"על הממשלה לתת תמריצים להעסקת ערבים בהיי-טק"

אביטל ינובסקי, מנהלת הפיתוח העסקי של עמותת צופן, מסבירה מה צריך לעשות כדי לשנות את הנתון שלפיו פחות מ-1.5% מעובדי ההיי-טק בעלי השכר הגבוה הם ערבים, ומציינת שהאפליה לא מגיעה לקומת ההנהלה

אביטל ינובסקי, מנהלת התכנית בבית איזי שפירא. צילום: ניב קנטור

משרדי האוצר והעבודה והרווחה פרסמו השבוע נתונים שמראים שפחות מ-1.5% מעובדי ההיי-טק בעלי השכר הגבוה הם ערבים. איך ניתן להסביר זאת?
"ראשית, צריך לברך על כך שהממשלה מתייחסת לנושא ומציפה אותו על סדר היום. זה דבר שלא הכרנו בשנים קודמות ולנו, בעמותת צופן, יש חלק לא קטן בזה.

באשר לעניין עצמו, הנתונים שהציגה הממשלה נכונים, אבל אינם ייחודיים למגזר הערבי. קשה מאוד לצעירים להשתלב בענף ההיי-טק, כי המעסיקים מחפשים אנשים בעלי ניסיון ואלה שאין להם באופן טבעי משתכרים פחות.

באשר לחברה הערבית עצמה – יש במקרה זה מגבלות מבחינה גיאוגרפית. רובם עובדים בחברות היי-טק בפריפריה, בצפון ובדרום, ובמקומות אלה השכר נמוך ב-30% מאשר במרכז, מה שתורם לסטטיסטיקה הזו".

האם יש אפליה גם בצמרת?
"אנחנו יודעים בוודאות שיש מנהלים מהמגזר הערבי שנמצאים בתפקידים בכירים בחברות היי-טק ומשתכרים לא פחות מהאחרים. בצמרת אין אפליה".

מה מצב שילוב הערבים בהיי-טק כיום?
"אנחנו נמצאים במצב הרבה יותר טוב מאשר ב-2008, כאשר התחלנו את הפעילות של צופן. אז היה שיעור הערבים בתעשייה זעום ביותר וכיום כבר מדברים על כמה אלפים. זה עדיין לא מספיק, אבל בהחלט יש מגמת שיפור.

יש גם הרבה מה לעשות בנושא של הכשרת נשים מהחברה הערבית לעבוד בהיי-טק. כאן צריך ליישם תוכנית שכבר קיימת זמן רב להכנסת חברות היי-טק לערים ערביות, כדי להקל עליהן, במקום שייסעו בכל יום מהצפון או הדרום למרכז כדי לעבוד בהיי-טק".

אילו עוד דברים צופן עושה כדי לתרום להגדלת מספר הערבים בהיי-טק?
"בימים אלה מסתיים הקורס ה-34 שלנו להכשרת סטודנטים ובעלי השכלה אקדמית, כדי שיוכלו להשתלב בקלות רבה יותר בתעשייה. המטרה של ההכשרות האלה היא להקנות להם ניסיון מעשי ובכך להגביר את הסיכוי שלהם להתקבל למקומות עבודה".

מה אתם מצפים מהגורמים הממשלתיים כדי שיסייעו להגברת אחוז הערבים בהיי-טק?
"לקדם החלטות ממשלה להקמת קריות היי טק במגזר הערבי ולתת תמריצים למעסיקים בסקטור הפרטי כדי שיכולו לקלוט כמויות גדולות יותר של מהנדסים מהחברה הערבית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים