מאות אלפי פריטים ועדויות מצולמות של ניצולי שואה יונגשו לציבור

הפרויקט שנרקם בין HPE ליד ושם, הוא פרויקט משמעותי שמהווה דוגמה לשיתוף פעולה בין טכנולוגיה מתקדמת להיסטוריית העם היהודי והנצחת השואה

צילום אילוסטרציה: BigStock

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה אתמול (ג') בפרויקט תיעוד והנגשת מסמכים, תמונות ועדויות של ניצולי שואה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, ציין כי יש חובת הנגשת העדויות, כלפי החיים וכלפי המתים. הפרויקט שנרקם בין HPE ליד ושם, הוא פרויקט משמעותי שמהווה דוגמה לשיתוף פעולה בין טכנולוגיה מתקדמת להיסטוריית העם היהודי והנצחת השואה.

מנהל אגף ארכיונים ביד ושם, ד"ר חיים גרטנר, אמר כי בארכיון יד ושם נמצאים כ-127,500 עדויות של ניצולים ב-41 שפות, 190 מיליון מסמכים, 480 אלף תצלומים, 30 אלף חפצים, ו-10,000 יצירות אומנות.

בהתייחסו לפרויקט צילום הניצולים אמר גרטנר כי "לקול של הניצול יש משמעות, שאינה דומה לאף מילה כתובה. ביד ושם עוסקים באיסוף החומר, שימורו והנגשתו לציבור. זה האתגר. עדות ממוצעת, היא כשלוש שעות ואנו עמלים לייצר תקציר בן כמה דקות לעדויות המצולמות. הטכנולוגיה המתקדמת נרתמת לעזרתנו ומסייעת לנו להנגיש את העדויות לציבור. בקצב העבודה הנוכחי, תוך ארבע שנים נסיים לסרוק את כל המידע והחומרים שבידינו", אמר גרטנר.

סגן נשיא ומנהל מרכז הפיתוח ב-HPE, רפאל מרגליות, ציין כי "האתגר לתת לדור הצעיר לטעום מההיסטוריה, ייפתר בעזרת רעיונות טכנולוגיים שונים כדוגמת אפליקציות ייעודיות לחיפוש מידע. הטכנולוגיה יכולה להעניק גישה מהירה ומדויקת למקומות בהם התרחשה השואה, לסיפורם של הניצולים ושל הנספים".

מנהלת מעבדת HPE, ד"ר רות ברמן אמרה כי הפרויקט יאפשר לראות עדויות במדיות שונות, כגון תמונה, וידיאו, אודיו וטקסט. כמו כן נבנו אפליקציות נגישות לתוכן וניתן לבצע חיפוש של עדות או של מקום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים