Big Data Analytics – הטכנולוגיה שמשפרת ביצועים עסקיים

איך אפשר לנתח את כל נתוני הארגון, להבין את האתגרים, לחזות את העתיד ולהיות ארגון משתפר על בסיס יומיומי?

מוטי סדובסקי, מנכ"ל DSC. צילום: קובי קנטור

ארגונים רבים מבקשים לשפר את מערכות ה-BI שלהם, שמשפרות את קבלת ההחלטות. אלא שמערכות אלה מאפשרות את חקר המידע הקיים בארגון, אך לא מעבר לכך. לעומתן, מערכות האנליטיקה מנתחות את המידע הקיים אך מציגות תובנות לעתיד – מה שנקרא חיזוי.

הנה מספר דוגמאות אופציונליות: בחברה בתחום התחבורה הציבורית, במקביל לפיתוח דו"חות ה-BI, הוחלט להתמקד בהנגשת מידע בזמן אמת ממחשב הרכב ולמנוע תקלות שנובעות משינוי חום מנוע, ממחסור בשמן ועוד.

ארגון בתחום הביטוח ביקש לבחון את ההסתברות לתביעה של מבוטחים שנוסעים לחו"ל ולבנות להם מחיר אישי מותאם.

בארגון במגזר הבריאות ביקשו לאתר מחלות עוד בטרם התפרצותן, לפי שינוי במדדים שונים או לקיחת תרופות, לצד ניתוח מדויק של אבחנות רפואיות או עלויות אשפוז.

בגוף בתחום החינוך רצו לבחון את ההסתברות שסטודנטים לתואר ראשון ינטשו את הלימודים באמצע השנה. תהליך דומה קורה, לדוגמה, בארגוני טלקום, שנלחמים על כל לקוח.

המשותף לכל הארגונים הוא הרצון לאתר בעיות עוד בטרם הן קרו ולהימנע מתשלום גבוה על שריפת אוטובוס, תביעת מבוטחים, התפרצות מחלה או נטישת לקוחות.

בעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית, כל ארגון נדרש להכיר את לקוחותיו ולבנות להם שיווק אישי מותאם, שימנע נטישה ויאפשר מימוש מכירות נוספות.

כל ארגון שואף לאופטימיזציה של מערכות הרכש והמלאי, שיבוץ כוח אדם או משאבים אחרים, ומניעת תקלות משביתות. מערכות Big Data Analytics מאפשרות לארגון להיות יותר תחרותי ומצליח ממתחריו, ולבצע זאת בפרויקטים קצרי טווח, עם החזר השקעה מעולה.

הטכנולוגיה בעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית

הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת מענה עסקי איכותי בעידן של שינויים מהירים ומאפשרת לטפל בכל סוג של מידע כמעט בזמן אמת.

בעוד מערכות ה-BI עשו שימוש בנתונים מובנים שהיוו רק כ-35% מכלל המידע הארגוני, כיום ניתן לנתח מידע ממקורות שונים וממגוון פורמטים, כגון טקסט, תמונות, קול או וידיאו, ולנצל כמעט את כל 100% המידע – חיצוני או פנימי. הסתיים עידן קבלת החלטות על פי תחושות בטן. בימינו, המידע נגיש והתוצאות מדידות.

Big Data Analytics – המפתח להחלטות מבוססת מידע בעידן הדיגיטלי

מערכות Big Data Analytics נועדו לשפר את תהליך קבלת ההחלטות בארגון, לאפשר לראות את התמונה הגדולה, לבצע תחזיות ולנתח סיכונים ואלטרנטיבות פעולה. מערכות Big Data מתאפיינות ביכולת ניהול כמויות מידע גדולות ובעצם בלתי מוגבלות; יכולות קליטה, עיבוד ושליפה מאוד מהירים, ולעתים בזמן אמת; ניהול נתונים מכל סוג ופורמט כגון טקסט, DB, תמונה, קול ו-וידיאו; ושמירה מתמדת על איכות המידע המשמש לקבלת החלטות. בנוסף, השימוש בהן יוצר שקיפות וידע ארגוני, לצד אמת ארגונית אחת.

שאלות המחקר הארגוניות הן שיקבעו מהם מוצרי האנליטיקה (חיזוי, אופטימיזציה ועוד), בהם ייעשה שימוש.

אתגרים וסיכונים בפרויקטי Big Data Analytics

רוב האתגרים והסיכונים בפרויקטי Big Data Analytics הם לאו דווקא טכנולוגיים, אלא קשורים באנשי הארגון ובאיכות ושלמות הנתונים.

ארגון שעבר טרנספורמציה דיגיטלית הוא ארגון שבו מתקבלות החלטות מבוססות מידע. כיצד יוצרים מודעות של ההנהלה ליכולת לקבל החלטות איכותיות המבוססות על מידע? מנהלים רבים חוששים מהטכנולוגיה, שבה הם לא מבינים, ואף חוששים מהשקעות ענק בפרויקטי מחשוב, לעומת מה שהיה בעבר. חסרה גם מודעות של המנהלים במה מסוגל המידע לסייע להם בקבלת החלטות עסקיות מושכלות.

לצד המנהלים, גם משתמשי המערכת חוששים משינוי בתפקידם ומאובדן הכוח הארגוני שהיה בידיהם. עצם השינוי והיציאה מאזור הנוחות עלולים לפגוע ברצונם לשתף פעולה.

אתגר הנתונים משול לקרחון במים, בו רואים רק חלק קטן מהבעיה ולא מבינים שחובה להשקיע באופן קבוע בטיוב הנתונים, השלמת נתונים חסרים, איחוד וביטול כפילויות וכו'…  מידע שאינו מטויב יגרום להחלטות שגויות.

בפרויקט אנליטי נדרשים Data Analysts, שינתחו את המידע ויפיקו ממנו ערך. מדובר במקצוע חדש, שנמצא במחסור, ומומלץ לאתר את המתאימים בארגון שמכירים אותו ואת המידע ולהדריכם לתפקיד זה.

אתגר נוסף מצוי בבניית מערכת אינטגרטיבית אחת, המבוססת על מוצרי תוכנה משולבים שנותנים מענה איכותי לסוגי המידע, כמויות המידע, מהירות שליפת הנתונים הנדרשת בארגון, כמות המשתמשים במערכת וצרכים נוספים. מומלץ לבחון מוצרי קוד פתוח, שנותנים מענה איכותי, לצד מחיר ראשוני נמוך יחסית, למוצרים קנייניים. בארגונים שונים מומלץ לשקול פתרונות מבוססי ענן, שיתנו גמישות עסקית.

לסיכום: יצירת תובנות וערך לארגון

היכולת לנתח כל מידע רלוונטי כמעט בזמן אמת ולחזות מגמות היא כלי מרכזי, שישפיע על הרווח וההצלחה של הארגון. בעולם התחרותי מהיר השינויים, היכולת הזו הופכת לנשק מרכזי של המנהלים. ארגון שיבצע ניתוח טוב יותר ממתחריו – ישיג יתרון עסקי וינצח.

פרויקטי Big Data Analytics מאפשרים יצירת "אמת אחת", שקיפות תהליכי קבלת החלטות ושיפור הידע הארגוני.

מניסיון בפרויקטים כאלה, כ-50% מזמן ומשאבי הפיתוח מוקדשים לטיפול בשיפור איכות המידע, תכנון התהליכים הארגוניים החדשים והכשרת המשתמשים. מומלץ לארגון לתכנן בגדול, אך לבצע בצעדים קטנים, שייצרו תוצרים איכותיים ומהירים.

הכותב הינו בוגר ממר"ם, מומחה מידע, מנהל שיווק ומכירות בהיי-טק, ומעניק שירותי DCS (ר"ת Data Consulting Services).

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עדי שנאן

    מאמר מאוד מעניין ופוקח עיניים. נראה שבנושא זה The sky is the limit ומנהלים ומשתמשים פוטנציאליים לא מבינים עדיין מה הטכנולוגיה הזו מסוגלת לעשות עבורם ולהואיל להם.

אירועים קרובים