"המפתחים הם הקומנדו הדיגיטלי של צה"ל"

תת-אלוף רמי מלאכי, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב, מספר בראיון פרידה איך היחידה שבראשותו יוצרת עליונות דיגיטלית במרחב הקיברנטי ● "האויב יורד למנהרות ונבלע בין אזרחים - ואנו מאתגרים אותו באמצעות זיהוי אנומליות מבוסס לימוד מעמיק" ● "אנו יחידת הדיגיטל הכי גדולה בצבא"

תת-אלוף רמי מלאכי, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב. צילום: דובר צה''ל

"מאות מפתחים עובדים על פלטפורמת הענן שהקמנו. המפתחים הם הקומנדו הדיגיטלי של הצבא", כך אמר בראיון לאנשים ומחשבים תת-אלוף רמי מלאכי, מפקד יחידת לוט"ם שבאגף התקשוב.

עם פרישתו מהצבא לאחר 28 שנות שירות, מתוכן שלוש וחצי השנים האחרונות כמפקד לוט"ם – המונה יותר מ-3,000 חיילים וחיילות – אמר מלאכי כי "חזון האגף הוא השגת עליונות במרחב הקיברנטי, עיצוב דיגיטלי על-זרועי עד הקצה, להשגת עליונות מבצעית במימד המידע – לשם הכרעה וניצחון מובהקים". לדבריו, "אנו יחידת הדיגיטל הכי גדולה בצבא. תפקידנו הוא לממש את הדיגיטל בתהליכים המבצעיים של צה"ל. התקשוב הפך מ-מאפשר למעצב, לשותף פעיל במעגל הלחימה של צה"ל. אנו פועלים בשלושה מימדים: דיגיטל, דטה והגנה בסייבר. לוט"ם מפתחת, מתפעלת ומגינה על תשתיות ומערכות. ההגנה היא חלק אינהרנטי מהפעילות שלנו. אנו פועלים בעולמות התשתיות, מיצוי המידע והשגת עליונות בו – והעצמת חוויית המשתמש".

יחידת לוטם שבאגף התקשוב. צילום: דובר צה"ל

יחידת לוט"ם שבאגף התקשוב. צילום: דובר צה"ל

ענן, ניידות, הגנה ודטה

"על מנת להוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית", אמר מלאכי, "אנו נדרשים למצוינות בארבעה נושאים: ענן, ניידות, הגנה ודטה. הענן גורם לכינון מרחב מבצעי משותף ורב-זרועי, עליו מתקיימים התהליכים המבצעיים הרב-זרועיים בצה"ל, וכך צה"ל נלחם ככוח אחוד, עם יכולות מתקדמות לאספקת שירותי מידע משותפים, עם מידע רלוונטי לכל משתמש".

לגבי הניידות, אמר תא"ל מלאכי, "פעם האתגר היה להביא מידע מהמרכז לקצה. היום, בשל ה-IoT, יש מידע בקצה שמעניין את המרכז, ולכן נדרשים צינורות לשינוע דו-כיווני של המידע, ושזה ייעשה באופן שקוף, מוגן ושריד – ומכל מקום. הקמנו שדרת רשת תמסורת מוגנת ורחבת סרט, המביאה תמונה מבצעית עד הקצה, עם אנליטיקה. פיתחנו מגוון שיטות להעברת דיבור ונתונים לעומק, עם יכולת להילחם בעומק".

"אנו פועלים לשוויון מגדרי", כך על פי מפקד לוטם. צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

"אנו פועלים לשוויון מגדרי", כך על פי מפקד לוט"ם. צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

מרכז מצוינות בעולם מדע הנתונים

"הדטה", אמר מפקד לוט"ם היוצא, "הוא המנוע של FAAMG – פייסבוק, אמזון, אפל, מיקרוסופט וגוגל. הן מעצמות מידע. הבנו שעלינו להפיק מהנתונים תובנות מבצעיות, להאצת האפקטיביות והקטלניות של צה"ל. אנו רוצים שתהליכי קבלת ההחלטות של המפקדים המבצעיים יהיו מבוססי מידע. הקמנו מרכז מצויינות בעולם מדע הנתונים, יש לנו חוקרי מידע מהטובים בישראל, ואנו מהווים מאיץ לתחום.

כמי שאחראים למקצועות התקשוב, פתחנו מחזור רביעי למהנדסי מידע. הענן מספק לנו שירותי מיצוי מידע. האויב יורד למנהרות ונבלע בין אזרחים – ואנו מאתגרים אותו באמצעות זיהוי אנומליות מבוסס לימוד מעמיק. הקמנו מפעלי מידע רב-זרועיים, בשיתוף מפא"ת, התעשיה וסטארט-אפים. 30-40 איש מגופים שונים יושבים יחד. תם עידן העמודים הנפרדים".

הגנה בסייבר

"במרחב הדיגיטלי יש אויבים ויריבים", אמר תא"ל מלאכי, "הבאנו לשינוי תודעתי בצבא, לפיו יש מערכה במימד הקיברנטי. מאז ומתמיד בנינו מערכות מוגנות בתפישת Secure by design (תפישה לפיה יש לשלב מרכיבי הגנה כבר בתחילת הפיתוח – י"ה). אנו אחראים להגנת הרשתות בצה"ל ועברנו מייצור חומות הגנה להגנה פרואקטיבית, מול איום חיצוני – וגם פנימי".

"ב-2011, מארק אנדרסון, מאבות הדפדפן מוזאיק וכיום יזם אינטרנט ומשקיע הון-סיכון מפורסם, כתב מאמר בוול סטריט ג'ורנל, לפיו התוכנה 'אוכלת' את העולם, משמע – כל היבט בחיינו מושפע מהתוכנה. לאחר מכן קבע האקונומיסט כי המשאב הארגוני בעל הערך הגבוה ביותר בארגונים הוא המידע והנתונים. המידע החליף את הזהב של המאה ה-19 ואת הנפט והמים של המאה ה-20. לטעמי, הבינה המלאכותית היא הנפט החדש והיא 'אוכלת' את התוכנה", אמר תא"ל מלאכי, "כדי להתמודד עם המצב החדש, הקמנו שותפיות עם מערכת החינוך, האקדמיה, התעשייה וחברות סטארט-אפ. הבנו שהמערכות צריכות לשנות מצב – מלשרת את הארגון – ל-לשרת את אנשיו. כך, הקמנו השנה את יחידת שחר, העוסקת בשיפור החווייה הדיגיטלית למשתמשים. תם עידן הפקסים, אנו מביאים חוויית שירות אחרת, במרכזה ה'לקוח' – המלש"ב, החייל ואיש המילואים".

"אנו פועלים לשוויון מגדרי", אמר מפקד לוט"ם, "50% מבוגרי קורס תכנות הן נשים. 40% מהקצונה בלוט"ם הן קצינות. יש ביחידה שתי אלופות משנה: אל"מ יעל גרוסמן, ראש מחלקת עתיד, ואל"מ טלי כספי, מפקדת יחידת שחר. בלוט"ם משרתות עשרות קצינות בדרגת סגן אלוף".

מלאכי מונה למפקד יחידת לוט"ם ביולי 2015. לפני כן שימש ראש מחלקת אמצעי לחימה באגף התקשוב. בעבר היה ראש ענף הנדסת מערכות בפרויקט צבא יבשה דיגיטלי (צי"ד), ראש ענף תכנון באגף התקשוב, ראש תכנית צי"ד במחלקת תקשוב בזרוע היבשה, וראש מחלקת תקשוב בזרוע היבשה. על תפקידו בפיתוח ומבצוע פרויקט צי"ד הוא קיבל את פרס ביטחון ישראל. לדבריו, הוא אינו יודע מה יעשה באזרחות.

"העידן הדיגיטלי מחייב אותנו להשתנוּת תפישתית מתמדת", סיכם תא"ל מלאכי, "אנו עסוקים כל הזמן בהטלת ספק. השינויים תמידיים, באנשים, בטכנולוגיות וגם אצל האויבים, לכן עלינו להתאים את עצמנו כל הזמן – כדי להצליח".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דנימ

    מפתחים הם מפתחים וקומנדו הוא קומנדו אל תעשה זילות של לוחמינו בבקשה

אירועים קרובים