"פרויקט ענן הוא קודם כל פרויקט עסקי ולא טכנולוגי"
כך אמר שי אוזון, מנכ"ל אברא, בכנס NimbuSummit 2025, שהיה אחד הדוברים בפאנל המנכ"לים המרכזי בכנס, לצד מאיר דניאל, מנכ"ל וויידאופס, חן אזולאי מבינת, אנטולי קושניר מקומיט, ושגיב גרינשפן, מנכ"ל פריוריטי
"כשמביטים על הענן ועל התרומה שלו, צריך להסתכל על הרבה יותר מאשר רק על הפיתוח וההטמעה. בסופו של דבר אנחנו עסק, ובעסק מה שחשוב זה קודם כל השפה העסקית, לא רק הטכנולוגית, גם בהיבט של הענן. המוטו שלנו בחברה הוא: אנחנו פותרים אתגרים עסקיים. אנחנו עושים זאת באמצעות טכנולוגיות למידה, אבל זה בהחלט לא פרויקט טכנולוגי, אלא קודם כל עסקי, כאמור" – כך אמר שי אוזון, מנכ"ל אברא, בכנס NimbuSummit 2025, שנערך בסוף השבוע שעבר.
אוזון היה אחד הדוברים בפאנל המנכ"לים המרכזי בכנס, שבו ביקשה המנחה, תמי קול אוחנה, מנהלת הטכנולוגיה הראשית של פורמולה, לקבל נקודת מבט ניהולית על הענן ומעבר לענן עצמו, עמוק לתוך העסקים ולתוך העבודה עם המשרדים הממשלתיים ונימבוס.

תמי קול אוחנה, מנהלת הטכנולוגיה הראשית של פורמולה. צילום: ניב קנטור
"יש עוד נושא אחד חשוב, וזה איכות הנתונים. בסופו של יום, למה אנחנו רוצים להגיע? שהמערכות שלנו יהיו מעודכנות ושניתן שירות טוב, וזה לא יכול לקרות בלי נתונים איכותיים. הדאטה היא הבסיס להצלחה של פרויקט שרוצים לאחד בו תהליכים של משרדים ממשלתיים. אנחנו חייבים שהנתונים יהיו אמינים. צריך להשתמש באירוע כזה, של העלאת משרד ממשלתי לענן כשעושים מודרניזציה למערכות שלו כדי שפר את הנתונים ולאחד אותם. זו הזדמנות שאסור לפספס", הוסיף אוזון התייחסות לעוד היבט חשוב של העבודה בענן.
"קודם בודקים את המבנה הארגוני"
מאיר דניאל, מנכ"ל וויידאופס, סיפק לבקשת אוחנה את נקודת המבט שלו על הדברים החשובים למנהל במעבר לענן. "לא הרבה יודעים, אבל משרד הדתות היה הראשון שבו בוצע פרויקט העלאה לנימבוס, וזה היה כשהעלינו את כל בתי הדין לענן, וכבר מאותו רגע זה גיבש אצלנו את אחת הנקודות המרכזיות והראשונות בכל פרויקט נימבוס: עוד לפני שעושים גילוי טכני אצל הלקוח או המשרד הממשלתי, אנחנו בודקים את המבנה הארגוני, ההיררכיה, ורק אחר כך עוברים להיבט הטכנולוגי", הוא סיפר.

מאיר דניאל, מנכ"ל וויידאופס. צילום: ניב קנטור
הוא ציין בנוסף, שאין פרויקט שזהה לאחר מבחינת אג'נדה וגם תקנים שצריך לעמוד בהם. "ותקני אבטחת מידע זו עוד נקודה מרכזית. לכל משרד וכל ארגון יש רגולציות שונות שהוא צריך לציית להן כדי לעשות את המעבר לענן. בנוסף, אי אפשר לעשות פרויקט AI בלי הכנה מוקדמת והדרכה של האנשים. אנחנו גם גוף הדרכה של גוגל ועושים את ההדרכות לפני שמתחילים את הפרויקט. ועוד נקודה חשובה היא שרידות. יש נטייה במעבר לענן לחשוב שיש גיבוי מובנה, וזה לא נכון. אסור לשנות את הפרקטיקה של הגיבוי", אמר לסיכום.
פרויקטים מורכבים
חן אזולאי מבינת, התייחס למורכבות של הפרויקטים בעלייה לנימבוס, שהינם מאוד ארוכים, וגם לעובדה שבפרויקט כזה, בכל רגע נתון עובדים במקביל בסביבה מקומית וגם בסביבת היעד בענן.
צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין
"המורכבות נובעת מהצורך להכיר היטב את שתי הסביבות ולמפות אותן נכון", הוסיף אזולאי. "מעבר לכך, יש צורך ביכולות שמתמקדות בכמה עולמות תוכן, מחשוב ונתונים, וגם שלעיתים קרובות הלקוחות לא מלווים את המהלך הזה גם במודרניזציה של האפליקציות, וכדומה".

חן אזולאי, בינת. צילום: ניב קנטור
הוא סיפר שזו אחת הסיבות שהובילו את החברה להקים לפני מספר שנים את חטיבת הענן שלה, "והיא הולכת וגדלה, והיא מציעה מנהלי פרויקטים שמנהלים את הפרויקטים יחד עם הלקוחות בעבודה משולבת. בתוך האירוע הזה, חלק מהמהפכה של הענן זה מה שקורה ברובד 5, במרקטפלייס של נימבוס, לשם השקנו יותר מ-140 פתרונות של שותפות של בינת. היכולת של הלקוחות לקחת פתרונות שהם צריכים לענן מהמרקטפלייס ולהשתמש במומחים של בינת זה המפתח לפתור את כל האתגרים במעבר לענן".
חיבור הציר הטכנולוגי עם הציר האנושי
אנטולי קושניר, מנהל תחום המגזר הציבורי בקומיט, תיאר בפני המשתתפים הרבים בכנס את הנקודות להצלחה בפרויקטים של מעבר לענן, לפי השקפת העולם שלו. "זה תמיד חיבור דו ממדי – מצד אחד הציר הטכנולוגי, שהוא כיום הרבה יותר ממחשבים, ומצד שני הציר האנושי. הציר האנושי הוא ההצלחה שעימה אנחנו צועדים, והביטוי שלו בפועל זה החיבור בין ספקיות ענן ללקוחות בסופו של דבר. צריך להתחבר ללקוח ולאסטרטגיה שלו. אנחנו לא רוצים שתגידו לנו 'תעשו הכל לבד'. אנחנו רוצים לעשות את זה יחד איתכם, כי זה מביא את המחויבות בכל האזורים שצריך לתת כתף כדי לקחת את זה קדימה", הוא סיפר.

נטולי קושניר, מנהל תחום המגזר הציבורי בקומיט. צילום: ניב קנטור
ומה לגבי ההיבט הטכנולוגי? "קודם כל זה סייבר, כולל כל התשתית, כי זה אירוע מאוד כבד וכי כל גוף שאנחנו עובדים עימו חרד מאהירוע הזה, ומרחב האיומים גדל עם מרחב הפתרונות, אז מדובר בעיסוק מתמשך בסערה, אבן מאוד גדולה", אמר קושניר. "האבן השנייה בהיבט הטכנולוגי זוהי האצת עולם ה-AI, שהופכת את הנתונים להרבה יותר רגישים. אבל, צריך לחשוש עם השותפים הנכונים".
חידוש תשתיות לצורך שימוש מלא ביכולות שהענן מספק
שגיב גרינשפן, מנכ"ל פריוריטי, סיפר, כי בחברה החליטו לכתוב מחדש את כל התשתיות שלהם כדי לאפשר לה להשתמש באופן מלא ביכולות שהענן מספק. "וזה לא רק לקיחת מערכת מהתקנה מקומית ולהעביר לענן. אפשר לעשות את זה, אבל לא תקבל את מה שהענן נותן. עכשיו גם ה-AI, שמשקיעים בה הרבה, תאפשר להוציא את המיטב ממה שהענן יכול לספק. כחברה, הסתכלנו על כמה דברים: על איך מנהלים את השינוי, איך בעצם לוקחים את האסטרטגיה ולא מחליפים מערכת במערכת, וגם מסתכלים קדימה כדי לראות מה יהיו הצרכים גם בעוד שלוש או חמש שנים, איך בוחרים את התשתית הטכנולוגית הכי טובה להשיג את זה.

שגיב גרינשפן, מנכ"ל פריוריטי. צילום: ניב קנטור
"דבר נוסף הוא, איזו טכנולוגיה מוצאים ומה עושים כדי לממש את זה, והשלישי הוא השירות: איך אנחנו, כספקית מערכות ענניות, מעניקים את השירות ומאפשרים גישה ומענה ללקוחות בעברית מלאה. אנחנו חברת ה-ERP בענן הגדולה בישראל, וזה חשוב לנו במיוחד", הוא אמר.











תגובות
(0)