אירופה: הלוביסטים והגולשים עיכבו חקיקה ש-"תגביל את החופש ברשת"

מחאה ב-ויקיפדיה ולובינג אינטנסיבי הביאו לעיכוב של לפחות כמה חודשים בחקיקת חוק שנועד להדק את אכיפת זכויות היוצרים, אבל היה מגביל אתרים כמו Reddit ואפילו גוגל

בניין הפרלמנט האירופי בשטרסבורג. צילום: BigStock

המחאות עושות את שלהן: לאחר מחאה ב-ויקיפדיה (Wikipedia) ועבודת לובינג אינטנסיבית, הוחלט בפרלמנט האירופי לעכב את העלאתה להצבעה של הצעת החוק להגברת האכיפה של חוק זכויות היוצרים, ובכך להשהות את הליך החקיקה.

בחוק המוצע כלולים שני סעיפים מעוררי מחלוקת: האחד הוא סעיף 11, שקובע שאתרים כמו גוגל (Google), שכוללים לינקים לידיעות חדשותיות מאתרים אחרים ומעט טקסט מתוכן, ישלמו על כך. סעיף אחר, שמספרו 13, מחייב אתרי אינטרנט לבנות "טכנולוגיות לזיהוי תוכן", שיוכלו לבדוק האם תוכן מסוים מפר זכויות יוצרים. כך, למשל, הכלים האלה אמורים לבדוק אם גולש העלה ל-Reddit תמונה או וידיאו שהזכויות עבורם אינן שייכות לו. המתנגדים טוענים שאם יתקבל, החוק יגביל את החופש באינטרנט ויקשה על שיתוף מידע בין גולשים.

החוק גובה על ידי ועדת החוק והמשפט של הפרלמנט האירופי, אבל נתקל בהתנגדות רבה ובניסיונות – שצלחו, לפחות זמנית – למנוע את חקיקתו. כך, למשל, ויקיפדיה השביתה אתמול והיום את הגרסאות הספרדית, האיטלקית והפולנית של האנציקלופדיה החופשית, ומי שנכנס אליהן ראה הצהרה נגד החוק והצעות איך לפנות לחברי הפרלמנט, על מנת להשפיע עליהם.

מייסד ויקיפדיה, ג'ימי וואלס, התייחס בציוץ בטוויטר (Twitter) לטענות נגד העובדה שרק חלק מהמהדורות של האנציקלופדיה החופשית לקחו חלק במחאה. הוא כתב כי "אנחנו מונעים על ידי הקהילה שלנו וכל אחת מהן מקבלת את ההחלטות שלה. עלינו להיות מאורגנים יותר בעתיד, כדי שנצביע מהר יותר או מוקדם יותר". יצוין כי הנציב האירופי לענייני זכויות יוצרים פרסם ציוץ משלו, שבו כתב כי ויקיפדיה לא תהיה מושפעת מהחוק.

מתנגדים לחוק הביעו שביעות רצון מהדחייה בהמשך הליך החקיקה שלו. לעומת זאת, הלן סמית', יו"רית אימפלה, גוף שמבצע עבודת לובינג עבור תעשיית המוזיקה, טענה שמדובר ב-"חטיפה של הליך החקיקה" ש-"מדגישה את הצורך בשקיפות רבה יותר, במיוחד כשמעורבים שחקנים שיש להם פוטנציאל גדול להשפעה על דעת הקהל ולא מתביישים להשתמש בה".

המשך הליך החקיקה עוכב לפחות בכמה חודשים, שכן הפרלמנט האירופי יוצא בקרוב לפגרת קיץ ורק אחריו, בספטמבר, יתחדשו הדיונים ובהמשך גם משאים ומתנים בנושא עם כל אחת ממדינות האיחוד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלום לכם אל תיכנסו לאתר ויקיפדיה האתר הזה תיקנתי בו רק שגיאת כתיב בעריכה ועל זה הם התללנו עלי לספק האירטנט וגם יש במלא עריכים באתר הזה שקים מלא עריכים עם שגיאות כי כל יכול לערוך ואם תתקן שגיאות הם יתללנו עליך לספק האירטנט ווהספק יכול לנתק לך את האיטנט לכן אל תיכנסו לאתר הזה

    שלום לכם אל תיכנסו לאתר ויקיפדיה האתר הזה תיקנתי בו רק שגיאת כתיב בעריכה ועל זה הם התללנו עלי לספק האירטנט וגם יש במלא עריכים באתר הזה שקים מלא עריכים עם שגיאות כי כל יכול לערוך ואם תתקן שגיאות הם יתללנו עליך לספק האירטנט ווהספק יכול לנתק לך את האיטנט לכן אל תיכנסו לאתר הזה

אירועים קרובים