2010 – שנת המיזוגים והרכישות ב-IT

עם סיכום השליש הראשון של השנה, שבו היו יותר מ-25 מיזוגים ורכישות גדולים, בסכום מצטבר של מיליארדי דולרים, אין ספק - 2010 היא שנתם של גדולי ה-IT, הבולעים את הקטנים ● פרויקט מיוחד

בסוף השבוע האחרון, שחתם את השליש הראשון של השנה, חווה שוק ה-IT שלוש רכישות המסמלות את התעוררות הענף, ואת התיאבון של ענקיות ה-IT לגדול עוד ולהרחיב את היקף ותחומי פעילותן. HP רכשה את פאלם (Palm) תמורת 1.2 מיליארד דולרים, וסימנטק (Symantec) הרחיבה את תחומי פעילותה ונכנסה לעולם ההצפנה, כשרכשה שתי חברות בסכום כולל של 370 מיליון דולרים.

במהלך השליש הראשון של השנה אירעו יותר מ-25 רכישות גדולות, בסדר גודל של מיליוני עד עשרות מיליוני דולרים כל אחת. הגדולה שבהן היא העסקה שבמסגרתה רכשה HP את פאלם, ולאחריה עסקת הרכישה של פייז-פורוורד (Phase Forward), המפתחת תוכנות ניהול לתחום הבריאות, על ידי אורקל (Oracle), תמורת 685 מיליוני דולרים במזומן. אפל (Apple) השלימה בשבוע שעבר את הרכישה של Siri, חברת הזנק שכתבה יישום מבוסס מיקום לשימוש בטלפוני ה-iPhone 3GS, תמורת 200 עד 250 מיליון דולרים.

"הרכישות הללו הן דרך חיים עבור חברות ה-IT", אמר דניאל מיץ, שותף בפירמת עורכי הדין ג'ונס דאי (Jones Day), המתמחה בעסקאות היי-טק. "היקף הרכישות קטן אמנם ב-2009, אך למרות המיתון, הוא לא פסק. כעת, יותר מתמיד, שוק ה-IT בשל למיזוגים ורכישות".

המניעים לרכישות: המצב הכלכלי הטוב ורפורמת הבריאות

אחד המניעים לגידול בקצב המיזוגים והרכישות הוא מצבן הכלכלי האיתן של רבות מענקיות ה-IT, אמרה נדיה דמוני, עורכת dealReporter Americas, העוקב אחר שוק המיזוגים והרכישות בכלל, ואלה שב-IT בפרט. מניע שני, לדבריה, הוא הרפורמה בשוק הבריאות בארצות הברית, שצפויה להאיץ את שוק ה-IT בתחום הבריאות, שעובר דיגיטציה מואצת כבר בימים אלה. חלק ניכר מהרפורמה דורש טיפול במידע דיגיטלי, ולכן, הסביר בוב פילק, שותף ב-PWC, הדבר יניע רכישות של חברות תוכנה בעולם הבריאות, כפי שאורקל כבר עשתה.

"יש מגמה ברורה של התלכדות טכנולוגיות בעולם הדטה סנטר", אמר דניאל איווס, אנליסט מבית ההשקעות פרידמן בילינגס (FBR). "לכן, חברות הענק ירצו לספק לארגונים חבילה כוללת של תוכנה, חומרה ושירותים. הרחבת ההיצע שלהן בהכרח תבוא דרך רכישות".

הנה כי כן, מתממשת הערכת חברת המחקר 451 Group מינואר השנה, שלפיה "לאחר שרוב חברות ההיי-טק שמו בצד את פנקסי הצ'קים שלהן ב-2009, הן מוכנות כיום, יותר מתמיד, לצאת שוב לקניות".

הרכישה המשמעותית הראשונה בתריסר החודשים האחרונים החלה עם ההודעה של אורקל שבכוונתה לרכוש את סאן תמורת 7.4 מיליארד דולרים. בסוף השנה שעברה היו שלוש עסקאות ענק של מיליארדים. כך, בספטמבר אשתקד הודיעה דל (Dell) על עסקה לרכישת פרו סיסטמס (Perot Systems), ספקית שירותי מיחשוב מטקסס, בסכום של 3.9 מיליארד דולרים. כמה ימים לאחר מכן הודיעה זירוקס (Xerox), כי תרכוש את ACS (ר"ת Affiliated Computer Services) – חברה המציעה שירותי מיקור-חוץ תהליכיים לא רק בתחום ה-IT, אלא גם בתחומים של משאבי אנוש, ניהול קשרי לקוחות, שימור לקוחות, ותהליכים עסקיים – תמורת 6.4 מיליארד דולרים. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה זירוקס אי פעם, והיא חלק מגל של רכישות בתחום שירותי המיחשוב ומיקור-החוץ, לצד רכישתה של EDS על ידי HP והעסקה שבמסגרתה רכשה דל את פרו סיסטמס.

שבועות ספורים לאחר מכן, בנובמבר 2009 פתחה ענקית המיחשוב HP חזית מול סיסקו כאשר הודיעה על כניסתה לעולם התקשורת ורשתות הנתונים. HP הודיעה, כי תרכוש את 3Com תמורת 2.7 מיליארד דולרים במזומן. 3Com פועלת בעולם התקשורת, ומספקת פתרונות לשירותי קול, וידיאו ונתונים על גבי רשתות IP.

תחזית הוול סטריט ג'ורנל: מחצית מהרכישות – ב-IT

בתחילת השנה יצא הוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) עם תחזית של "12 מיזוגי הענק – החומרים שמהם עשויים חלומות". מחציתם של המיזוגים והרכישות היא בעולם ה-IT. לאחר תחזית על מיזוג בין תאגיד הוושינגטון פוסט (The Washington Post Company) עם הניו-יורק טיימס (The New York Times), קבע העיתון, כי טיים-וורנר (Time Warner) תרכוש את ויאקום (Viacom), כיוון שזו האחרונה חלשה ופעילותה תואמת את זו של הרוכשת הפוטנציאלית. מיזוג שלישי שנחזה הוא זה של אינטל (Intel) את Nvidia, כיוון שאינטל ויתרה על חלומה לבנות שבבים גרפיים משלה. מיזוג צפוי נוסף, לפי העיתון, הוא בין טי-מובייל (T-Mobile) וספרינט (Sprint). עוד ציין העיתון מיזוג בין סמסונג (Samsung) ו-RIM, יצרנית מכשירי הבלקברי (Blackberry), כשהרציונל הוא להתחרות בנוקיה (Nokia), המובילה בשוק. העיתון צפה גם מיזוג בין אמזון (Amazon) ואי-ביי (eBay), בשל היות השתיים החברות המצליחות ביותר בעולם המסחר המקוון.

רכישה מעניינת, לפי העיתון, היא זו של יבמ (IBM) את דל (Dell). רכישה שכזו, ציין הוול סטריט ג'ורנל, תהיה בבחינת סגירת מעגל עבור הענק הכחול, שמכר את חטיבת ה-PC שלו ללנובו (Lenovo). דל, קבע העיתון, היא החלשה והענייה מבין ארבעת יצרני ה-PC המובילים, וגם בתחום שירותי ה-IT היא לא מצליחה. מנגד, ליבמ יש בקופתה יותר מעשרה מיליארד דולרים במזומן, ורכישה שכזו יכולה להביא לתפעול טוב יותר במערך המכירות של דל.

האחרון בין מיזוגי ה-IT, העריכו העורכים, יהיה בין אורקל ו-Salesforce.com. על פי הוול סטריט ג'ורנל, אורקל וסיסקו (Cisco) הן הרוכשות הגדולות של חברות במגזר, ולמרות חוסר חיבתו של לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, להנהלת Salesforce.com, "הדבר לא ימנע ממנו את הרכישה".

עסקאות רכישה נוספות שבוצעו לאחרונה

רכישותיה של סימנטק בסוף השבוע לא היו הראשונות השנה. כך, בינואר הודיעה ענקית האבטחה, כי רכשה את Gideon Technologies, המספקת פתרונות טכנולוגיים שמבוססים על טכנולוגיית SCAP (ר"ת Security Content Automation Protocol). זו מסייעת להעביר נתונים בין מוצרי אבטחה שונים, ומשמשת במגזר הציבורי לצורך בדיקות אוטומטיות של פרצות וטלאים, עמידה בתקנות והפעלה של אמצעי אבטחה.

בפברואר הודיעה אורקל על רכישת הסטארט-אפ הישראלי קונברג'ין (Convergin) תמורת 70 עד 100 מיליון דולרים. קונברג'ין עוסקת בפתרונות לשילוב שירותים וגישור בין טכנולוגיות ברשתות טלפוניה. כמה ימים קודם לכן הודיעה אורקל על כך שרכשה את חברת אמברפוינט (AmberPoint) – ספקית תוכנה לניהול ארכיטקטורה מוכוונת שירותים (SOA). התוכנה הנרכשת תשולב בהיצע תווכת הפיוז'ן של אורקל, ותענה על פערי הנראות בינה לבין ההיצע שלה כיום.

בשבוע שעבר רכשה גוגל (Google) את הסטארט-אפ הישראלי LabPixies, המפתח גאדג'טים מותאמים אישית, תמורת 25 מיליון דולרים. עוד רכשה השנה ענקית החיפוש את DocVerce תמורת סכום של בין 25 ל-30 מיליון דולרים, ואת AppJet, על מנת שאלה יסייעו לה לשפר את חבילת התוכנות המשרדיות שלה. כמו כן, רכשה ענקית החיפוש כלי לניהול הדואר במכשירים ניידים בשם reMail, שמיועד לשפר את מעמד מכשירי האנדרואיד (Android) מול ה-iPhone של אפל. גוגל רכשה גם את חברת Agnilux, סטארט-אפ בתחום השבבים שהוקם על ידי יוצאי אפל לפני כשנתיים. החודש גם נודע, כי גוגל מנהלת משא ומתן לרכישת ITA Software, המפתחת תוכנות לתחום התעופה, תמורת מיליארד דולרים.

בפברואר השנה הודיעה אינפורמטיקה (Informatica), כי רכשה את סיפריאן (Siperian), המספקת טכנולוגיות ניהול מידע מרכזי (MDM – ר"ת Master Data Management), תמורת 130 מיליון דולרים. יומיים לאחר מכן רכשה יבמ את Initiate Systems, מתחרתה של סיפריאן. הענק הכחול רכש גם את Intelliden.

בתחילת השנה רכשה CA את אובליקור הישראלית, המתמחה בפתרונות SLM (ר"ת Service Level Management), תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים. לאחר מכן רכשה את 3Tera, ספקית התקנים וירטואליים. במרץ רכשה CA את נימסופט (Nimsoft) – חברה פרטית העוסקת בניטור מערכות לספקיות שירותים מנוהלים, מיחשוב ענן וחברות הזנק – תמורת סכום של 350 מיליון דולרים במזומן.

בפברואר הודיעה סיטריקס (Citrix) על רכישת מעבדות פגלו (Paglo Labs), המספקות ניהול IT בתצורת תוכנה כשירות. בחודש האחרון רכשה ג'וניפר נטוורקס (Juniper Networks) את Ankeena Networks, חברה המספקת טכנולוגיה לתשתיות מדיה חדשה, תמורת קרוב ל-100 מיליון דולרים. עוד באפריל הודיעה נט-אפ (NetApp), כי תרכוש את Bycast, חברה קנדית המפתחת פתרונות אחסון מבוססי אובייקטים.

בינואר השנה הודיעה VMware, כי תרכוש מיאהו! (!Yahoo) את זימברה (Zimbra), ספקית פתרונות דואר עסקיים, תמורת כ-100 מיליון דולרים. ענקית הווירטואליזציה רכשה השנה גם את Rabbit ואת RTO.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים