אל"מ נתי כהן, אגף התיקשוב: "מעבר צה"ל לנגב הוא מהפכה מיחשובית – וגם הזדמנות"

"אנו עוסקים בבניית המתווה הטכנולוגי ושרטוט מפת הדרכים לכמה תפיסות - מיחשוב ענן, שכבת תקשורת אחודה וריכוז הרכש בתחום ה-IT", אמר כהן, ראש מחלקת תכנון באגף התיקשוב

"העשור הקודם התאפיין בשני מגה-פרויקטים – 'אפיק רחב', תקשורת רחבת פס להעברת נתונים, וידאו ושמע בהיקפים נרחבים, מבוססת  טכנולוגית WiMAX, וצי"ד – צבא יבשה דיגטלי, של הטמעת מערכות שו"ב לדרג הלוחם, המאפשרות העברת תמונת מצב אינטגרטיבית ועדכנית המשלבת בין כלל הגורמים המשתתפים בלחימה והמנהלים אותה. אנו נמצאים על סיפה של המהפכה הבאה – המשלבת בין הטמעת טכנולוגיות חדשות ומעבר צה"ל לנגב. זו לא רק מהפכה, אלא גם הזדמנות להתחדשות ולהתרעננות – טכנולוגית ותפיסתית", כך אמר בראיון לאנשים ומחשבים אלוף משנה נתי כהן, ראש מחלקת תכנון באגף התיקשוב.

כהן משמש בתפקיד מזה חצי שנה, וקודם לכן שימש כראש מחלקת אג"מ תיקשוב ולאחר מלחמת לבנון השנייה היה מקש"פ (מפקד קשר ומיחשוב פיקודי) פיקוד צפון. במהלך שירותו, אף סיים מסלול לימודים במכללה לביטחון לאומי.

סביב המעבר של צה"ל לנגב, אמר אל"מ כהן, "אנו מייצרים את התכנית הרב-שנתית (תר"ש) של אגף התיקשוב, ובונים את החזון התיקשובי של צה"ל לעשור הקרוב. אנו נערכים בצורה מיטבית לשדה הקרב המודרני, תוך מימוש תפיסת 'צה"ל ברשת' ו'לחימה מבוססת רשת'. אנו יוצרים את התפיסה המבצעית המעודכנת והחדשה של ה-ICT הצה"לי, הכוללת את הפיכת הצבא להרבה יותר טכנולוגי, עם שיתופי פעולה בין זרועיים נרחבים עוד יותר, עם מימוש תפיסת השילוביות, הרב-זרועיות ומערכי לחימה מדוייקים. בסוף, המטרה היא ליצור צבא מגיב יותר, מתקיף מדוייק יותר, ומהיר יותר. מטרה נוספת במימוש התפיסה היא להפוך את הלוחמים לבעלי יותר ידע, יותר דיוק ואפקטיביות בלחימה. אנו לומדים רבות מהאמריקאים, שעוסקים רבות בהיתוך המידע ושיתופו לכלל הלקוחות  – המבצעיים ותומכי הלחימה, עם התפיסה של Joint Information Environment, סביבת מידע שיתופי".

"המטרה היא להפוך את התיקשוב למכפיל כוח מבצעי". אל"מ נתי כהן. צילום: פלי הנמר

בהיבט הטכנולוגי, אמר אל"מ כהן, "אנו עוסקים בבניית המתווה הטכנולוגי ושרטוט מפת הדרכים לכמה תפיסות. האחת, בניית מיחשוב ענן של כל השירותים הרב זרועיים, לטובת ההיבטים תומכי הלחימה. את הטכנולוגיה הספציפית טרם בחרנו, אבל תפעול הענן יהיה פנימי, שלנו. הענן יהיה הדור הבא של ה-IT, והוא יהווה שינוי משמעותי לעומת מערכות המורשת שנבנו ברמת גן בסוף שנות ה-60. תפיסה טכנולוגית נוספת שאנו פועלים לממש היא דטה סנטר אחוד בצבא, עם גיבויים, שיביאו לרציפות תפקודית".

תקופה של עשייה מרתקת
גם בהיבט התקשורת, אמר אל"מ כהן, "אנו הולכים לקראת שכבה אחודה. המטרה היא לקחת את כלל מערכות המודיעין, חיל האוויר והאחרות, ולהפוך אותן ככאלה היושבות ופועלות על גבי רשת אחת. הדבר יגדיל משמעותית את היקף המודיעין שהכוחות בשטח מקבלים. אם המודיעין מייצר מטרה, אז כולם רואים אותה – גם סטי"ל, גם מסוק הקרב, גם המטוס וגם התותח. אז אני יכול על גבי אותה פלטפורמה ליצור מעין 'מכרז', במסגרתו אני בודק מי יבצע את השמדת המטרה באופן הכי מהיר, הכי יעיל, ומי ייצור הכי מעט נזק אגבי. המכרז יהיה בסגנון גט-טקסי".

אל"מ כהן משמש כראש מחלקת תכנון באגף התיקשוב מזה חצי שנה, וקודם לכן שימש כראש מחלקת אג"מ תיקשוב ולאחר מלחמת לבנון השנייה היה מקש"פ (מפקד קשר ומיחשוב פיקודי) פיקוד צפון. במהלך שירותו, אף סיים מסלול לימודים במכללה לביטחון לאומי. צילום: פלי הנמר

הוא ציין כי "אנו נערכים לעידן המובייל. אנו מכינים את התשתית לצה"ל-סטור, במסגרתה נספק יישומים ושירותים רב-זרועיים".

תחום נוסף בו יטפל אגף התיקשוב, אמר אל"מ כהן, "הוא נושא הרכש. אנו רוצים להגיע למצב בו הרכש של ה-IT בכלל הצבא ייעשה במרוכז. לא יכול להיות מצב בו לרישיון תוכנה אחד יהיו כמה מחירים. כך גם הדבר בעולמות החומרה ושירותי ההנדסה. נביא להתייעלות רצינית מבחינה כספית".

מה לגבי אבטחת מידע והיערכות להגנת סייבר?
"יש לנו ארכיטקטורה שלמה של מערכי הגנה, הכוללת את בחינת האיומים ותעדוף שלהם. אנחנו רוצים תמיד שההגנה תהיה צעד אחד לפני ההתקפה, וכך נגיע למצב של הגנה פרואקטיבית. בניגוד לעננים הציבוריים, לנו יש אחריות כוללת על המידע ועל ההגנה עליו.

"אנו מצויים בתקופת עשייה מרתקת", סיכם את הראיון אל"מ כהן, "ובשנים הקרובות נעסוק בכמה פרויקטי-על: איחוד רשתות, מיחשוב ענן תומך לחימה ואינטרנט מבצעי. המטרה היא להפוך את התיקשוב למכפיל כוח מבצעי". צילום: פלי הנמר

"בשלב זה נמשיך עם ההפרדה בין ה-IT  ל-IP, ולא נלך למהלך של איחוד בין שכבת הרשת, המשמשת להולכה ובין עולמות המידע והידע. בטווח הארוך תיתכן האחדה שכזו, אבל היא תקרה רק אחרי שניצור מעטפת אבטחה נכונה. אבטחת מידע עומדת בראש סדרי העדיפויות שלנו. במערך השיקולים שבין התקדמות טכנולוגית ואבטחת מידע – תמיד נבחר באפשרות השניה".

"אנו מצויים בתקופת עשייה מרתקת", סיכם אל"מ כהן, "ובשנים הקרובות נעסוק בכמה פרויקטי-על: איחוד רשתות, מיחשוב ענן תומך לחימה ואינטרנט מבצעי. המטרה היא להפוך את התיקשוב למכפיל כוח מבצעי".

השתתף בהכנת הידיעה: פלי הנמר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים