הצעת חוק: תאגידי הטכנולוגיה יוגדרו כמונופולים וישלמו מס בישראל

ההצעה, שהגיש ח"כ מיקי רוזנטל, מטילה הגבלות על תאגידי ענק כגון גוגל ופייסבוק, שלדבריו מהווים "הטייקונים החדשים"

ח"כ מיקי רוזנטל. צילום: יח"צ

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הגיש הצעת חוק שבמסגרתה יוגדרו תאגידי ענק טכנולוגיים כמו גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) כמונופולים, יוטלו עליהן הגבלות בכל הנוגע למידע האישי שהן אוספות עלינו והן ישלמו מס חברות בישראל. בכך, לדבריו, יסתיים המצב הנוכחי, שבו החברות האלה יכולות "לאסוף מידע אישי בהיקף בלתי נתפס ולמכור אותו לגורמים אינטרסנטיים".

"גוגל, פייסבוק ושאר תאגידי הענק הטכנולוגיים הם הטייקונים החדשים", אמר ח"כ רוזנטל. "יש להם כוח מונופוליסטי מופרז והם מרסקים מתחרים עסקיים, ללא פיקוח ותוך פטור ממס. בעולם כבר מבינים את ממדי הסכנה לפרטיות האזרח ולכלכלת המדינה, וכך צריך להיות גם בישראל".

ההצעה מבקשת להגביל את כוחם של אותם "טייקונים חדשים" בשלושה תחומים: פרטיות, מונופוליזם ומיסוי. מעבר להגדרתם כמונופולים ולהטלת מס עליהם, מבקש ח"כ רוזנטל לאסור על אותם תאגידים לבצע את מה שהוא מגדיר "שימוש מניפולטיבי" בפלטפורמה הדיגיטלית שלהם. כמו כן, הוא מציע להגביל את איסוף ואגירת המידע האישי שמבוצע על ידם, בעיקר בכל הנוגע למצב הרפואי, הנפשי ומידע פלילי על הגולשים, ולאפשר להם לעיין במידע שנאסף אודותיהם. הוא אף מאמץ בהצעתו את "הזכות להישכח", שהוכרה במדינות שונות באירופה ומחייבת את החברות למחוק מידע אישי על גולשים שביקשו לעשות זאת. עוד כוללת הצעת החוק חובה לתקן פייק ניוז ומידע שקרי שפורסם. באשר לאבטחת המידע, ההצעה מחילה על החברות הללו את חוק מאגרי המידע. ההצעה גם כוללת אכיפה – בסנקציות מנהליות ובקנסות.

אחד הנושאים אליהם מתייחס ח"כ רוזנטל הוא ההשפעה שעלולה להיות לחברות מעין אלה על מערכות בחירות. בכך הוא מתייחס, גם אם בעקיפין, לחקירות המתנהלות בימים אלה בטענות להשפעה רוסית על מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. לדבריו, "קיים חשש אמיתי למניפולציות על תוצאות בחירות דמוקרטיות".

ח"כ רוזנטל עוסק גם בהתמודדות עם היותם של התאגידים שעליהם יחול החוק, אם יתקבל, כבינלאומיים. לדבריו, "גוגל, פייסבוק ורוב התאגידים הרלוונטיים לחוק זה מחזיקים נציגות בתחומי מדינת ישראל. בנוסף, פועלים התאגידים באופן ממוקד בשוק הישראלי, בשפה העברית ובאתרים מותאמים לקהל המקומי. שני אלה מאפשרים לרגולטור הישראלי החלת הגבלות וסנקציות בתחום השיפוט המקומי", אמר.

לסיכום הוא אמר כי "אני מברך את התאגידים הדיגיטליים על תרומתם לדמוקרטיזציה, להפצת מידע ולהנגשת שירותי טכנולוגיה ברחבי הגלובוס. אולם, כוח כלכלי ופוליטי מופרז וריכוז מידע בידי מעטים – סופו לצאת מכלל שליטה ולסכן את יציבות העולם החופשי. זה הזמן להסדיר את פעילותם של הטייקונים החדשים. לישראל, אומת הסטארט-אפ, יש את היכולת להוביל את השינוי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים