יורם יעקבי, מיקרוסופט: "קליטת עובדים ערבים – המענה למצוקת כוח האדם בהיי-טק"

"ניתן לפתור את המצוקה על ידי שילוב של אוכלוסיות שכיום לא נמצאות מספיק בתעשייה: נשים, חרדים וערבים", אמר יעקבי, מנהל מרכז הפיתוח של החברה בישראל

יורם יעקבי, מנכ"ל מרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל. צילום: פלי הנמר

"החשיבות של קליטת עובדים ערבים בתעשיית ההיי-טק ברורה. התעשייה נמצאת במצוקה קשה של כוח אדם וקליטתם תיתן מענה לכך", כך אמר יורם יעקבי, מנהל מרכז הפיתוח של מיקרוסופט (Microsoft) בישראל.

יעקבי דיבר בכנס "אהלן! – בונים היי-טק בחברה הערבית" שקיימה באחרונה בגן התעשייה בנצרת עמותת צופן לקידום תעסוקת ערבים בענף, בהפקת אנשים ומחשבים. הוא השתתף בפנל בהנחייתו של הנס שקור, יועץ לסטארט-אפים דיגיטליים ומייסד MobileMonday נצרת, שגם הנחה את הכנס כולו יחד עם פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. הכנס הפגיש בין יזמים ועובדי היי-טק מהמגזר הערבי לבכירים בתעשייה.

לדברי יעקבי, "מספר התלמידים שלומדים מתמטיקה ומדעי המחשב יורד בכל שנה. מהצד השני, בכל חודש-חודשיים נפתח בישראל מרכז פיתוח של חברה רב לאומית והחברות הללו צריכות עוד אנשים. השילוב הזה מוליך את הענף למקום רע. יש לבעיה פתרונות ארוכי טווח, כמו עידוד תלמידים ללמוד מדעי המחשב וחמש יחידות במתמטיקה, אבל אלה יעזרו לנו במקרה הטוב בעוד 10 שנים. צריכים גם פתרונות קצרי טווח. ניתן להשיג אותם על ידי שילובן של אוכלוסיות שכיום לא נמצאות מספיק בענף ההיי-טק: נשים, חרדים וערבים".

הוא ציין את הפעילויות שמיקרוסופט עושה לצורך כך. "יש לנו תוכניות רבות שמיועדות להבאת סטודנטים ערבים לעבודה בחברה ואני מדבר איתם לפחות פעם ברבעון". לדבריו, "אין למיקרוסופט ישראל עובדים ערבים רבים, אבל בשנה האחרונה שילשנו את מספרם".

יעקבי הוסיף כי "אני מאוד אופטימי. חיבור של ערבים ישראליים ופלסטינים לתעשייה יכול לעזור לנו, זה מצב של Win-Win".

לסיכום, הוא הפנה את תשומת הלב לכך ש-"לערבים קשה יותר לשלוח קורות חיים לחברות, מחשש לסירוב. אני קורא לאנשי התעשייה לקחת את זה לתשומת הלב ולהניע אותם לשלוח קורות חיים".

"נשים ערביות, בואו לעבוד בהיי-טק"

רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית באינטל (Intel) ישראל, ציינה כי "גיוון נמצא בראש מעייניה של החברה ויוצר חדשנות. אנחנו מעסיקים עובדים ערבים בעיקר כי הם מעולים. יש לנו עובדים ערבים בכל השרשרת של החברה – מזוטרים ועד למובילי פרויקטים ברחבי העולם. רבים מהם עברו מאינטל לתעשייה הישראלית וזאת הוכחה למקצועיות של האוכלוסייה הזאת".

רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל. צילום: פלי הנמר

רויטל ביתן, מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל. צילום: פלי הנמר

היא הוסיפה כי "באחרונה ציינו את יום האישה הבינלאומי ואני יוצאת בקול קורא לנשים הערביות להצטרף לתעשיית ההיי-טק. אני קוראת לנשים הערביות ובכלל: בואו לעבוד באינטל, בואו לעבוד בהיי-טק".

בהמשך התייחסה ביתן לפעילות של אינטל בנושא החינוך במגזר הערבי וציינה כי היא "מאמצת בתי ספר עם מאות תלמידים מהמגזר שבאים לבקר באינטל כדי ליצור אצלם זיקה לתעשיית ההיי-טק. כמו כן, החברה מנהלת קשר עם סטודנטים ערבים ונוטלת חלק בתוכנית המנטורות של צופן, שנועדה להכין אותם איך לגשת לנושא וכיצד לנהוג ומה לומר בראיונות עבודה. ניסיון באינטל שווה זהב ופותח עבורם דלת למשרה הבאה. מדובר באקו-סיסטם שלם שמזיז את העגלה".

"לא צריך לשגות באשליות"

אפרת דגן, מנהלת גיוס עובדים בגוגל (Google) ישראל, דיברה על הקשיים הכרוכים בשילוב עובדים ערבים בהיי-טק הישראלי. "לא צריך לשגות באשליות ולא עושים כאן מעשי קוסמות", אמרה. "יש פערים בכישורים ופערים בין תרבותיים, וצריך לדבר על זה בקול רם. אנחנו מנסים ללמוד את הדברים האלה ולנסות ולשפר בהתמדה. אני רואה עלייה בפניות של מועמדים ערבים בכמה השנים האחרונות".

אפרת דגן, מנהלת גיוס עובדים בגוגל ישראל. צילום: פלי הנמר

אפרת דגן, מנהלת גיוס עובדים בגוגל ישראל. צילום: פלי הנמר

דגן ציינה כי "שוק ההיי-טק הישראלי סגור וקטן, עם הון אנושי סופר מוכשר, ואין לנו פריבילגיה לוותר על אוכלוסיות גדולות כמו נשים וערבים. כל אדם שרוצה – צריך לתת לו את ההזדמנות".

"אצלנו לא מדברים על מגוון – עושים מגוון"

ליטל וקסלר, סמנכ"לית משאבי האנוש של תקשוב, אמרה כי "אצלנו לא מדברים על מגוון, אלא עושים מגוון. יש לנו 5,000 עובדים וכמעט 2,000 מתוכם ערבים. במחלקות ה-IT שלנו יש עשרות עובדים מהמגזר. אנחנו שמים דגש על מגוון וחוגגים את כל החגים של כולם".

ליטל וקסלר, סמנכ"לית משאבי האנוש של תקשוב. צילום: פלי הנמר

ליטל וקסלר, סמנכ"לית משאבי האנוש של תקשוב. צילום: פלי הנמר

לדבריה, "הבאת ההיי-טק למגזר הערבי תביא לשבירת החסמים, לשילוב רב יותר של הערבים בענף".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילן

    ומה דעתכם לחפש עובדים בין וותיקי המקצוע? היום בני שלושים ומעלה נפסלים על הסף. לא חייבים צעירים שעובדים כלוב זהב מבוקר עד לילה. ותיקים ומנוסים במשרה נורמלית יביאו תועלת רבה.

  2. סתם אדם

    על איזו מצוקת כוח אדם מדברים? כוח אדם שמוכן לעבוד בגרושים אולי?

אירועים קרובים