תוכן שיווקי
בעקבות אירוע כנס C3 בורשה

כללי הזהב לבחירת דטה סנטר 

יציבות ● אבטחת מידע ● מוגנות ● נגישות ● אמינות ● עמידה בתפוקות נדרשות וברגולציה ושיקולים קריטיים נוספים ● כך תבחרו את הדטה סנטר הנכון

13/08/2018 16:56
משה לסמן, מנכ"ל ומייסד גלובל דטה סנטר. צילום: ניב קנטור

דטה סנטר איכותי עשוי להיות גורם מפתח לפעילות אפקטיבית יציבה ורציפה של עסקים וארגונים בינוניים וגדולים. כתוצאה מכך, יותר ויותר חברות בישראל שוקלות לארח את תשתיות ה-IT שלהן בדטה סנטר חיצוני ומנהלי אותן חברות תוהים כיצד לבחור אתר מתאים. ברור שהשיקולים לבחירת מתקן אירוח מורכבים ומגוונים, אך קיימות דרישות קריטיות שעל כל דטה סנטר חיצוני למלא בכדי שהחברה תשקול אותו ברצינות. נביא כאן כמה מדרישות מהותיות אלה.

יציבות:

ספק הדטה סנטר שלכם חייב לשכנע אתכם שהמערכות שלו בנויות גם למצבי קיצון. מערכות החשמל ומיזוג האוויר צריכות לעמוד היטב בביקושי שיא ולספק ערכים יציבים בכל הפרמטרים ובכל נקודת זמן. יציבות משמעותה כמובן גם זמן השבתה השואף לאפס. לכן, הספק צריך לדעת לבצע עבודות תחזוקה שונות בלי לגרום להשבתות.

אבטחת מידע:

ודאו שמערכות מתקן האירוח אינן מחוברות לעולם החיצון באופן שיחשוף אותן למתקפות סייבר. פעולות כמו כיבוי מזגנים או שינוי מרחוק של טמפרטורה במתקפת סייבר כבר אינן מדע בידיוני. ודאו גם שיש הפרדה פיזית בין שלושה אלמנטים מרכזיים לפחות – רשת התקשורת של מערכות הביטחון, ה-IT הפנימי ומערכות האנרגיה. ללא הפרדה כזו, תקלה במערכת אחת יכולה לשבש את הפעולה של שתי המערכות האחרות.

"המתקן חייב להיות מאובטח בהתאם לתפיסת הפעלה ותוכנית בטחון ברורה"

מוגנות:

המתקן חייב להיות מאובטח בהתאם לתפיסת הפעלה ותוכנית בטחון ברורה שתוכננה ואושרה על ידי גורמים מוסמכים – 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. ודאו שיש מספר מקסימלי של מעגלי אבטחה בדטה סנטר ושהוא מוגן על ידי מערך עשיר הכולל בין היתר מצלמות איכותיות, חיישנים ביומטריים, תאי סינון, דלתות חיצוניות ממוגנות ודלפק כניסה המאויש ברציפות על ידי אנשי מקצוע מתחום האבטחה. רצוי שאתר הדטה סנטר ישכון באזור המוגדר אזור שקט מרעידות אדמה ויהיה ערוך לכל אירוע סיסמי.

נגישות:

יש לוודא שקל להגיע לדטה סנטר מצירי תנועה ראשיים שכוללים תנועה מצפון לדרום וממזרח למערב ודרך חלופית לכביש המרכזי המוביל לאתר. בררו האם אפשר להכניס ולהוציא ציוד בקלות וללא הפרעה גם בעתות חירום וכן ודאו שקיימים בחוות השרתים מסדרונות רחבים וגבוהים לשינוע ציוד בתוך האתר.

אמינות:

ספק מתקן אירוח ראוי צריך להסכים לביצוע מבחן אמינות לעובדי האתר. מומלץ גם לקיים בדיקה קצרה באשר לרמת האמינות האישית של מנהלי החברה שמפעילה את הדטה סנטר וליכולתם לעמוד בהבטחות.

"כל המערכות צריכות להיות חדשניות בכל ההיבטים האפשריים"

חדשנות טכנולוגית:

כל המערכות, ובכללן מערכות המיזוג, החשמל, התקשורת והביטחון צריכות להיות חדשניות בכל ההיבטים האפשריים – החל מרמת היעילות האנרגטית, דרך רמת התחכום של אמצעי הזיהוי הביטחוניים ועד לסטנדרטים של תשתית התקשורת. יש להקפיד שכל תשתיות האתר משמשות רק עבור הדטה סנטר ומתוחזקות בנפרד.

חוסן כלכלי ועסקי:

עליכם לוודא מי עומד מאחורי הספק ברמה הכלכלית והפיננסית – האם יש לו משקיעים בעלי רקורד מכובד בתחומים רלבנטיים? כמובן שיש לבדוק את רשימת הלקוחות של המתקן. בחנו גם את הביצועים העסקיים של צוות ההנהלה של הספק, ובפרט את ניסיונם המעשי בהקמה ובתחזוקה מוצלחות של דטה סנטרים ברמה גבוהה.

יתירות:

חייבת להיות חלופה עבור כל רכיב בדטה סנטר, החל מכל פריטי ציוד ה-IT הפנימי, מיזוג האוויר והחשמל ועד למערכות התקשורת, שצריכות לאפשר לכם לעבוד עם כל ספק תקשורת זמין לפי בחירתכם.

יש לוודא שאין בדטה סנטר נקודת כשל יחידה ולבדוק כיצד מדורג מתקן האירוח במדרג של גוף התקינה Uptime Institute, שקבע רמות שונות של יציבות או אמינות (tiering) במתקנים אלה.

גמישות:

ברמה התמחירית, יש לבדוק שתוכלו לשלם לספק על פי הצריכה בפועל של משאבי הדטה סנטר. בממד התכנוני, יש לבדוק בין היתר שעומס הרצפה בדטה סנטר יאפשר לספק או לכם לסדר את חדר המחשב שלכם בצורה מיטבית ועל פי העדפותיכם.

רשיון עסק ועמידה בתקינה ישראלית:

רשיון עסק מבטיח בחינה של גורמים רגולטוריים המספקים רמה נוספת של הערכה ובקרה, שמבטיחות את הרציפות התפקודית של האתר. מתקן האירוח חייב לעמוד גם בתקן בטיחות כיבוי אש 1001 ולהיות מצויד באישורי כיבוי אש ובטיחות לצד אישורים מהמשרד להגנת הסביבה וממשרד האנרגיה.

מערכת לניהול איכות מקיפה:

האתר חייב להיות מנוהל על ידי מערכת ניהול איכות מקיפה, פרקטית ולומדת. מערכת כזו תבטיח פעילות איכותית בכל הקשור להפעלת המתקן, המגובה בנהלים סדורים שמוודאים שהלקוח מקבל את השירות הטוב ביותר.

רציפות עסקית והתאוששות מאסון:

על האתר לפעול על פי תוכנית סדורה והוליסטית בכל תחומי הפעילות ברגיעה ובחירום. על התוכנית לכלול תהליכים ונהלים שיבטיחו את רציפות התפקוד של הדטה סנטר. ודאו שהאתר כולל אזור פריסה שיידע לקלוט את הלקוחות לעבודה במקרה חירום או אירוע אסון של הלקוחות.

שירותי ערך מוסף:

דטה סנטר המספק באופן מיטבי את כל השירותים הבסיסיים הוא נקודת מוצא מצוינת עבורכם, אך רצוי שתבדקו האם ואלו שירותי ערך מוסף ניתן לקבל באתר בהתאם לצרכי הארגון.

עמידה בתפוקות נדרשות וברגולציה:

לפני בחירה סופית בדטה סנטר, זכרו לשאול את עצמכם האם במבט כולל האתר יכול לספק את מה שמצופה ממנו בהיבטי הדרישות, התפוקות שצריך הארגון שלכם והרגולציה המתאימה.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל גלובל דטה סנטר.

אירועים קרובים