ממשלת ארצות הברית תובעת את אפל: טוענת שתיאמה מחירים עם מוציאים לאור של ספרים אלקטרוניים

משרד המשפטים טוען, כי בעקבות הסכמים שחתמה אפל, עלה מחירם הממוצע של הספרים האלקטרוניים ב-2 עד 3 דולרים במהלך תקופה של שלושה ימים בלבד ● באופן זה, נטען, מנעה אפל מאמזון להמשיך ולמכור ספרים אלקטרוניים מוזלים ● עם זאת, מדווחים אנשי המשרד, כי הצליחו להגיע לפשרה עם שלושה מהמוציאים לאור, שתוביל להוזלה במחירי הספרים האלקטרוניים ● אריק הולדר, פרקליט המדינה הראשי: "אנחנו מאמינים שבעקבות הקנוניה לכאורה הזו, צרכנים שילמו מיליוני דולרים יותר על ספרים אלקטרוניים"

לאחר שהשמיע איומים על כך לפני חודש, תבע אמש (ד') משרד המשפטים האמריקני את ענקית המיחשוב אפל (Apple) וחמישה מוציאים לאור של ספרים אלקטרוניים (e-books), בטענה שקשרו קשר לתאם ביניהם מחירים. התביעה הוגשה לבית הדין במחוז הדרומי של מדינת ניו-יורק.

כך, נטען בתביעה, ביקשה אפל לשבור את ההגמוניה של אמזון (Amazon) בשוק ב-2010, כשהשיקה לראשונה את ה-iPad. משרד המשפטים טוען, כי בעקבות הסכמים שחתמה אפל, עלה מחירם הממוצע של הספרים האלקטרוניים ב-2 עד 3 דולרים במהלך תקופה של שלושה ימים בלבד. באופן זה, מנעה אפל מאמזון להמשיך ולמכור ספרים אלקטרוניים מוזלים.

עם זאת, דיווחו אנשי המשרד, כי הצליחו להגיע לפשרה עם שלושה מהמוציאים לאור, שתוביל להוזלה במחירי הספרים האלקטרוניים. אמזון מסרה בתגובה, כי בכוונתה לשוב ולהוריד מחירים של ספרים רבים המיועדים לקורא הספרים האלקטרוני שלה, קינדל (Kindle). עוד קובע הסכם הפשרה, כי על המו"לים להמתין שנתיים לפחות בטרם הם חותמים על "הסכם במודל סוכנות", המונע מקמעונאים להציע הנחות על ספרים אלקטרוניים.

שלושת המוציאים לאור שהתפשרו עם משרד המשפטים הם סיימון ושוסטר (Simon & Schuster) של CBS, הרפר-קולינס (HarperCollins Publishers) של ניוז-קורפ (News Corp) ותאגיד הספרים האצ'ט (Hachette Book Group). השניים האחרונים אף יפצו רוכשים של ספרים אלקטרוניים בהיקף 51 מיליון דולרים, בעקבות פשרה אליה הגיעו עם כמה מדינות בארצות הברית שהתאגדו יחד בנושא. בכוונת שני המו"לים האחרים – מק'מילן (Macmillan) ופינגווין (Penguin Group), להילחם במשרד המשפטים לצד אפל.

"אנחנו מאמינים שבעקבות הקנוניה לכאורה הזו, צרכנים שילמו מיליוני דולרים יותר על ספרים אלקטרוניים", מסר אריק הולדר, פרקליט המדינה הראשי, במסיבת עיתונאים שכינס בוושינגטון.

אפל בחרה שלא להגיב על הדברים, אולם מקור המקורב לנושא מסר, כי היא לא לקחה חלק במגעי הפשרה.

מנכ"ל מק'מילן, ג'ון סרג'נט, פרסם מכתב פתוח לתעשיית הספרים האמריקנית, ובו כתב כי החברה לא סטתה מדרך הישר. לדבריו, מק'מילן התדיינה עם משרד המשפטים, אולם הסכם הפשרה שהוצע לה היה "מכביד" מדי. "אחרי שבדקנו אותו לעומק, הגענו למסקנה שהסכם הפשרה שהוצע לנו, היה מפשר לאמזון לשוב לעמדת המונופול אותה החלה לטפח לפני 2010".

האצ'ט מסרה בתגובה, כי אמנם חתמה על שני הסכמי הפשרה, אך עשתה זאת בחוסר רצון ולמרות שלא היתה מעורבת בקנוניית תיאום מחירים.

מנכ"ל פינגווין, ג'ון מקינסון, מסר כי חברתו לא עשתה כל רע, והיתה היחידה שסירבה לקחת חלק בדיוני פשרה.

הרפר-קולינס מסרה בתגובה, כי לא פעלה באופן שגוי כלשהו.

בסיימון ושוסטר בחרו שלא להגיב על הדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים