היכן ייבנה גורד השחקים הראשון באמצעות מדפסות תלת-מימד?

התשובה המפתיעה היא - ככל הנראה שאל ההישג תגיע דווקא דובאי, שהחדשנות והקדמה בה הן מהמתפתחות בעולם ● ובכלל, בכל הנוגע במדפסות תלת-ממד באיחוד האמירויות – השמיים אינם הגבול

24/07/2017 10:01
דובאי - חדשנות ארכיטקטונית וטכנולוגית. צילום: Bigstock

כבר ב-24 במאי 2016 חנך שליט דובאי, מוחמד בן ראשד אל מוכתר, את המשרד הראשון בעולם שנוצר באמצעות טכנולוגיית תלת-ממד, שבו שוכנו זמנית משרדי Dubai Future Foundation – קרן ממשלתית בת מיליארד דולר שמיועדת להשקעה בחדשנות ובטכנולוגיות עתידניות.

בניין זה, המשתרע על פי 250 מטרים רבועים ואשר כולל את כל השירותים, נבנה מתערובת מיוחדת של מלט ורכיבי בניין שעוצבו והוכנו באיחוד האמירויות ובארה"ב ונבדקו בסין ובבריטניה, לצד רכיבים חדשניים להפחתת צריכת האנרגיה וניהול מערכות המידע במבנה.

תהליך הדפסת החלקים נמשך 17 יום ונוהל על ידי עובד אחד, קבוצה של שבעה פועלים בנתה את הרכיבים באתר במשך יומיים נוספים, לצד קבוצה של עשרה חשמלאים ומומחים, שטיפלו בצדדים מכאנים וחשמליים של הבנייה. כל אלו צמצמו את העלות הכוללת ביותר מ-50 אחוזים, בהשוואה לבנייה רגילה באותו סדר גודל.

ב-28 בספטמבר של אותה שנה פרסמה רשות החשמל והמים בדובאי – DEWA – כי חברת Convrgnt Value Engineering המקומית זכתה במכרז לעיצוב ובניית הבניין הראשון באיחוד האמירויות, אשר יודפס במלואו באתר וכן לבניית מעבדת הדפסת תלת הממד הראשונה בעולם, אשר תבצע מחקרים בתחום טכנולוגיית הרחפנים ומדפסות תלת-ממד, לשם תמיכה במיזמים שונים של הרשות. מעבדה זו כוללת ארבע מעבדות משנה בתחומי האלקטרוניקה, התוכנה, המכאניקה ומעבדת אבטיפוס.

כעבור חודש פורסם על כוונה לבנות בדובאי את גורד השחקים הראשון, אשר יבנה במדפסת תלת-ממד, ואילו חודש לאחר מכן חתמה ממשלת דובאי על שיתוף פעולה עם חברת Cazza, העוסקת בבנייה באמצעות מדפסות תלת-ממד, על מנת שזו תסייע במימוש הטכנולוגיה במדינה. סמנכ"ל התפעול של החברה מסר כי בקרוב תחל Cazza להביא את מהנדסיה מרחבי העולם לעבוד בדובאי ובאזור.

הדפסת מנופים

אכן, במחצית מרץ 2017 הודיעה החברה על כוונתה לבנות את גורד השחקים הראשון באמצעות טכנולוגיה זו. אחד ממהנדסי החברה ציין כי "הצד החומרי מאפשר מגוון רחב של אפשרויות, כאשר בטון וברזל הן רק אחת מהאפשרויות בהן ניתן להשתמש בהדפסת תלת ממד". זאת, באמצעות טכנולוגיה בשם הדפסת מנופים (Crane printing) של החברה, שכוללת את כל הרכיבים המרכזיים הנדרשים לבניית בניינים גבוהים ובכלל זה חיזוקים עם מוטות ברזל. עוד נמסר כי שיטת ייצור זו ניתנת למימוש במנופים קיימים, כך שאין צורך לבנותם מחדש. מנכ"ל החברה מסר כי גורד השחקים הראשון בטכנולוגיה זו יבנה באיחוד האמירויות, למרות שלא נמסרו גובה המבנה ומועד תחילת העבודה.

באפריל 2017 קבעה דובאי מדיניות בתחום הדפסות התלת ממד לפיה ב-2019, כ-2% מהבנייה בה תבוצע באמצעות טכנולוגיה זו, תוך גידול הדרגתי עד כי ב-2025 יגיע השיעור לרבע מהבנייה. זאת, כחלק ממדיניות כוללת להפוך את איחוד האמירויות למרכז בינלאומי לטכנולוגיה הצפויה להיות שווה כ-300 מיליארד דולר ב-2030.

אכן, בהתאם לחזונה של איחוד האמירויות להוות מרכז עולמי בתחום מדפסות התלת ממד והשימוש בתוצריהן, הולך ומעמיק מימוש טכנולוגיה זו בתחומים שונים.

שוק הדפסות התלת ממד צפוי לגדול מ-2.5 מיליארד דולר בשנת 2013 לכדי 16.2 מיליארד דולר בשנת 2018 ו-30.19 מיליארד דולר בשנת 2022. במסגרתו דובאי היא הראשונה בעולם שלה מטרה אסטרטגית להיות מרכז עולמי בתחום עד לשנת 2030 תוך התמקדות במגזרי הבניה; מוצרי צריכה; אנרגיה; ושימת דגש על תחום הבריאות והרפואה. בין השאר באמצעות אימוץ הטכנולוגיה על ידי מרכזים רפואיים.

מנהל התחבורה והדרכים בדובאי הודיע כי החל להשתמש בטכנולוגית הדפסות תלת ממד ליצירת חלקי ציוד עבור מערכת שונות של המטרו בעיר. מנהל הבריאות בדובאי (DHA) הודיע כי כל בתי החולים המופעלים על ידו יאמצו טכנולוגיה זו החל משנת 2017, באמצעותה יוכלו להדפיס איברים מלאכותיים, תבניות שיניים, קיבועים לשברים וכן דגמים של האיברים עצמם לשם דמוי הניתוח בטרם ביצועו בפועל, לצד חסכון רב בעלויות שונות.

Dubai Future Foundation הודיעה על חתימת מזכר הבנה לשותפות עם חברת התוכנה Autodesk למימון של 100 מיליון דולר ליזמים וחברות סטארט-אפ בתחום מדפסות התלת ממד באזור. ההשקעות תסייענה לעסקים הפועלים בתחום לשם פיתוח טכנולוגיות, האצת חדשנות, וטיפוח סטארט-אפים באזור, לשם קידום שוק אזורי בתחום מדפסות התלת ממד.

אולם, כדי להתמודד עם אתגרים אלה, על דובאי ליצור תשתית מתאימה; להכשיר כוח אדם מיומן אשר יוכל בין השאר להעניק תמיכה טכנית, תוך צפי לעליה בביקוש למעצבים ומהנדסים בתחומים שונים בתעשיה חדשה זו; וליצור תקנות וחקיקה בתחום. בתחום הבנייה כבר נקבעו תקנות על ידי עיריית דובאי, שייתכן ובעתיד הלא רחוק נראה בה את גורד השחקים הראשון אשר הודפס באמצעות טכנולוגיית התלת ממד.

הכותב הינו מומחה לאיומי אינטרנט וסייבר במזרח התיכון ובעולם הרחב.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים