מקסין פסברג: "אני מייצגת את השילוב בין האקדמיה לתעשייה הישראלית"

"המדינה צריכה להתערב בכל מה שקשור להגברת כמות התלמידים שלומדים חמש יחידות פיזיקה ומתמטיקה, כדי שיהיה דור המשך לטכנולוגיה בארץ", אמרה פסברג, מנכ"לית אינטל בישראל שתדליק משואה בטקס יום העצמאות בהר הרצלה

מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל

בין מדליקות המשואה בערב יום העצמאות תהיה מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל (Intel) בישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית. בין הנימוקים להחלטה לשלב אותה בטקס, שכולו השנה יהיה על טהרת המין היפה: "פסברג שעלתה לישראל מטעמים ציוניים, משמשת דוגמה מעוררת השראה לנשים השואפות להגיע לעמדות בכירות בתחומי הכלכלה והטכנולוגיה. היא הצעידה את אינטל קדימה והפכה אותה לחברה שמעסיקה כ-10 אלף גברים ונשים, והצליחה להפוך את מתחם החברה בקריית גת למרכז היי-טק ולתרום לחוסנה הכלכלי של ישראל והאזור כולו".

בשיחה עם אנשים ומחשבים, ערב הדלקת המשואות אמרה פסברג כי "אני מייצגת את השילוב בין התעשיות למיניהן, בין האקדמיה לבין התעשייה הישראלית שנחשבת למתקדמת בכל העולם".

פסברג מספרת כי ההחלטה לבחור בה הפתיעה אותה לחלוטין בגלל שני צירופי מקרים שונים, שהתחברו כעת ביחד. "ביום שבו החליטו על כך שאני אהיה בין מדליקות המשואות, שכחתי את הטלפון הנייד בבית. ניסו להשיג אותי כמה פעמים, לבסוף הגיעו ללשכתי ואז אני מקבלת הודעה שיש טלפון שאני חייבת לענות עליו מיד", סיפרה, והוסיפה כי "התרגשתי מאוד, כי זו באמת חוויה של פעם בחיים".

בדיוק לפני שנה, היא הוזמנה לטקס המסורתי בהר הרצל, כמשתתפת. "בעלי הוא הרופא של הישוב מבשרת ציון. הוא קיבל הזמנה והלכנו כמובן. אמרתי לו שזה מרגש מאוד להיות שם ולהדליק משואה". פסברג מעירה בחצי חיוך כי "הפעם לא אהיה שם בזכות הזמנה שבעלי יקבל".

פסברג עלתה לארץ מדרום אפריקה בשנת 1975. הקריירה הראשונה שלה הייתה בכלל בהוראה, כמורה לפיזיקה וכימיה בכמה מוסדות יוקרתיים בירושלים וכן במכללות. מנהל בית הספר של רנה קאסן בו עבד סיפר לה על בית ספר חדש עומד לקום בעיר והוא הציע לה להתמודד על משרת מנהלת בית הספר. "באתי לראיון בעיריית ירושלים, ואז אמרו לי שאני צעירה מדי בשביל לנהל בית ספר, ושאחזור בעוד 20 שנה".

הסירוב הזה הוביל אותה להצטרף לאינטל אלקטרוניקה בירושלים (פאב 8), שהייתה אז בראשית צעדיה בישראל. "התפקיד הראשון שלי היה מהנדסת תהליכים", נזכרה. לאחר שסיימה תוכנית הכשרה בארצות הברית, חזרה למפעל בירושלים לתפקידי ניהול בחטיבה.

ב-1995 הצטרפה לצוות החלוץ של אינטל שהקים את המפעל בקריית גת (פאב 18) שם ניהלה את כל חטיבת ההנדסה. בשנת 2000 החלה לנהל את המפעל בקרית גת, וביוני 2006 מונתה למנהלת המפעל החדש של החברה (פאב 28), גם הוא בקרית גת. בתפקידה הנוכחי היא מחזיקה מיוני 2007.

פסברג סבורה שבכל מה שקשור ליחס המועסקים בין גברים לנשים באינטל, לפחות בכל מה שקשור לייצור, המצב הוא סביר. "במחלקת ההנדסה שלנו מתוך 72 איש 27 הן נשים, וזה לא קרה במקרה", היא סיפרה. "בצוות הניהול 50% הן נשים. מדברים הרבה על אפליה מתקנת או לא. אני יודעת שאני מציעה משרות לאנשים, 70% מהגברים רוצים משא ומתן ובודקים, ואילו נשים שמחות לקבל את התפקידים".

פסברג מתגוררת באזור ירושלים, ונשואה לד"ר יוסי פסברג, רופא משפחה. הם הורים לשניים, גיא וליאת, וסבים טריים לנכד עילי. היא אוהבת לקרוא כדי ללמוד, להירגע ולהרחיב את האופקים. היא חובבת מוזיקה קלאסית ונוהגת לנצל את חופשותיה לצפייה בקונצרטים בחו"ל. היא גם חובבת ואספנית יין ואוהבת להביא בקבוקים מהארצות בהן היא מבקרת.

השקפתה לגבי קריירה ותעסוקת נשים מתבססת על מציאות משתנה כפי שהיא מזהה. "זה לא רק נשים. אני רואה שיותר ויותר גברים רוצים לקחת חלק בגידול הילדים כשהם קטנים, וזה בא לידי ביטוי בצורת העבודה שלהם, ברצון לחלק נכון את הזמן בין קריירה לעבודה. יש לנו גברים שמנצלים את התיקון לחוק שמאפשר להם לקחת חופשת לידה, וגם אצל הנשים אני מזהה אחוז הולך וגדל של חזרה לעבודה אחרי הלידה לצד האתגרים של גידול ילדים".

לגבי עתידה של התעשייה בכלל, לא פסברג לא הסתירה את דאגתה: "אין לנו מספיק תלמידים בתיכון שמסיימים חמש יחידות פיזיקה ומתמטיקה. לכן כחלק מהפעילות שלנו למען הקהילה לקחנו על עצמנו לסייע למערכת החינוך ולעודד הגדלת מספר הלומדים מקצועות אלו כדי שיהיה דור המשך. המדינה צריכה להתערב בזה, כי זה לא פחות חשוב מלדאוג לעתיד הגז בישראל", אמרה פסברג והוסיפה לסיום: "כמי שעלתה לארץ מטעמים ציוניים, אני רואה איפה הייתה אז מדינת ישראל ואיפה אנחנו היום, אני חושבת שבהחלט יש לנו במה להתגאות, אבל חייבים לדאוג לדור ההמשך", היא אמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים