תוכן שיווקי

איך למנוע תביעת נגישות נגד העסק שלך?

19/12/2021 13:19
מימין: ענת כהן, סמנכ"לית פיתוח עסקי ומכירות בנגיש בקליק.

אם מגפת הקורונה לא הספיקה להכביד על בתי עסק ישראליים, תופעה חדשה נכנסה באחרונה לתמונה: תביעות על חוסר בנגישות לבעלי מוגבלויות.

החוק במדינת ישראל מחייב גופים ציבוריים ובעלי עסקים להנגיש את שירותיהם כדי שגם בעלי מוגבלויות יוכלו ליהנות מהם, כמו כל אדם אחר. רבים אמנם פועלים לפי החוק במישור הפיזי, אולם הסטנדרטים להנגשת אתרים אונליין עדיין נמוכים, עד לעתים לא קיימים. עובדה זו מהווה עילה לתביעות ונוגסת בכיס של בעלי העסקים.

ב-2017, לאחר שחוק הנגישות נכנס לתוקף, מספר התביעות הייצוגיות נגד חוסר בנגישות עמד על 1.4% בלבד מסך הבקשות המאושרות. מאז, ובפרט בשנה האחרונה, המספר האמיר ל-42%.

בעלי עסקים רבים מחפשים פתרונות הנגשה קלים וחינמיים, על אף שהדרישות לאתר שעומד בקריטריונים רבות ומגוונות. ללא מומחיות הן בתכנות הן בתקנות, המתעדכנות תדיר, קשה מאוד לעמוד בתקן הישראלי. בנוסף, לעורכי דין קל מאוד לזהות אתר שאינו מונגש באופן מלא. הגשת כתב תביעה, או לפחות מכתב התראה לפני תביעה, כשהם יודעים מראש שהחוק עומד לצדם, לא מבוששת לבוא.

יתרה על כך, רכיבים חינמיים להנגשה עלולים לנצל לרעה את בעלי האתרים. בלא מעט מקרים, מי שמספק את הרכיב יאסוף על החברה פרטים אישיים וימכור אותם לצד שלישי. מי שלא עובד עם חברת הנגשה שמכבדת את התקן האירופי לשמירה על המידע האישי של הלקוחות (GDPR) לוקח סיכון עסקי וגם חוקי.

שיתוף פעולה עם חברת הנגשה מקצועית יכול ליצור את ההבדל בין בעל עסק שיכול ללכת לישון בשקט, כשהוא יודע שהוא בידיים טובות, לעומת בעל עסק שעובר על החוק ולוקח סיכון בדמות תביעה יקרה.

פתרון נגיש בקליק

"הפתרון הטוב ביותר לבעל עסק שרוצה להימנע מקנסות כבדים הוא לפעול להנגשה מלאה של אתר העסק כבר כיום", אומרת ענת כהן, סמנכ"לית פיתוח עסקי ומכירות בנגיש בקליק – חברה שמתמחה בהנגשת אתרים.

"אני מבינה בעלי עסקים שמרגישים שנטל החוק לא צודק", היא ממשיכה. "ככלות הכול, הפעילות העסקית בישראל לא פשוטה, במיוחד אם בבעלותך עסק קטן. עם זאת, יש לזכור שכולנו רוצים לעזור לאנשים עם מוגבלויות, ויצירת מרחב שוויוני בעולם הווירטואלי תעזור לחשוף יותר אנשים לאתרים מונגשים".

במדינת ישראל, מעל חצי מיליון איש נכנסים תחת ההגדרה של בעלי מוגבלות. "מדובר בכוח קנייה משמעותי, שיהיה טוב אם בעלי עסקים יתחשבו בו – לצד המעשה של ההנגשה, הראוי בפני עצמו", מוסיפה כהן.

נגיש בקליק היא חברה עם פעילות ענפה, בת מעל שני עשורים, בפיתוח יישומי אינטרנט מתקדמים. בשנתיים האחרונות החברה פתחה את שירותיה ללקוחות בחו"ל, בהם שחקנים בינלאומיים: לנובו, מיאמי היט, זארה ורבים אחרים.

"אחרי עשור שכיהנתי בניב גלובל, שמתמחה בתחום ביומטריים באפריקה, הצטרפתי לנגיש בקליק לפני ארבע שנים. כיום אנחנו נותנים שירות למאות אלפי אתרים בארץ ובחו"ל", מתגאה כהן.

לדבריה, "הדגל שלנו הוא מתן הזדמנויות שוות לכל אדם, ללא הבחנה בין מוצא, מגדר או מוגבלות. זה בא לידי ביטוי בשירות שאנחנו מעניקים לכולם – בין אם עסקים קטנים, ארגונים או מוסדות ממשלתיים".

"השינוי שאנחנו יוצרים ברחבי הרשת כבר קורם עור וגידים בארץ, כשכל הארגונים הגדולים, וכם עסקים קטנים, באים אלינו למתן פתרונות הנגישות המקצועיים והאמינים ביותר שקיימים", מסכמת כהן. "השאיפה שלנו היא ליצור אינטרנט נגיש לכולם, והחברה עושה זאת במקצועיות, אמינות, עם ניסיון רב ועם תיק לקוחות גדול, תוך עמידה בתקני הנגישות המתקדמים ביותר בעולם, ובהתאמה אישית לצרכי הלקוח".

אירועים קרובים