שונה, לא פחות

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות שחל מחר (יום ו'), קוראת הכותבת לארגונים להקדיש יותר תשומת לב לסיכוי אמיתי למועמדות ולמועמדים מוכשרות.ים עם מוגבלות

אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

רונן (שם בדוי), הוא מפתח תוכנה בחברה בינלאומית, כרמית (גם זה שם בדוי) עובדת כמהנדסת חומרה בחברת בינלאומית מובילה וארז (הבנתם את העיקרון) סיים תואר שני במתמטיקה בהצטיינות והוא מפתח אלגוריתמים בחברה בתחום המכוניות האוטונומיות. אלו חלק מהסיפורים של 2021.

רונן מתמודד עם OCD. זה מלווה אותו שנים רבות, אבל הוא לא חשב אף פעם שזו גם הסיבה לחלק מהאתגרים שלו בעבודה. הוא עבד תקופות קצרות בכמה מקומות ונתקע זמן רב במשרה שבה לא מיצה יכולותיו, כי שם העריכו אותו והוא חשש לעזוב. אחר כך באה הקורונה וסיבכה עוד יותר את המצב, ויצרה גם "חור" של יותר משנה בקורות החיים. חברה של אימא שלו המליצה שיפגוש  אותי. בתהליך הבנו שהרבה מהאתגרים שלו קשורים בעצם למגבלה שהוא אף פעם לא חשף… כבר כמה חודשים הוא מפתח ריאקט בצוות קטן, שותף לפיתוחים המורכבים של החברה, שישפרו את החיים של כולנו.

כרמית עובדת כבר הרבה שנים כמהנדסת חשמל ואלקטרוניקה – עברה כמה מקומות, התקדמה והתפתחה. היא חלתה לפני כמה שנים בטרשת נפוצה ומתניידת בכיסא גלגלים. היא עובדת ומרוצה, ומחפשת בימים אלו את האתגר הבא. היא מחפשת משרה קצת יותר חלקית כדי להשאיר לעצמה זמן להתמודדות עם המחלה, ובכלל לנשום קצת.

ארז הוא אדם על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה. הוא תמיד אהב מתמטיקה. סיים תואר ראשון במתמטיקה עוד בתיכון, בציון 80+ ("כי לא רדף אחרי ציונים" ותואר שני במתמטיקה בהצטיינות יתרה. הוא עבד בכמה מקומות כאיש דטה ואלגוריתמים, בלי לחשוף את המגבלה, וזה לא כל כך הצליח. החלום שלו היה להצטרף לעולם המכוניות האוטונומיות, והוא הצליח להתקבל לחברה מובילה בתחום. בעצת מי שמלווה אותו כבר שנים רבות, הפעם הוא הניח את המגבלה על השולחן, והסביבה לומדת יותר ויותר מה מסייע לו להצליח. זה לא טריוויאלי, יש עדיין אתגרי תקשורת והתנהלות, אבל הוא תורם רבות לאלגוריתמים המסובכים של עולם המחר.

וגלעד (גם זה שם בדוי) איש IT מלא תשוקה למקצוע, שמחפש עכשיו משרה חלקית בשרון. הוא התחיל בצבא, אחר כך עבד בתחום כשכיר וכעצמאי והיה מוערך מאוד. "כוח העל" שלו הוא היכולת למנוע תקלות – לחשוב מראש על הרבה מאד סיטואציות אפשריות ולהתכונן אליהן נכון. זה הוכח כל השנים כהרבה יותר אפקטיבי. במהלך השנים הוא אובחן על הרצף האוטיסטי (כן, בניגוד להכללה הידועה, הוא מתקשר מקצועית באופן מאוד אפקטיבי) והתגלו גם אתגרים רפואיים נוספים, שזרקו אותו ממעגל העבודה. מצבו הרפואי התייצב, ועכשיו הזמן שלו לחזור ולתרום מיכולותיו הייחודיות, בהדרגה.

כן, כשרון מגיע בכל מיני אריזות, ולפעמים, בתהליכי המיון, האריזה נראית לנו פחות נוצצת.

מחר, ה-3 בדצמבר, מציינים בעולם את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. היום מוקדש לקידום ההבנה כלפי אנשים עם מוגבלות ולעידוד התמיכה בכבודם, בזכויותיהם ובשלומם. היום נועד גם להגביר את המודעות לתועלת שבהכללת אנשים עם מוגבלות בכל היבטי החיים. היום נועד לאחד אנשים מרחבי העולם, שחוגגים ומכירים בתרומותיהם, כישוריהם והישגיהם של אנשים עם מוגבלות.

כל כך הרבה מילים נכתבו ונאמרו על חשיבות הגיוון לשורה העסקית התחתונה של ארגונים. ב- 10 השנים האחרונות המודעות הלכה וגדלה, ותקרת הזכוכית נסדקה יותר ויותר פעמים. חגגנו הישגים רבים של שילוב עובדים עם מוגבלויות בכל התפקידים.

בעידן הנוכחי, הקורונה ששיבשה את עולם העבודה ואת ההגדרות של מיהו העובד האידיאלי, ההבנה שעולם העבודה החדש כבר כאן והוא שונה וכדאי שנשנה גם את תהליכי הגיוס, המחסור הגדול בכוח אדם, MeToo# ו-BlackLifeMatters# שהביאו יותר למודעות שהעולם צריך להיות גם הוגן יותר, לכולם – היתרון של גיוון והכללה רק עולים.
גיוון מתייחס לקיומם של עובדים מאוכלוסיות שונות, הכללה מתייחסת לכך שנכיר ששונה זה לא פחות, וכדאי שכל אחד ואחת יוכלו להיות מי שהם באמת בעבודה – יקבלו את התנאים שיאפשרו להם להצליח כמו האחרים ויתרמו מהייחוד שלהם.

יותר ויותר חברות מחפשות את כולם – גם את אלו שיותר קשה להם בתהליכי המיון ויהיו אחר כך עובדים תורמים – שונים, לא פחות.

ברוח חג החנוכה, בואו נגביר את האור סביבנו.

יש לכם עובדים עם מוגבלויות בארגון? יש לכם עובדים שהם הורים או בנים או אחים של אנשים עם מוגבלויות? דברו איתם, אפשרו להם להגיד מה יעזור להם להצליח יותר להרגיש טוב יותר בארגון.

דברו וחשבו על גיוון והכללה ושילוב עובדים עם מוגבלויות בארגונים שלכם, זה נוגע לכל הפעילויות העסקיות.

כשנפתחות משרות – הקדישו בבקשה תשומת לב מרובה לסיכוי אמיתי למועמדות ולמועמדים מוכשרים.ות עם מוגבלות. ההישגים שהגיעו אליהם, למרות המגבלות והאתגרים, פיתחו אצלם יכולות ייחודיות וחוסן מיוחד שאתם רוצים ליהנות ממנו.

אם אתם רוצים להתחיל ולא יודעים איך, דברו איתי. יש כבר הרבה ניסיון שנצבר, שיקל עליכם לצאת למסע הגיוון.

 

הכותבת היא הייטקיסטית במיל' מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה ובעלת חברה העוסקת בייעוץ לחברות וארגונים בתחום ובליווי אנשים מוכשרים עם אתגרים, חסמים, מגבלות ומוגבלויות בהשתלבות בעבודה מקצועית בהייטק וטכנולוגיה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים