צה"ל פורס גרסה חדשה של מערכת השו"ב הטקטי משואה 600 בעשרות מיליוני שקלים

הדור החדש של משואה מאפשר בראשונה חיבור מלא של כל המערכות ומשפר משמעותית את יכולת השליטה של המג"ד על הכוחות ● בין היישומים החדשים בה: מערכת לדרג הלוגיסטי, יישום לפינוי נפגעים, ממשק תקשורת מתקדם לטובת שיפור ניהול האש ויישומים מתקדמים של ניתוח שטח, עם תלת מימד ● סא"ל אלעד בר, ראש ענף צי"ד בזרוע היבשה: "המערכת מממשת את חזון Sensor 2 Shooter, מהחיישן ועד ליורה, ומגדילה את האפקטיביות המבצעית ויכולת הקטל"

צה"ל החל לפרוס אלפי מחשבים מוקשחים עם הגרסה החדשה של מערכת השו"ב הטקטי "משואה 600" – כך נודע לאנשים ומחשבים. הפריסה תימשך במהלך 2012. היקף הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא עומד על עשרות רבות של מיליוני שקלים.

הדור החדש של משואה מאפשר בראשונה חיבור מלא של כל המערכות זו לזו ומשפר משמעותית את יכולת השליטה של המג"ד על הכוחות.

משואה הוא אחד התוצרים במסגרת פרויקט צי"ד (ר"ת צבא היבשה הדיגיטלי). צי"ד הוא אחד הפרויקטים היקרים והמרכזיים שנערכים בזרוע היבשה של צה"ל, בשיתוף עם אלביט מערכות, האמונה על הפיתוחים הטכנולוגיים, לצד חברות נוספות וגופי מו"פ בצבא. עלותו נאמדת ביותר משישה מיליארד שקלים. המטרה העיקרית של הצי"ד היא להעביר למסך תמונת מצב עדכנית של זירת הלוחמה, על ידי הצגת סדר הכוחות, התקדמותם, גבולות הגזרה של זירות הקרב, מיקום האויב ועוד. כך מתאפשר תיאום בין הכוחות בדרגים השונים וביחידות השונות.

במסגרת תוכנית צי"ד נבנו כמה גרסאות של מערכת שליטה ופיקוד – "משואה 100", "משואה 200" ו-"משואה 400". כאמור, באחרונה החל צה"ל לפרוס את הגרסה המתקדמת ביותר, "משואה 600", שעל פיתוחה עמלו שלוש שנים. היא ממחשבת בפועל את שדה הקרב ומאפשרת לכל השותפים בשדה הקרב להתעדכן בזמן אמת, בכל נתוני השטח, באמצעות המחשב.

"למנוע ירי של כוחותינו על כוחותינו"
סא"ל אלעד בר, ראש ענף צי"ד בזרוע היבשה, אמר בראיון לאנשים ומחשבים, כי "בראשונה, ב-"משואה 600" כל כוחות היבשה מחוברים על גבי אותה רשת וככה מקווים למנוע מצבים של ירי כוחותינו על כוחותינו". לדבריו, בפיתוח הגרסה החדשה של מערכת השו"ב הושם דגש על חוויית המשתמש והיא הבשלה של כל הגרסאות הקודמות.

בין היישומים החדשים שיש ב-"משואה 600", אמר סא"ל בר, יש מערכת לדרג הלוגיסטי הנפרש, משמע – מ"פ המפקדה, שמנהל באמצעות היישום את המלאים ברמת הגדוד: דלק, מזון, תחמושת, חלפים, ציוד תיקשוב וכוח אדם. משתמשים אחרים נעזרים ביישום חדש נוסף, של פינוי נפגעים. לדברי סא"ל בר, המערכת תיפרש בכל רמות השדה, מהגדוד ועד הגייס, "וכך כל שדה הקרב ינוהל באמצעות שרשרת דיווח אחת".

סא"ל אלעד בר, ראש ענף צי"ד בזרוע היבשה. צילום: דובר צה"להוא ציין, כי ב-"משואה 600" פותח ממשק תקשורת מתקדם לטובת שיפור ניהול האש – יישום חדש נוסף שהוטמע. "כך, כל רכיבי האש והאיכון מתממשקים למערכת, לצד חיבור גורמי האיסוף השונים, כגון המזל"ט והתצפית, עם הגורמים המבצעיים", אמר. "כך גם מתממש החזון של Sensor 2 Shooter, מהחיישן ועד ליורה, וגדלות האפקטיביות המבצעית ויכולת הקטל. ניתן לעשות חיבור, לדוגמה, בין החייל שבשטח והמפקד שלו, שמרוחק מהשטח, למזל"ט העוקב מלמעלה אחרי המבוקש".

"כמו כן, המערכת מכילה יישומים מתקדמים של ניתוח שטח, אמנם לא כמו של Google Earth אבל עם יכולות תלת מימד על כל עזר מודיעיני שנכנס אליה", הוסיף סא"ל בר. הוא אמר, כי בשונה מגרסאות קודמות, "המערכת הנוכחית פרוסה בשלושת המצבים: שגרה, בט"ש ומלחמה". כן הוא ציין, כי "למשואה מתממשקות מערכות טכנו-טקטיות של הכוחות הלוחמים".

לצד השימוש בשטח, אמר סא"ל בר, המערכת מיועדת לעולם המפקדות. כך, אמר, ניתן לערוך באמצעותה תכנוני קרב או תרגיל, והיא משמשת גם בעולם האימונים והתרגילים. "בגרסה הנוכחית של המערכת ניתן 'להפריד' בין הכוחות המתאמנים, מה שלא היה אפשר לעשות בגרסאות הקודמות, אז הכוחות 'התערבבו' להם. כעת, בפיתוח "משואה 600" יצרו הפרדת מציאויות של הכוחות המתאמנים".

לדברי סא"ל בר, המחשבים המוקשחים, תוצרת פנסוניק (Panasonic), "עמידים מפני זעזועים, נישאים בנגמ"שים ובשאר כלי הרכב בהם נוסעים הלוחמים ויש להם יכולת של מסך מסתובב".

"בתחום אבטחת המידע, הם מציעים שיפור משמעותי: יש במערכת שלהם הצפנה, יכולות ניטור ויכולת שיתוק במקרה אובדן, שאז המחשב מנודה מהרשת", הוסיף. סיכון נוסף, ציין, הוא "החשש שהמשתמשים יטבעו בים של נתונים ומידע".

"אנחנו רואים שככל שהניסיון והשימוש במערכת מצטבר עולה גם האפקטיביות שלה וניתן בזמן אמת לאתר סיכונים או סיכויים ולהשתמש בנתונים בעלי אמת ארגונית אחת", סיכם סא"ל בר. "צי"ד, ומשואה בתוכו, מהווים נקודת ציון משמעותית להפיכתו של צה"ל לשונה מזה שהכרנו עד היום. מדובר במהפכה שתשנה משמעותית את יכולות הצבא לפקד ולשלוט".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב

    אבטחת מידע משופרת..? עצם הכתבה הזו היא פגם מטורף של אבטחת מידע.

אירועים קרובים