים במדינת קליפורניה וייסדו את Google Inc, בתקווה להפוך את רעיונותיהם בנוגע לחיפוש ואינדוקס של רשת האינטרנט לחברה רווחית.

בעוד שמנועי חיפוש קונבנציונליים מדרגים את התוצאות לפי כמות הפעמים ששאילתת החיפוש הופיעה בדף, פייג' וברין הגו מערכת טובה יותר לניתוח היחסים והקשרים שבין אתרים. בתחילה הם קראו למערכת החדשה PageRank, והרלוונטיות של כל אתר נקבעה בה על בסיס כמות הדפים (וחשיבותם) המקשרים בחזרה לאותו אתר. באותה התקופה הם כינו את מנוע החיפוש שלהם בשם BackRub – עיסוי גב. לאחר מכן השם שונה לגוגל, שיבוש של המספר גוגול – אחד ואחריו 100 אפסים. השם נבחר כדי להראות שמטרת מנוע החיפוש היא להנגיש לציבור את כמויות המידע הגדולות שבאינטרנט. משרדי גוגל הראשונים שכנו במוסך של חברה משותפת של השניים, סוזן ווייציצקי, במנלו פארק בקליפורניה.

מצוידים בצ'ק על סך 100 אלף דולר שקיבלו עוד לפני שרשמו את החברה מאנדי בקטולשיים, ממייסדי Sun Microsystems, החלו פייג' וברין במסעם להפוך לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות והעשירות בעולם. מי חשב אז בכלל על חשבונות אימייל חינמיים עם נפחי אחסון אדירים, מיפוי כדור הארץ, שימוש במטוסים זעירים כדי לשלוח חבילות, מכוניות אוטונומיות וכדורים פורחים… היעד העיקרי היה להבטיח שאם מישהו הקליד מילה או מילים מסוימות בשורה של דף הבית הפשוט והספרטני של החברה, הוא יקבל קישורים לתוכן האיכותי והרלוונטי ביותר למילת החיפוש שלו.

המבקרים והכתבים אהבו, באופן כללי, את השכלול שהציגה גוגל: ב-1999 כלל ה-TIME את מנוע החיפוש במקום השביעי ב-10 הטכנולוגיות הטובות ביותר של השנה וכתב: "מרענן למצוא מנוע חיפוש שלא עושה דבר מלבד חיפוש. וחיפוש טוב. הגישה ההגיונית כמעט תמיד מביאה בדיוק את מה שחיפשת".

בתחילת 1999 החליטו שני המייסדים, שעדיין היו דוקטורנטים באוניברסיטת סטנפורד, שהעיסוק בגוגל גוזל יותר מדי מזמנם. הם פנו לקרן הון-הסיכון Excite והציעו למכור את מנוע החיפוש תמורת מיליון דולר. הקרן סירבה. ביוני באותה השנה הצליחה גוגל לגייס יותר מ-25 מיליון דולר מקרנות הון-סיכון אחרות. לאחר חמש שנים, באוגוסט 2004, היא הונפקה בבורסה והרווח מההנפקה – 1.67 מיליארד דולר – הפך אותה לחברה בעלת שווי שוק של 23 מיליארד. ב-2007 הגיעה המנייה שלה למחיר של 700 דולר, בעיקר בגלל הרווח הגדול של החברה בשוק הפרסומות באינטרנט. ב-10 באוגוסט 2015 הוקמה החברה האם שלה, אלפבית.

למרות התחומים הרבים שבהם עוסקת גוגל, החיפוש הוא עדיין מוצר הליבה של החברה ושווי השוק הנוכחי שלה עומד על כ-850 מיליארד דולר.

1995
תאגיד ענק שחוגג השבוע את יום הולדתו בלי הרהורים ופקפוקים הוא eBay. ב-3 בספטמבר 1995 ייסד אותו פייר אומידיאר, מתכנת איראני יליד צרפת, תחת השם AuctionWeb. לפי הסיפורים, הוא עשה זאת רק מתוך תחביב, עד שספק שירותי האינטרנט שלו הודיע לו שעליו לשדרג את חשבונו לחשבון עסקי בגלל נפח התנועה הגדול באתר שלו.

מטרתו הייתה לספק פלטפורמת מסחר עולמית, שבה כל אחד יכול לסחור בכל דבר. המוצר הראשון שנמכר בו – מצביע לייזר מקולקל – לא נועד בכלל למכירה, אלא רק לבדיקה של האתר החדש. מופתע מכך שהמוצר נמכר תמורת 14.83 דולר, פנה אומידיאר לקונה כדי לוודא שהוא אכן מודע לכך שמצביע הלייזר מקולקל. תשובת הקונה הייתה: "אני אספן של מצביעי לייזר מקולקלים". מאותה מכירה של 14.83 דולר נולדה החברה ששווה מיליארדי דולרים.

שמה של החברה שונה ל-eBay ב-1997. תחילה רצה אומידיאר לשנות את השם ל-Echo Bay, אך מכיוון שהדומיין echobay.com היה תפוס, הוא בחר בשם המקוצר eBay.

חברה שהתחילה מתחביב. eBay. צילום: קאסימירו, BigStock

חברה שהתחילה מתחביב. eBay. צילום: קאסימירו, BigStock

במרץ 1998 נשכרה מג ויטמן כנשיאה ומנכ"לית של החברה. באותה העת, ל-eBay היו 30 עובדים, חצי מיליון משתמשים והכנסות של 4.7 מיליון דולר בארצות הברית. כמה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 1998, הונפקה eBay והפכה את אומידיאר ואת ג'פרי סקול, שהיה הנשיא הראשון שלה, למיליארדרים בתוך יום, כשמחיר המנייה המיועד של 18 דולר קפץ ל-53.5 דולר ביום המסחר הראשון.

נכון ליוני 2018 רשומים ב-eBay כ-175 מיליון חשבונות פעילים ברחבי העולם והרווח שלה ברבעון השני של השנה הסתכם ב-2.6 מיליארד דולר. מדי יום מוצעים למכירה באתר עשרות מיליוני פריטים ושירותים.

1982
ב-30 באוגוסט 1982 נכנס ללקסיקון אחד הקיצורים שיהפוך לחלק יומיומי מהשפה שלנו. נער בן 16 בשם שיווה אייאדוראי רשם אז זכויות יוצרים על תכנית מחשב שנקראה EMAIL. בעוד שהיסטוריונים עדיין מתווכחים האם אייאדוראי יכול להיקרא ממציא האימייל, כולם מסכימים שהוא ראוי בהחלט לקרדיט על המצאת השם למה שיהפוך ערוץ תקשורת עיקרי של העידן הדיגיטלי. עד כמה עיקרי? לפי ההערכה, בימינו יש בעולם כ-3.8 מיליארד חשבונות ומדי יום נשלחות כ-150 מיליארד הודעות.

האימייל בן 36? ההיסטוריונים חולקים על הטענה הזאת. אילוסטרציה: marchmeena/BigStock

האימייל בן 36? ההיסטוריונים חולקים על הטענה הזאת. אילוסטרציה: marchmeena/BigStock

אייאדוראי הוא מדען ויזם אמריקני ממוצא הודי ואת תוכנית ה-EMAIL שלו הוא כתב כשהיה תלמיד תיכון בניו-ג'רזי. הוא טוען שהוא זה שהמציא את האימייל, אלא שהיסטוריונים טוענים שצורת תקשורת זו כבר הייתה בשימוש בשנות ה-70 המוקדמות. כך או כך, כולנו משתמשים בזה עד היום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים