המחיר הסמוי של ה-iPad וה-iPhone: פועלי אפל בסין אולצו לחתום על התחייבות שלא להתאבד

תחקיר חדש מעלה, כי העובדים במפעלי פוקסקון, שמייצרת רכיבים למכשירים אלה עבור אפל, אולצו לחתום על מסמך שלפיו אם יתאבדו, בני משפחתם יקבלו את הפיצויים המינימליים שלהם הם זכאים לפי חוק, ולא יותר מכך ● עוד עולים מהתחקיר תנאי העסקה מזעזעים לעובדים אלה: עשרות שעות עבודה נוספות בחודש, עבודה בעמידה, איסור לדבר במהלך המשמרת, צפיפות במעונות, השפלת עובדים ושכר רעב שבקושי מספיק למחייה של 20-30 שקלים ליום ● לידיעת הקורא סטיב ג'ובס

מסתבר שהגיהנום קיים גם במלזיה. מפעל פוקסקון שבסין

המרדף אחר ה-iPad וה-iPhone גובה מחיר נסתר ומזעזע: דו"ח חדש מצביע על כך שמנהלי המפעלים של פוקסקון (Foxconn) בסין, שמייצרת רכיבים למכשירים אלה עבור אפל (Apple), החתימו את מאות אלפי העובדים על מסמך דרקוני שלפיו הם מתחייבים שלא להתאבד.

החתמת העובדים על המסמך בוצעה בעקבות גל התאבדויות של עובדים במפעלי החברה. מספר בלתי ידוע של עשרות עובדים במפעלי פוקסקון התאבדו בשנה וחצי האחרונה, אולם פחות מ-20 מקרים שכאלה פורסמו בתקשורת המערבית, כולל מקרה זה. סיבת ההתאבדות הייתה זהה בכל המקרים שפורסמו: תנאי ההעסקה הבלתי אנושיים וכן תנאי השכר והמחייה.

התחקיר בוצע בחודשים האחרונים על ידי המרכז למחקר על חברות רב-לאומיות ו-Sacom – ארגון סטודנטים וחוקרים נגד התנהגות לא נאותה של תאגידים. על פי ממצאיו, המסמך שעליו חתם כל אחד מהעובדים קובע, כי הוא יודע שאם הוא מתאבד – בני משפחתו יקבלו את הפיצויים המינימליים המגיעים להם על פי חוק, ולא יותר מכך.

ממצא נוסף מהתחקיר מעלה שכמות שעות העבודה במפעלי פוקסקון היא בלתי נסבלת: רבים מהפועלים במפעלים עבדו עשרות שעות יותר מ-36 השעות הנוספות שהחוק הסיני מתיר לעבוד מדי חודש. במקרים רבים גילו עורכי התחקיר, כי מדובר ב-60-80 שעות נוספות לכל עובד, ותלוש השכר של אחד מהם אף הצביע על 98 שעות נוספות. השכר היומי במקרים רבים, כולל שעות נוספות רבות, עמד על סכום השווה ל-20-30 שקלים.

תנאי החופשות הורעו אף הם על בסיס קבוע. בתקופות של ביקושי שיא ל-iPad קיבלו עובדים יום חופש אחד מדי שבועיים, כאשר יצוין שהם עובדים גם בסופי שבוע. בנוסף, מנהלים השפילו עובדים שרמת הביצוע שלהם הייתה גרועה, לטענתם, בפני עמיתיהם לעבודה. עוד העלה התחקיר, כי על העובדים נאסר לדבר במהלך משמרות העבודה הארוכות, בנות 12 השעות, וכי חלק מהם הוכרחו לעבוד בעמידה במהלך כל שעות המשמרת.

נתון קודר נוסף שהעלו החוקרים מאשש את מה שפורסם בעבר: במפעלי פוקסקון בערים שנגדו ושנזן, שבהם היו מקרים רבים של התאבדות עובדים, הותקנו גדרות מסביב לבניינים ובתוכם, כדי שהם לא יוכלו לעשות כן. גם תנאי המחייה רחוקים מלהיות משביעי רצון: במעונות הלינה הושמו יחדיו 24 איש.

פגישה עם המשפחה – רק פעם בשנה

בשל גודלה של סין והעובדה שהעובדים מגיעים ממקומות מרוחקים במדינה, היציאה לחופשה לצורך פגישה של העובד עם בני משפחתו הופכת למשימה בלתי אפשרית. אחת העובדות סיפרה לעורכי התחקיר, כי מנהליה התירו לה לבקר את משפחתה רק פעם בשנה.

בתגובה לממצאים הודו מנהלי המפעלים בפוקסקון, כי הופר החוק בכל הנוגע לכמות השעות הנוספות של העובדים, אולם טענו שהדבר נעשה באופן יזום והתנדבותי, על ידי העובדים עצמם. יתרה מזאת, כמה מנהלים הרהיבו עוז וטענו שהעובדים התאבדו על מנת שבני משפחתם יקבלו פיצויים מוגדלים מהמפעל.

עוד מסרה פוקסקון, כי החברה "עברה התמודדות עם כמה חודשים מאתגרים בקשר למשפחות המתאבדים והאובדן הטרגי של כמה מהעובדים".

לואיס וו, מדוברי פוקסקון, אישר שעובדים הושפלו ועבדו בתנאים בלתי אנושיים. "לא מדובר בתופעה שאנחנו מכבדים או מעודדים", אמר. "בכל מקרה, לא אכחיש שהדברים המצויים בדו"חות קרו, כיוון שמדובר באוכלוסייה מגוונת ונרחבת של עובדים". כך הוא כך, הוא ציין ש-"אנחנו פועלים על מנת לשנות את המצב".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בעז

    עצומה נגד האי אנושיות: http://www.atzuma.co.il/fairworkapple

אירועים קרובים