נתונים אינטראקטיביים ורשתות שותפים – התשתית למודל עסקי חדש

נתונים אינטראקטיביים ורשת שותפים עסקיים (אקוסיסטם) הם שתי אבני בניין שכל ארגון מודרני חייב להבין וללמוד כיצד להשתמש בהן כדי לפתח באמצעותם אסטרטגיה עסקית ומודלים עסקיים חדשים ליצירת היתרון התחרותי שלו

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital.

נתונים אינטראקטיביים ורשת שותפים עסקיים (אקוסיסטם) הם שני נושאים שכל ארגון מודרני חייב להבין כדי לפתח באמצעותם אסטרטגיה עסקית ומודלים עסקיים חדשים. חברות הענק הדיגיטליות (כמו פייסבוק, אפל, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ועוד) הפכו לבעלות שווי שוק גבוה מכל החברות התעשייתיות, הפיננסיות ובתחום האנרגיה. אחד המאפיינים שלהן הוא שימוש בנתונים כמרכיב משמעותי באסטרטגיה ובמודל העסקי שלהן. טכנולוגיות דיגיטליות, כגון אינטרנט, מובייל, ענן, IoT, בינה מלאכותית, ביג דטה, חיישנים המשולבים במוצרים, רשתות חברתיות, אקוסיסטם ענק של מפתחי יישומים -הפכו לתשתית האסטרטגיה העיסקית החשובה שלהן. כל ארגון צריך וחייב ללמוד כיצד להשתמש באבני בניין דיגיטליות אלה ליצירת היתרון התחרותי שלו.

הסופה הדיגיטלית הביאה לטרנספורמציה דיגיטלית, תהליך לשילוב טכנולוגיות דיגיטליות בפעילויות הארגון, שינוי בצורת עשיית העסקים והבאת ערך ללקוחות ולארגון. הטרנספורמציה הדיגיטלית היא יותר מאשר שילוב טכנולוגיות חדשות – היא מחייבת התאמה של האסטרטגיה ושל התרבות הארגונית, פיתוח כישורי העובדים ויכולותיהם, פיתוח תהליכי עבודה חדשים ושימוש באנליטיקה לקבלת ההחלטות.

השימוש בנתונים עובר כחוט השני בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. נתונים, נושא מוכר וותיק, עברו לחזית העסקית בזכות הטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות שהביאו לגידול עצום בנפחי הנתונים, בפורמטים שונים (נתונים אלפאנומריים, טקסטים, תמונות, וידיאו, מפות ועוד) ובקצב קליטת הנתונים. אתרי הווב הגדולים מטפלים בכמות אדירה של משתמשים בו זמנית. חיישנים משדרים ללא הרף נפחי נתונים עצומים ממוצרים שונים. למשל, מנוע סילון מייצר בטיסה אחת מלונדון לניו יורק, יותר מ-600 טרה-בייט של נתונים. חיישנים במעליות משדרים ללא הרף נתונים בכל נסיעה שלהן. אמזון מטפלת בכמות עצומה של הזמנות שמיליוני לקוחותיה מבצעים בכל שנייה.

הנתונים: תשתית לחדשנות

הנתונים, על סוגיהם השונים, הפכו לתשתית לחדשנות ופוטנציאל לשירותים, למוצרים ולמודלים עסקיים חדשים. פרופ' מוהן סבראמאניאן מבית הספר למנהל עסקים IMD, פרסם לאחרונה ספר מרתק בשם "TheFuture of Competitive Strategy" ובו הוא מתמקד בשתי תשתיות חשובות בפיתוח האסטרטגיה התחרותית בעידן המודרני – נתונים אינטראקטיביים ואקוסיסטם דיגיטלי. הוא עושה אבחנה בין שתי קטגוריות של נתונים:

נתונים שמקורם בפעולות במערכות הארגון (Episodic Data) –  נתונים הנובעים מאקוסיסטם של מערכות מידע פנימיות רבות ומגוונות, כגון ERP, CRM, ניהול שרשרת האספקה, מערכות רצפת הייצור, אתרי ווב של הארגון ועוד. נתונים אלה נוצרים בעיקר בעקבות טרנזקציות המייצגות פעולות שבוצעו על ידי משתמשים. הוא קורא למערכות אלה מערכות הייצור -Production Systems.

נתונים ממקורות חיצוניים (Interactive Streaming Data) – נתונים שרובם אינטראקטיביים וזורמים באופן רציף מחיישנים שונים ומפעולות חיצוניות לארגון, כגון מוצרים חכמים, לקוחות ושותפים עסקיים. נתונים אלה נובעים משימוש והפעלה של המוצרים. הוא קורא למערכות אלה מערכות צריכה -Consumption Systems.

"המיקוד של ארגונים צריך לעבור מנתונים ממערכות הייצור לנתונים אינטראקטיביים ממערכות הצריכה ופיתוח רשתות דיגיטליות של שותפים עסקיים. הצלחת ארגונים בעידן הדיגיטלי תלויה במידה רבה ביכולתם לפתח אסטרטגיה התחרותית וזן חדש של מודלים עסקיים"

לטענתו, ארגונים חייבים לשים בליבת האסטרטגיה שלהם נתונים אינטראקטיביים ורשתות דיגיטליות של שותפים (אקוסיסטם) לבניית מודלים עסקיים חדשניים וליצירת יתרון תחרותי. דוגמאות: ענקית המזגנים היפנית דייקין מוכרת Air as a Service ומחייבת את הלקוח בהתאם לשימוש במזגן. חברת הצמיגים מישלן מאפשרת חיוב של ציי רכב על בסיס המרחק שצמיגיה נוסעים. בנוסף, היא מציעה ללקוחותיה מודל של חיסכון בצריכת הדלק. יצרנית מנועי הסילון רולס רויס פיתחה תוכנית Power by Hour לחיוב חברות תעופה על פי שעות פעולת המנועים. יצרנית מחבטי הטניס באבולאט שילבה במחבטי הטניס חיישנים לאיסוף וניתוח נתונים על ביצועי שחקן הטניס. אוטותל בתל אביב מציעה רכב שיתופי על בסיס הנסיעה בפועל של הלקוחות. חברות ביטוח בארץ ובעולם החלו להציע פוליסות מבוססות התנהגות ושימוש בפועל ברכב של לקוחותיהן, כמו, למשל, מנורה On או כלל Behave. יצרני רכב מפתחים אקוסיסטם של שירותים משולבים עם רשתות בתי קפה, מוסכים, תחנות דלק ועוד.

לסיכום נאמר, כי המיקוד של ארגונים צריך לעבור מנתונים ממערכות הייצור לנתונים אינטראקטיביים ממערכות הצריכה ופיתוח רשתות דיגיטליות של שותפים עסקיים. הצלחת ארגונים בעידן הדיגיטלי תלויה במידה רבה ביכולתם לפתח אסטרטגיה התחרותית וזן חדש של מודלים עסקיים.

 

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים