מנכ"לית יוטיוב: "טראגי שדעות קדומות על נשים נחשפות לדור חדש"

במאמר אישי מאוד ענתה אחת הנשים הבכירות ביותר בגוגל תשובה נוקבת למהנדס שפוטר מגוגל לאחר שפקפק ביכולות הנשיות בתחום ההיי-טק

סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב. צילום: יוטיוב

סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב (YouTube), החליטה לענות למהנדס לשעבר בגוגל (Google), ג'יימס דמור, שפוטר לאחר שפרסם "מניפסט" בן 10 דפים על גברים ונשים במקומות העבודה בכלל ובחברת הענק בפרט. במזכר הפנימי, שפרסומו מעורר עדיין הדים רבים, טען דמור כי גברים הם מנהיגים טובים יותר בתעשיית הטכנולוגיה וגם עובדים יעילים יותר מנשים.

ווייציצקי יודעת דבר או שניים על יכולות נשיות בתעשיית ההיי-טק בכלל ובגוגל בפרט: היא אמנם מובילה את יוטיוב מאז פברואר 2014, "רק" 3.5 שנים, אבל היא הייתה מועסקת בגוגל במשך 14 שנים לפני כן. גם כיום היא למעשה בכירה בגוגל, מאחר שהענקית רכשה את יוטיוב ב-2006 בתמורה ל-1.65 מיליארד דולר.

"שאלה שהכבידה עליי לאורך הקריירה"

כמו בכירים רבים בגוגל, סביר להניח שגם ווייציצקי עמדה בפני כמה שאלות מורכבות שהציגו לה השבוע עובדיה, ובעיקר הנשים שביניהם. היא גם נתקלה בשאלה קשה במיוחד שהגיעה ממישהי קרובה במיוחד:
"אימא", שאלה את ווייציצקי בתה, "האם זה נכון שישנן סיבות ביולוגיות מדוע יש פחות נשים בטכנולוגיה ובמנהיגות?"

התשובה של ווייציצקי לשאלה זו הייתה: "לא, זה לא נכון" – אבל עצם הצגת השאלה, שהגיעה בעקבות התזכיר השנוי במחלוקת שהרעיש את המדיה החברתית, הבהיר למנכ"לית יוטיוב שנדרשת תגובה פומבית.

במאמר שכתבה, ושפורסם בפורצ'ן (Fortune) אתמול (ד'), כתבה ווייציצקי כי "השאלה הזאת – בין אם היא נשאלת מיד, נלחשת בשקט, או פשוט נמצאת במוחו של מישהו – הכבידה עליי לאורך כל הקריירה שלי בטכנולוגיה".

ווייציצקי הוסיפה שלמרות הקידום שלה, היו לאורך הדרך מי שפקפקו ביכולות ובמחויבות המקצועיות שלה, וציינה שהיא אף נותרה לא אחת מחוץ לאירועים בתעשייה ולמפגשים חברתיים. כמו כן, היא תיארה איך נתקלה באופן שבו מנהיגים מחוץ לגוגל פנו לעמיתותיה הזוטרות יותר בפגישות, ואיך הן הופרעו וזכו בהתעלמות. "לא משנה כמה פעמים זה קרה, זה עדיין כואב", היא כתבה.

"על אף שהיה לי מזל לעבוד בחברה שבה קיבלתי הרבה תמיכה – החל ממנהיגים כמו לארי פייג', סרגיי ברין, אריק שמידט וג'ונתן רוזנברג והמשך במדריכים כמו ביל קמפבל – הניסיון שלי בתעשיית הטכנולוגיה הראה לי עד כמה השאלה הזאת מתפשטת", ציינה.

"חשבתי על הנשים בגוגל שעומדות כעת לדיון ציבורי מאוד על יכולותיהן, דיון שהצית אחד מעמיתיהן לעבודה", הוסיפה וכתבה המנכ"לית, "וכשהילדה שלי שאלה אותי את השאלה שרציתי כל הזמן להתגבר עליה בחיי, חשבתי עד כמה טרגי זה היה שהדעה הקדומה המופרכת הזו נחשפת עתה לדור חדש".

ווייציצקי התייחסה גם לפיטורי המהנדס בעקבות התזכיר וכתבה כי "כחברה שתמכה במשך זמן רב בחופש הביטוי, ברור שגוגל עומדת לצד הזכות של עובדים להשמיע קול, לפרסם או לצטט את דעותיהם. אבל גם אם לאנשים יש זכות להביע את אמונתם בפומבי, זה לא אומר שחברות לא יכולות לנקוט פעולה כאשר נשים נתונות להערות המנציחות סטריאוטיפים שליליים לגביהן על בסיס המגדר שלהן".

לוחמת זכויות נשים ותיקה

זאת אינה הפעם הראשונה שבה כותבת ווייציצקי מאמר שעוסק בבעיות הקשורות בנשים בתפקידי מנהיגות או בטכנולוגיה. אל המאמר הנוכחי בפורצ'ן – שהציב אותה במקום ה-16 בדירוג האחרון של הנשים החזקות ביותר, כשווייציצקי היא העובדת של גוגל שהגיעה למקום הגבוה ביותר ברשימה – מצטרף טור פרשנות שפרסמה ב-2014 בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), שכותרתו "חופשת לידה בתשלום טובה לעסקים". מוקדם יותר השנה היא כתבה מאמר ל-וניטי פייר (Vanity Fair), שכותרתו "איך לפרק את מועדון הנערים של עמק הסיליקון", שבו היא העריכה בכנות מה צריכה תעשיית הטכנולוגיה לעשות בכדי לקדם נשים רבות יותר.

במאמר האחרון שלה העלתה ווייציצקי גם את השאלה החשובה: "מה אם היינו מחליפים את המילה 'נשים' בתזכיר בקבוצה אחרת?" – כגון עובדים שחורים, היספאנים או להט"בים. "האם חלק מהאנשים עדיין ישוחחו על היתרונות של טיעוני התזכיר או שמא תהיה קריאה אוניברסלית לפעולה מהירה נגד מחברו?". חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים