יום העצמאות הכלכלית?

לרגל יום העצמאות שאלנו אנשי היי-טק בכירים האם ישראל בדרך לעצמאות כלכלית ומה חלקו של הענף בעניין ● התשובות - מסקרנות ● חלק א'

המדינה בת 68. האם העצמאות הכלכלית שלה כבר פה? צילום: BigStock

רפי שקולניק, מנכ"ל Nimble Storage ישראל

האם מדינת ישראל בדרך לעצמאות כלכלית?
"ישראל של 2016 לא צועדת לעצמאות כלכלית, ולאו דווקא מהסיבות השליליות. בשלב זה של חיי המדינה, עם כמות ומגוון ההוצאות שלה, יש לנו זכות גדולה להיות סמוכים על שולחנה של ידידתנו הטובה, ארצות הברית. היחסים האלה הם ללא ספק דו צדדיים ומספקים הרבה לא רק לצד המקבל.

המדינה צריכה, וזו אפילו חובתה, לפתח במקביל את היכולת להיות עצמאית מבחינה כלכלית, על כל צרה שלא תבוא. זאת, במקביל להמשך יחסי הגומלין עם ארצות הברית".

רפי שקולניק, מנכ"ל Nimble Storage ישראל. צילום: קובי קנטור

רפי שקולניק, מנכ"ל Nimble Storage ישראל. צילום: קובי קנטור

כיצד ענף ההיי-טק יכול לסייע לשיפור המצב ומה המדינה צריכה לעשות כדי לאפשר לו זאת?
"ההיי-טק הישראלי קריטי למדינה – לא רק בכמות ההכנסות מהן היא נהנית אלא גם באיכות כוח האדם ובקשרים הבינלאומיים אותם הוא עוזר לפתח. התחרות העולמית על אירוח חברות היי-טק רב לאומיות גוברת. מדינות רבות זיהו את הפוטנציאל הטמון באירוח חברות אלה ומהוות תחרות לישראל. המדינה חייבת להשכיל לשמר את החברות המקומיות בארץ ולהיות אטרקטיבית לאירוח חברות זרות. התחרות לא קלה, אבל נלווים לקיומן של חברות כאלה בארץ יתרונות עצומים והמדינה צריכה, בראייה רחבה ועמוקה, לזהות אותם: מקומות עבודה, ארנונה, מיסים ישירים (מהחברות) ועקיפים (מהעובדים ומהספקים המקומיים שיעבדו מולם), ועוד יתרונות רבים".

יוסי בן, מנכ"ל ומייסד אמורפיקל

האם מדינת ישראל בדרך לעצמאות כלכלית?
"אנחנו כבר במצב של עצמאות כלכלית. יש לישראל הרבה מיליארדים עודפים והיא נחשבת עשירה מבחינת הנכסים שיש לה, אם אני משווה זאת לחשבון של משק בית.

בעתיד תחווה המדינה עצמאות כלכלית גדולה עוד יותר, כאשר התמ"ג (ר"ת התוצר המקומי הגולמי) שלה יעלה. כבר כיום הוא עובר את ה-40 אלף דולר לנפש בשנה, ואני מאמין שבעתיד נוכל להגיע לתמ"ג גבוה יותר מהתוצר לנפש של רוב מדינות אירופה".

יוסי בן, מנכ"ל ומייסד אמורפיקל. צילום: יח"צ

יוסי בן, מנכ"ל ומייסד אמורפיקל. צילום: יח"צ

כיצד ענף ההיי-טק יכול לסייע לשיפור המצב ומה המדינה צריכה לעשות כדי לאפשר לו זאת?
"המדינה צריכה להגדיל את המענקים והתמיכה שהיא נותנת לחברות סטארט-אפ ופארמה, כיוון שהחזר ההשקעה מהייצור בחברות אלה הוא יחסית גבוה. בנוסף, היא חייבת להגדיל את המענקים בתחומי החדשנות והפיתוח בענפי ההיי-טק, הפארמה, הציוד הרפואי והחקלאות המתקדמת.

עליה גם לעודד חברות זרות להשקיע בישראל באמצעות מענקים מועדפים לאלה מהן שמתחייבות להשקיע גם בתעשייה, שכן תעשייה היא מנוע צמיחה חזק.

עידוד חברות מקומיות צריך להיעשות באמצעות מענקים מוגדלים לחברות המתחייבות להשאיר את מפעלי הייצור שלהן בארץ. התמיכה יכולה להיות מדורגת לפי פיתוח, תעשייה ופריפריה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים