היום שאחרי חלונות XP: איך הגענו לכאן ומה עושים הלאה?

צבי קצבורג מסביר למה מיקרוסופט כן אשמה במצב שנגרם, למה היא לא אשמה במצב שנגרם ומה עושה מי שלא החליף עד כה את מערכת ההפעלה שלו

חובה לעדכן גם את חלונות XP

העותקים הראשונים של חלונות XP נשלחו ליצרני המחשבים באוגוסט 2001. חודשיים לאחר מכן הייתה מערכת ההפעלה הזו זמינה לכל דכפין, גם בקופסאות על המדף בצבע ירוק ובצבע כחול, עבור המהדורה הביתית והמהדורה המקצועית בהתאמה. זו הייתה מערכת הפעלה שמבוססת על גרסה מעודכנת של חלונות 2000, עם ליבת חלונות NT, שיועדה בתחילת הדרך לשוק העסקי בלבד, אך במסגרת העבודה עליה הוחלט שהיא תגיע גם לשוק הצרכני, כשאחת הסיבות היא הכישלון הקולוסאלי של חלונות Me.

כבר מהרגע הראשון בלטה חלונות XP לעומת הגרסאות הקודמות של חלונות שהיו מבוססות בסופו של דבר על ליבת MS-DOS עם ממשק גרפי. בזכות ליבת ה-NT שלה היא הציעה לראשונה לשוק הצרכני גרסת חלונות מאובטחת, יציבה ויעילה מתמיד. כל חבילת שירות, והיו שלוש במספר (האחרונה שוחררה במהלך אפריל 2008), תיקנה היטב את הבעיות שהתגלו לפני כן והוסיפה עוד נדבך של יציבות ואבטחה.

ועם כל זאת, אני לא חושב שבאותה תקופה מישהו בכלל חשב שיותר מתריסר שנים לאחר מישהו עוד בכלל יזכיר את מערכת ההפעלה הזו. גם כעת, ביום האחרון לתמיכה של מיקרוסופט (Microsoft) במערכת ההפעלה הזקנה הזו, אני מתקשה להאמין ש-25% ממחשבי ה-PC בעולם עדיין מציגים את הסמליל של חלונות XP שכמפעילים אותם ומערכת ההפעלה עולה.

זה קשה עוד יותר כשלוקחים בחשבון שמרבית המחשבים שפועלים בסביבת XP לא נמצאים דווקא בשוק הצרכני אלא בשוק הארגוני, שם הם משרתים בין השאר למעלה מ-1.5 מיליון מכונות למשיכת כסף והרבה מאוד מחשבים בשוק הרפואה, שלא לדבר על עסקים קטנים בהם המודעות לבעיות האפשרויות היא אפילו נמוכה יותר, בטח בהשוואה למודעות להוצאות שאפשר לחסוך אם לא מחליפים מחשב בכלל, ובטח אם הוא עובד טוב.

במהלך השבוע האחרון שמעתי כמה שטענו שברגע האחרון מיקרוסופט תחזור בה, ולאור נתח השוק של חלונות XP תוסיף עוד שנת תמיכה אחת פחות. לשמחתי זה לא קרה הפעם. הפעם החליטה החברה שהסוף זה אכן סוף. ואין לי שמץ של תלונה הפעם. למה? תראו לי פיסת תוכנה בשוק המסחרי שזוכה למחזור חיים ותמיכה של יותר מתריסר שנים. זו תמיכה שאפילו אנשי קנוניקל (Canonical) לא מספקים מחצית ממנה עבור גרסאות ה-LTS של אובונטו (Ubuntu).

מאז ימי ה-XP שחררה החברה כבר שלוש מערכות הפעלה נוספות – ויסטה, חלונות 7 וחלונות 8, להוציא הוויסטה הזוועתית, חלונות 7 וכן גם חלונות 8, אם מתעלמים מהמשיכה בכוח לממשק האריחים המודרני, הן מערכות הפעלה יותר טובות, יותר חזקות ויותר יציבות. מהבחינה הזו אין ולא הייתה לאף אחד שום סיבה להישאר עם XP.

סיבה אחרת שמוזכרת היא שהרבה מאוד חברות וארגונים משתמשם עדיין ביישומים שנכתבו לסביבת ה-XP. ובכן, עם מעט מאוד מאמץ, באופן יחסי, אפשר היה להעבירם לסביבת חלונות 7 שעדיין מספקת תמיכה נרחבת לאחור במצב התאימות שלה, ובגרסאות העסקיות, גם בזכות מכונת ה-XP הוירטואלית שסיפקה מיקרוסופט למשתמשים.

מי אשם במצב הזה אם כן? קודם כל מיקרוסופט עצמה. לא בגלל שהיא כמובן אחראית לחלונות XP שהיא בכל זאת בסופו של דבר מערכת הפעלה מוצלחת מאוד, אלא בגלל שהיא האריכה שוב ושוב את התמיכה בחלונות XP במקום 'לסגור את הבסטה' לפני כמה שנים, בדיוק כמו שהיא עושה היום באופן החלטי כל כך.

אפשר גם להאשים את מערכת המכירות והשיווק של החברה שלא הצליחה לשכנע את הארגונים בחשיבות של המעבר הלאה, למערכות הפעלה מתקדמות יותר, וזאת למרות שבשנה האחרונה היא השקיעה בכך מאמצים רבים, כספיים וחינוכיים כאחד.

אבל הטעות הגדולה מכולן הייתה הניסיון בכוח לעבור בחלונות 8 לעבודה עם מסכי מגע. כאן מיקרוסופט ירתה לעצמה ברגל, ועכשיו היא כבר יודעת זאת. זו הסיבה שהיא עושה את כל המאמצים לחזור קצת אחורה, ולספק תשובות אמיתיות למי שרוצה להמשיך להשתמש במקלדת ועכבר.

האם חלונות XP תיעלם בשנה הקרובה לחלוטין? ברור שלא. אני לא אופתע אם גם בעוד שנה מהיום עדיין יהיה לה נתח שוק של יותר מ-10%, עם כל בעיות האבטחה שנפערות עכשיו לרווחה. מי שהתעקש ימשיך להתעקש, ושוב במיוחד בעסקים הקטנים עד הבינוניים, ומי שיש לו כסף יהיה מוכן לשלם עבור תמיכה מיוחדת ובלתי רשמית ממיקרוסופט.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חסוי

    Windows XP תמשיך להיות מערכת ההפעלה הטובה ביותר לנצח נצחים. כנ"ל לגבי Office 2003. אני שונא את החידושים הגרועים של מייקרוסופט. כ"כ מתגעגע למייקרוסופט הישנה.. אז מה אם חלפו 12 שנים?!?! אם מדובר במוצר טוב, שאנשים לא רוצים להחליף, למה להיות רשעים ולנסות להכריח אותם לשדרג לחידושים שלכם???!!! הודעה לכולם: אני ממליץ לכולם, כולל לעסקים, להישאר עם מערכת ההפעלה הישנה והטובה Windows XP. אל תיפלו בפח של מייקרוסופט!!! Windows XP היא מערכת הפעלה בטוחה ויציבה שפועלת היטב ללא עדכונים. ישנם אנשים שמעולם לא התקינו את העדכונים האלה. אנטי-וירוס בהחלט מספיק כדי להגן על המחשב. אם תשדרגו - תצטערו!!!

אירועים קרובים