מי שומר על פרטיות ההורים?

הורים רבים אינם מודעים לעובדה שכאשר ילדיהם גולשים לאתרים שנחשבים לבטוחים - הם מתבקשים להזין פרטים אישיים תוך הבטחה לזכות בפרסים ● כך גילה איש המחשבים איציק תבל, כאשר בנו בן השש ביקש ממנו סיוע במילוי שאלון באתר ערוץ הילדים ● תבל פנה לאנשי הערוץ וביקש הסברים, אך קיבל תשובות בלתי מספקות ● לאנשים ומחשבים אמר: "אין לי התנגדות שייקחו פרטים מילדי - אבל קודם שישאלו אותי"

נושא השמירה על פרטיות הגולשים ברשת עולה חדשות לבקרים בדיונים בפורומים שונים. ככלל, תמונת המצב בתחום אינה טובה: אתרים רבים מנצלים את חוסר המודעות של הגולשים, ומבקשים מהם פרטי מידע, שמנוצלים לצורך העשרת מאגרי המידע שלהם.

במיוחד מטריד הנושא כאשר מדובר בילדים קטנים, שגולשים לאתרים הנחשבים בטוחים. לעיתים מגלים ההורים להפתעתם, כי הילד הקטן התבקש למלא שאלון פרטים אישיים, ובו נדרשים גם פרטים של ההורים. זה מה שקרה לאיש המחשבים איציק תבל, שגילה יום אחד, כי בנו הקטן התבקש למלא שאלון פרטים אישיים עליו ועל משפחתו באתר ערוץ הילדים. זאת, מבלי שתבל האב היה מעורב בכך.

תבל פנה במכתב לחברת נגה תקשורת, מפעילת אתר האינטרנט של ערוץ הילדים. הוא גולל בפניהם את פרטי המקרה שקרה לו עם בנו הקטן לפני כחצי שנה. העתק ממכתב הפניה הועבר גם למערכת אנשים ומחשבים, שבדקה את הנושא גם היא מול ערוץ הילדים.

וכך כותב תבל: "ילדי הוא בן שש, ונוהג לגלוש באתר הפופולארי של ערוץ הילדים. האתר נחשב לאחד האתרים הבטוחים ביותר והמועדפים מבחינת גלישה בטוחה – הן על ידי הילדים והן על ידי ההורים. באחת הפעמים, כאשר גלש להנאתו, קפץ חלון פופ-אפ, ובו בני התבקש למלא שאלון פרטים אישיים, על עצמו ועל מקום מגוריו".

"למזלי", ממשיך תבל, "בני הקטן יודע לקרוא, אבל טרם כותב בצורה שוטפת, ולכן קרא לי כדי שאעזור לו למלא את הפרטים. כמובן שמייד הוריתי לו לסגור את החלון, והסברתי לו שוב ושוב מדוע אסור למסור פרטים אישיים באינטרנט ללא בקרה".

נציגי ערוץ הילדים הגיבו במהירות לפנייתו. בין היתר, הם שלחו לו במייל אישור על ניהול מאגרי מידע ומכתב המפרט את עמדתם. התשובה לא סיפקה את תבל. במכתב נוסף ששיגר בתחילת ספטמבר, הוא כתב, כי "באינטרנט ובחיים, יש כלל לגבי כל ההתנהגויות והפעילויות. כאשר אני שולח את ילדי ללונה-פארק, איני מצפה שאיש צוות ברכבת ההרים יפנה אליו וידלה ממנו מידע אישי, ללא אישורי. באנלוגיה, אתם הלונה-פארק. אתם רשאים לפרסם באתר פיצריות, לדוגמה, אבל אין לכם זכות לפנות לילדים בשום עניין, כדי לדלות מהם מידע, גם אם יש לכם אישור ממשרד המשפטים".

לאנשים ומחשבים אמר תבל, כי "ערוץ הילדים מהווה חלק ניכר ממנת הבידור של ילדי, וניכר בערוץ שהוא עושה זאת יפה. אבל קשה לי לקבל שערוץ שמפרסם בפרק הכניסה לאתר שלו, כללי הדרכה והתראה לגלישה נכונה, ומזהיר את הילדים שלא למסור פרטים ללא רשות – מקפיץ חלון פופ-אפ כדי לאסוף מהם פרטים. זאת, ללא רשות הוריהם. אין לי התנגדות שיאספו פרטים, אבל שישאלו אותי קודם".

ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנ"ב, אליה היפנה תבל תלונה בנושא, בדק גם הוא את הנושא מול ערוץ הילדים. לדברי הינוך, "מבדיקות שערכו מתנדבי אשנ"ב, עולה תמונה ברורה: ההורים אינם מודעים לעובדה שאתרים רבים מבקשים מהילדים להזין פרטים אישיים, כתנאי לשימוש באתר, או במשחקים המצויים בו. הבדיקות מחזקות את התחושה שקיים איסוף מידע אישי על ילדים ברשת בצורה בלתי ראויה, ואשר נעשה בוודאי ללא ידיעה של ההורים. ההורים אינם מודעים לכך שעלול להיות שימוש במידע אודות ילדיהם על ידי גורמים מסחריים. יתירה מזאת, במקרים קיצוניים עלול להיות אף ניצול מידע שילדים חושפים אודות עצמם ברשת לצורך התחקות, בילוש והטרדה".

ערוץ הילדים בתגובה: הכל חוקי
מנגה תקשורת נמסרה התגובה הבאה: "פורטל ערוץ הילדים KIDSTV הוא חממה בטוחה, המציעה לילדים עולם תוכן עצום. נושא הבטיחות ברשת הוא נר לרגלינו, ואנו מקדישים לו משאבים רבים. הדבר בא לידי ביטוי בהשקעות טכנולוגיות, לצד מודטורים שעובדים מסביב לשעון על מנת לשמור על הבטיחות. אנו שמחים להיות שמורת טבע בעולם אינטרנטי פרוץ. בנושא פרטי הילדים, אנו נוהגים בשקיפות מלאה. מסירת הפרטים היא אופציה בלבד במשחקים בלבד, ואין אנו עושים כל שימוש בפרטים. כאמור, יש לנו רישיון לניהול מאגר מידע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים